Nekromanti Nostalgi

AEGIS PRIME

Swordsman
Joined
1 Jan 2004
Messages
407
Location
Halmstad
Äntligen en tidning för rollspelare som kommer ihåg den underbara Sinkadus. Dock hade det varit trevlig med lite recensioner och möjligen en artikel om övriga minatyr tillverkare än GW/Citadell.
 

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Joined
24 Nov 2000
Messages
12,463
Location
Stockholm
En god idé

Recensioner har vi just nu inga planer på att inkludera. Vi har så mycket annat material som inte är så tidsbundet att fylla tidningen med. Men... om ni fortästter önska så kanske det dyker upp, om tillräckligt många läsare vill ha recensioner.

En eller några artiklar om andra figurtillverkare var en väldigt god idé! Det finns ju många, som Reaper, Rackham och så vidare som man gärna tipsar om!

M.
 

Rosen

Myrmidon
Joined
9 Jun 2000
Messages
5,813
Location
Jakobsberg (Järfälla; 08-trakten)
Inte min nostalgi...

Äntligen en tidning för rollspelare som kommer ihåg den underbara Sinkadus.

Sinkadus var en tidning från Target, om spel från Target, så den Sinkan-parallell jag ser är snarast till tidiga Codex (en tidning från Neo, om spel från Neo). Fenix är mer jämförbar med Rubicon i mitt huvud.
...men å andra sidan är det väl inte särskilt viktigt vilken gammal tidning den är mest lik. Förutom den förra blaskan från samma redaktion, då. (-:

--
Åke
 

Havoc

Swordsman
Joined
21 Feb 2001
Messages
545
Location
Stockholm
Min nostalgi men för dagens läsare

När folk jämför med Sinkadus så brukar de oftast sätta den som en mall att bedöma andra efter. Inte form eller innehåll utan hur den kändes för läsarna. På den tiden det begav sig var Sinkadus perfekt och underbar, åtminståne kändes det så då. Tar man fram ett gammalt nummer nu så är den troligtvis inte så otrolig. Jag och många andra vill ha en tidning som känns som Sinkadus kändes då, vilket troligen är helt omöjligt då vi själva, hobbyn och världen förändrats.

Hur som helst så får jag faktiskt lite Sinkaduskänsla när jag läser Fenix och för mig personligen är det ett mycket bra tecken.
 

Havoc

Swordsman
Joined
21 Feb 2001
Messages
545
Location
Stockholm
Re: Inte min nostalgi...

Vad gäller Rubicon så hade inte jag eller min spelgrupp någon speciall relation till den varför jag hellre jämför med Sinkadus även om Rubicon är mer lik.
 

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Joined
24 Nov 2000
Messages
12,463
Location
Stockholm
Min nostalgi

Jag vill personligen att Fenix ska kännas som tidiga White Dwarf, typ nummer 40 till 90! Det är de bästa rollspelstidningar jag har.

M.
 

Vitulv

Årets spelledare 2011 och 2013
Joined
23 Dec 2000
Messages
6,908
Tja, du vet ju vad jag tycker [ANT]

Recensioner är av godo! :gremgrin:

/Vulf
 

AEGIS PRIME

Swordsman
Joined
1 Jan 2004
Messages
407
Location
Halmstad
Re: Min nostalgi men för dagens läsare

Havoc satte pricken över "I-et" och förklarade på ett mycket bra sätt vad jag menade. När det gäller Rubicon och Sinkadus likheterna så kändes Rubicon mer som ett hobbyprojekt än vad Sinkadus gjorde. Fenix känns mer seriös men har ett innehåll som gör att jag känner dragningar till Rubicon. Jag är måhända partisk i fråga då jag fortfarande spelleder Khelataar och Wastelands.
Det är väl onödigt att be men lite material till Khelataar hade varit trevligt i Fenix. Jag förstår att ni satsar på nu aktiva rollspel men kan i alla fall be lite.
 

Rosen

Myrmidon
Joined
9 Jun 2000
Messages
5,813
Location
Jakobsberg (Järfälla; 08-trakten)
Re: Min nostalgi men för dagens läsare

Det är väl onödigt att be men lite material till Khelataar hade varit trevligt i Fenix. Jag förstår att ni satsar på nu aktiva rollspel men kan i alla fall be lite.

