Nekromanti Nostalgitripp: Doomtrooper

Ackerfors

Alas, your rapids!
Joined
21 Jan 2001
Messages
7,416
Doomtrooper känns det som om det var länge sedan jag spelade, väldigt länge sedan. Jag slutade med det och började spela Magic istället (som blev ett dyrt äventyr) men Doomtrooper har ändå varit på ett annat sätt. Det enda tråkiga var att min kompis spelade Brödraskapet så han hade alla bra kort som jag ville ha. :gremsmile:

Är det någon som spelar Doomtrooper fortfarande?
 

entomophobiac

Low Prep High Play
Joined
6 Sep 2000
Messages
8,622
Location
Uppsala
Nej, men Dark Eden

Jag och en kompis till mig försöker fortfarande köpa upp alla Dark Eden kort vi hittar. Antagligen ett av de bästa kortspel som någonsin gjorts, i min mening, och jag rekommenderar det om du inte provat det.

Lämpar sig ypperligt för Kejsare, om inte annat. (Det absolut roligaste sättet att kortspela när man är sex pers.)
 

Rising

Vila i frid
Joined
15 Aug 2001
Messages
12,763
Location
End of the green line
Dumtrooper

Njae... Jag tycker inte det fungerar. En spelare börjar vinna, och sedan fortsätter han vinna och vinner, vinner, vinner mer och mer tills matchen är avgjord. Jag har kanske aldrig fattat poängen med det.

Magic har ju inneboende mekanismer för att jämna ut spelet (Anfaller du motståndaren så gör du skada på honom samtidigt som motståndaren får ett taktiskt övertag och kan organisera sitt försvar så att han dödar dina varelser osv.) men Doomtrooper har jag aldrig fått att fungera riktigt.

Dessutom fanns det på tok för många kort som bara var försämrade versioner av andra, ovanligare kort. Magic har också klassskillnad på sina kort, men det är sällan så att de bra korten är alltigenom bättre än de dåliga, i varje tänkbar situation och hur man än mäter det.

Jag gillade korten dock. Snyggt med runda bildfönster. Jag ändrade om reglerna och gjorde ett sorts snabbspelat actionspel av det hela som vi kallade för plasmahjärnorna, och det var så kul att vi började på ett eget kortspel med det namnet, alltså med plasmahjärnorna-reglerna fast helt nya kort. Det var värsta superseriösa projektet, vi köpte kortlekar för 20 spänn, ritade kortmotiv på papper för hand, tuschade och färglade sedan, (rätt ambitiöst och välgjort på sina håll) klippte ur och klistrade fast på korten och satte slutligen självhäftande plast över för att ge dem en tålig yta. När man tänker tillbaka så undrar man ju varför vi lade ner så djäkla mycket arbete på dem, det blev ju knappt tillräckligt med kort för att man skulle kunna spela det. Men de blev å andra sidan fina att titta på.

En av mina favvo-CCG var Netrunner. Grymt ballt spel i grunden, men man hade tänkt lite fel när man utformat korten, så det blev inte så kul att konstruera lekar (det är ett unikt spel i det avseendet; det är fantastiskt roligt att spela på bara en Starter, men blir tråkigare och tråkigare ju fler kort ni köper.)

/Rising
skulle vilja använda grunden i Netrunner till ett Thief-aktigt brädspel där spelarna hjälps åt att försöka vinna över själva spelet (ungefär som i Kniza's Sagan om Ringen) och har en massa planer och skisser på hur det projektet skulle kunna genomföras... Bara så att ni vet, alltså. :^V´´´
 

D4rkchild

Veteran
Joined
3 Feb 2001
Messages
22
Location
Göteborg så klart!
Doomtrooper äger

Doomtrooper är så jävla soft va :gremsmile: Jag spelar inte längre då mina vänner lagt av men självklart har vi med oss ett par lekar till Lincon för en revival...
 

kalas

Veteran
Joined
18 Oct 2000
Messages
96
Location
Västerås, Sverige
Re: Doomtrooper äger

Måste nog säga att DoomTrooper är bättre än magic och ALLA deras expansioner.

Själv trycker man på en del kort, spelar för det mesta med Imperial. Har samlat så man har i princip alla olika typer av befäl.
Lite av de som gör Doomtrooper till ett roligare spel är att kan göra såna lekar, som bygger på att man har sitt "team". Där allt kan hända och lite till. Dessutom tycker jag nog systemet funkar lite bättre än magic. Med spel och vinst poäng. Meditation och utposter. Mycket trevligt!

Det finns som sagt mycket kort och jag känner till allt för få, men det finns nog bara ett kort jag skulle gnälla lite på. Och det är nämligen kortet "Obehaglig överraskning" som jag tror det heter om jag inte minns helt fel. Kortet som kostar 25 spelpoäng (vilket iofs är mycket) men som gör att man får ta ett valfritt kort I SIN SAMLING (och inte bara i leken) och stoppa på hand. Lite väl saftigt tycker jag nog.

Hoppas det finns fler än oss som gjort ett inlägg som instämmer!

// John "Darki" Mattsson (mannen som hoppas på att magic går i graven och att Doomtrooper föds på nytt)
 

Ackerfors

Alas, your rapids!
Joined
21 Jan 2001
Messages
7,416
Re: Nej, men Dark Eden

Jag och en kompis till mig försöker fortfarande köpa upp alla Dark Eden kort vi hittar. Antagligen ett av de bästa kortspel som någonsin gjorts, i min mening, och jag rekommenderar det om du inte provat det.

Det har jag inte testat, men om jag känner någon som har det så ska jag fråga ifall vi kan ta en match.

Lämpar sig ypperligt för Kejsare, om inte annat. (Det absolut roligaste sättet att kortspela när man är sex pers.)

Ja, kejsare är underbart. Spelade massa kejsare när jag pysslade med magic och det är verkligen jätteroligt. :gremsmile:
 

Netfeed

Swashbuckler
Joined
21 Apr 2001
Messages
2,273
Location
Göteborg
går att köpa norska doomtropper kort på "vad den nu heter som ligger i focus utanför liseberg i gbg", så jag och ett par i min klass har köpt upp kanske 2-3 lådor var med kort som vi sedan spelade med (5spänn bostern)
 
Top