Nekromanti Normtest av boken Cirkeln

MattiasLejbrink

Swordsman
Joined
20 Jan 2012
Messages
757
Location
Stockholm
Tematiskt rollspelsrelaterat (pga fantasy) om än inte ett spel.

Jag har normtestat boken Cirkeln, som visar förtjänstfullt att man kan ha relationsproblem och stävja apokalypsen oberoende av om man har snopp eller snippa.

Länk till inlägget
 

Vimes

Lenny Kravitz
Joined
15 Jun 2000
Messages
11,380
Bra val att skippa poängsystemet.

Betraktelsen kring att för mycket normbrytande i slutändan inte blir normbrytande var intressant. Det skulle vara kul att läsa några blogginlägg från dig där du utvecklar tankar kring sådana här saker.
 

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Joined
11 Oct 2009
Messages
11,925
Location
Ludvika
Jag konstaterade tidigt att dina normtest inte föll mig i smaken, men när Vimes nämnde att du inte använde några poäng i den här så blev jag riktigt nyfiken och bestämde mig för att läsa i alla fall.

Det här tycker jag var en riktigt, riktigt bra recension ur normkritisk synvinkel och om alla dina tidigare test varit i den här stilen hade jag varit en trogen läsare. Du poängterar ganska klart när du tycker att saker är onödigt normföljande utan att för den delen framstå som överkritisk eller fördömande.

Jag gillar verkligen att du helt skippat poängsystemet och hoppas att du överväger att strunta i det även i framtiden då mycket av mina problem handlade om hur du hanterade poängutdelningen. Jag tror också det helt kommer att ta bort mycket av den bitterhet somliga har känt för att de "inte fått tillräckligt med poäng" och såna saker, och det tar också bort mycket av den fördömande stämpel som lätt kan upplevas, även om det inte är så det är menat.

Jag hoppas att dina framtida recensioner kommer att gå i samma stil och vara i samma klass som den här i vilket fall jag kommer att följa dem med glädje. Om inte... tja det var kul så länge det varade.
 

GnomviD

Heresiark
Joined
15 Oct 2008
Messages
869
Location
Lule
Vimes said:
Bra val att skippa poängsystemet.

Betraktelsen kring att för mycket normbrytande i slutändan inte blir normbrytande var intressant. Det skulle vara kul att läsa några blogginlägg från dig där du utvecklar tankar kring sådana här saker.
+1

Jag hade gärna läst Mattias' reflektioner på temat "hur ett verk effektivt bryter mor normer".
 

Recca

Femme Fatale
Joined
22 Jun 2011
Messages
6,383
Location
Linköping
Bra artikel. Lagom längd. Saknar att det beskrivs huruvida man kan läsa boken med behållning även om man är vuxen eller om det är en ungdomsbok...
 

MattiasLejbrink

Swordsman
Joined
20 Jan 2012
Messages
757
Location
Stockholm
Tack alla, kul att det föll er i smaken att skippa poängsystemet. För kännedom tänkte jag sluta sätta poäng från och med nu. Det känns bättre utan.
 

MattiasLejbrink

Swordsman
Joined
20 Jan 2012
Messages
757
Location
Stockholm
GnomviD said:
Vimes said:
Bra val att skippa poängsystemet.

Betraktelsen kring att för mycket normbrytande i slutändan inte blir normbrytande var intressant. Det skulle vara kul att läsa några blogginlägg från dig där du utvecklar tankar kring sådana här saker.
+1

Jag hade gärna läst Mattias' reflektioner på temat "hur ett verk effektivt bryter mor normer".
Ja, det kanske vore uppslag för ett inlägg - lite tips om hur man är normbrytande men ändå trovärdig så att säga. Klurigt är det hur som helst!
 

MattiasLejbrink

Swordsman
Joined
20 Jan 2012
Messages
757
Location
Stockholm
Recca said:
Bra artikel. Lagom längd. Saknar att det beskrivs huruvida man kan läsa boken med behållning även om man är vuxen eller om det är en ungdomsbok...
Tack! :gremsmile: Bra idé! Jag tycker absolut den passar såväl vuxna som ungdomar!
 

Anarchclown

Swashbuckler
Joined
24 Apr 2010
Messages
2,341
Location
Stockholm
Wow. Din kritik har blivit mycket mer lättläst och sammanhängande sedan början. Jag tror jag ska göra din sida till en favorit nu.
 