Vi pratade lite om just det när nr 1 var under konstruktion, och det är väl "kanske i mån av plats" som gäller där -- läsarintresset för spel som inte finns i handeln får ändå antas vara så pass mycket mindre än för de aktiva spelen.

Fast om det dyker upp fler "Fågel Fenix till..."-notiser i kommande nummer funderade jag faktiskt på att skriva nåt om en eldpippi till Khelataar. (-:

--
Åke
 

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Joined
24 Nov 2000
Messages
12,463
Location
Stockholm
En idé som jag tänker bolla upp

Är stulen från näst senaste Dragon. De hade artiklar till "döda" spelvärldar till D&D, och gjorde ett specialnunmmer av det. Kanske något sådant, där vi återbesöker gamla spel som varit populära i Sverige... hmmm... ska fundera på det, men lovar ingenting!

M.
 

Insignia

Swashbuckler
Joined
8 Oct 2001
Messages
1,813
Location
Uppsala
Döda världar

Jag associerade lite fel för ett ögonblick, och trodde det gällde rollspel i världar utan liv. Originellt, om än något händelselöst :gremwink:
 

Rosen

Myrmidon
Joined
9 Jun 2000
Messages
5,813
Location
Jakobsberg (Järfälla; 08-trakten)
En annan idé

De hade artiklar till "döda" spelvärldar till D&D, och gjorde ett specialnunmmer av det. Kanske något sådant, där vi återbesöker gamla spel som varit populära i Sverige...

Kunde väl vara nåt - jag är lite less på när folk tror att Wastelands är en uppföljare till Fallout. (-:

En annan idé jag hade var att ta upp något om bortglömda spel; det finns några stycken som aldrig brukar tas med i webbens spelmuséer och listor över gamla svenska rollspel. Jag funderade i första hand på Efter Thule (eftersom jag har den hemma) men t.ex Tomtar & Troll får väl anses höra dit också.

--
Åke
 

Havoc

Swordsman
Joined
21 Feb 2001
Messages
545
Location
Stockholm
Re: En annan idé

Även om det inte blir aktuellt att ta in nytt material till gamla spel så kanske man kunde ha en återkommande (och kort) sektion där det varje nummer skrivs lite om ett numera nerlagt rollspel. Det borde vara av åtminståne historiskt intresse för nyare spelare och ge lite nostalgi åt de gamla rävarna. Det vore ju lite tråkigt om nästa generation rollspelare får en vanförestälning om att Eon var det första svenska rollspelet (kanske inte så troligt men ändå).
 

Organ

Out of time, out of mind
Joined
6 Jun 2001
Messages
5,495
Location
En mälarö
Rubicon

>Sinkadus var en tidning från Target, om spel från Target, så den Sinkan-parallell jag ser är snarast till tidiga Codex (en tidning från Neo, om spel från Neo). Fenix är mer jämförbar med Rubicon i mitt huvud.

Nu kanske jag minns helt uppåt väggarna men handlade inte Rubicon nästan enbart om Lancelot-pryttlar?

/Anders
 

Rosen

Myrmidon
Joined
9 Jun 2000
Messages
5,813
Location
Jakobsberg (Järfälla; 08-trakten)
Re: Rubicon

Nu kanske jag minns helt uppåt väggarna men handlade inte Rubicon nästan enbart om Lancelot-pryttlar?

Du minns uppåt väggarna. (-:
Ett typiskt Rubicon-nummer innehöll oftast bara en eller ett par artiklar om något som var direkt Lancelot-relaterat. Huvuddelen av materialet bestod av generella spel- och spelkulturs-artiklar, material till utländska spel (Top Secret, Stormbringer, Twilight:2000, CoC, Traveller, AD&D, Cyberpunk, Space:1889), recensioner och noveller, i den ordningen.
Det fanns ett redaktionsbeslut om att man även kunde ta in material till spel från andra svenska utgivare (Äventyrsspel, typ) men det enda i den vägen som kom med var ett scenario till Svarta Korpen i #4.

--
Åke
 
Top