Arfert

Facit
Joined
9 Sep 2004
Messages
15,729
Location
Stockholm
Nja, jag vet inte...

"Huvudpersonerna är alla tonårstjejer, vilket i sig är normbrytande så det förslår." Öh, är inte Cirkeln en bok som marknadsförts hårt mot just tjejer? I kölvattnet av Hunger Games, diverse vampyrböcker etc. Att killar läser den även är en bonus, men den större målgruppen är tjejer. Tjejer läser som bekant mer än killar nuförtiden, och är kommersiellt mer intressanta. Då är det knappas banbrytande med tjejer som huvudpersoner. Banbrytande vore om de vart scooteråkande jaktintresserade killar som huvudpersoner i en "tjejbok". Eller nåt sånt.

Övrigt är hyfsat självklara åsikter om boken, och ok. Inget att lyfta på ögonbrynen för med anda ord.

Cirkeln är en kommersiellt helt rätt bok i tiden riktad mot en i huvudsak kvinnlig målgrupp. Och proffsigt utförd, fullt i klass med, eller bättre, än motsvarade (oftast) amerikanska alster.
 

MattiasLejbrink

Swordsman
Joined
20 Jan 2012
Messages
757
Location
Stockholm
Anarchclown said:
Wow. Din kritik har blivit mycket mer lättläst och sammanhängande sedan början. Jag tror jag ska göra din sida till en favorit nu.
Tack! :gremsmile: Jag försöker ta till mig kritik och även fundera själv på förbättringar.
 

MattiasLejbrink

Swordsman
Joined
20 Jan 2012
Messages
757
Location
Stockholm
Arfert said:
Nja, jag vet inte...

"Huvudpersonerna är alla tonårstjejer, vilket i sig är normbrytande så det förslår." Öh, är inte Cirkeln en bok som marknadsförts hårt mot just tjejer? I kölvattnet av Hunger Games, diverse vampyrböcker etc. Att killar läser den även är en bonus, men den större målgruppen är tjejer. Tjejer läser som bekant mer än killar nuförtiden, och är kommersiellt mer intressanta. Då är det knappas banbrytande med tjejer som huvudpersoner. Banbrytande vore om de vart scooteråkande jaktintresserade killar som huvudpersoner i en "tjejbok". Eller nåt sånt.

Övrigt är hyfsat självklara åsikter om boken, och ok. Inget att lyfta på ögonbrynen för med anda ord.

Cirkeln är en kommersiellt helt rätt bok i tiden riktad mot en i huvudsak kvinnlig målgrupp. Och proffsigt utförd, fullt i klass med, eller bättre, än motsvarade (oftast) amerikanska alster.
Ah, du menar att normen är tjej-hjältar i tjejböcker och kill-hjältar i killböcker? Jag tänker att den mesta fantasyn som läses av tjejer (och killar) huvudsakligen har killar som hjältar? Samt att tjejer och killar läser ungefär samma fantasyböcker. Hur tänker du kring det?
 

Arfert

Facit
Joined
9 Sep 2004
Messages
15,729
Location
Stockholm
I det här fallet är man inne och riktar sig mot en kvinnlig målgrupp som annars kanske läst nåt av Hunger Games, Vampire Diaries, Twilight-böckerna, Harry Potter och sånt, alltså böcker med SF- och fantasy-element, men i inte "trad-versionerna" i genrerna. De är nog inte "heavy users" av fantasyböcker. (Inte än i alla fall.) Och det gör målgruppen betydligt bredare.

Författarna verkar veta vad de gör, med andra ord.

Dessutom har du fel, det finns hundratals (tusentals) fantasyböcker med kvinnliga huvudpersoner. Men då de ofta har romantiska inslag så tänker vi sällan på den. Trots att det är en gigantisk genre. Faktiskt den största i världen just nu.
 

Mekanurg

I'd rather be different than indifferent.
Joined
17 May 2000
Messages
7,888
Location
Port Kad, The Rim
Arfert said:
Dessutom har du fel, det finns hundratals (tusentals) fantasyböcker med kvinnliga huvudpersoner. Men då de ofta har romantiska inslag så tänker vi sällan på den. Trots att det är en gigantisk genre. Faktiskt den största i världen just nu.
Jepp, Mills & Boons (dvs Harlekin) har särskilda löpande-band-producerade serier med detta i olika subklasser.

Se till exempel nr 1 på följande webbsida ( länk >>>).
 
Top