Nekromanti Normgranskning av Häxmästaren

MattiasLejbrink

Swordsman
Joined
20 Jan 2012
Messages
757
Location
Stockholm
Jag sparkar igång bloggen igen med en normgranskning av Häxmästaren av Peter Bergting, en bok där författaren tänkt på normer kring ålder och kön, även om dörren bara öppnats.

Av en ren händelse, tro det eller ej, infaller min granskning samtidigt som rollspelet Morwhayle lanseras. Såklart vore det kul att kolla in även det.

Öppna recensionen
 

MattiasLejbrink

Swordsman
Joined
20 Jan 2012
Messages
757
Location
Stockholm
Rymdhamster said:
Bra granskning. Saklig och genomtänkt.
Tack så mycket! Vad tyckte du om att jag skippat betygssystemet? Det föll inte ut som det var avsett och nästan alla tolkade det som hur "bra" jag tyckte produkten var.
 

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Joined
11 Oct 2009
Messages
11,923
Location
Ludvika
Jag trodde jag kommenterat det vid något tidigare inlägg. Jag tycker att det jättebra att du skippat poängsystemet eftersom jag tyckte att det gav dina granskningar en väldigt fördömande och negativ ton om produkten du granskade (och även godtycklig, flera gånger då det kändes som att du gick i från dina egna kriterier för poängutdelningen).

Så här tycker jag de är mycket bättre då de fokuserar på de faktiska problemen objekten för granskningen dras med på normpunkten, istället för någon slags debatt om ifall ett verk fick rätt antal poäng eller inte.
 

Recca

Femme Fatale
Joined
22 Jun 2011
Messages
6,383
Location
Linköping
Jag gillade ju att det var lite mer edge iom betygsystemet. Det är OKAY nu men innan var det lite pungspark i dina recensioner, nu är det lite mer smek med- och mothårs istället. Beror på vad man är ute efter, men jag kan gilla lite pungsparkande ibland.
 

MattiasLejbrink

Swordsman
Joined
20 Jan 2012
Messages
757
Location
Stockholm
Recca said:
Jag gillade ju att det var lite mer edge iom betygsystemet. Det är OKAY nu men innan var det lite pungspark i dina recensioner, nu är det lite mer smek med- och mothårs istället. Beror på vad man är ute efter, men jag kan gilla lite pungsparkande ibland.
Jag förstår. Anledningen till att jag tagit bort betygsystemet har egentligen väldigt lite att göra med att läsare irriterade sig på det, utan berodde på att jag kände mig lite begränsad av formatet - att ta en kategori i taget. I en friare text tror jag att jag kan uttrycka bättre vad jag fick för helhetsintryck :gremsmile:
 

Vimes

Lenny Kravitz
Joined
15 Jun 2000
Messages
11,373
Jag tycker att det är bra att du skrotat ditt gamla upplägg som enligt mig var behäftat med väldigt många problem.

Samtidigt förstår jag Reccas invändig, svaret om Häxmästaren reproducerar normer (kring kön) blir "både ja och nej" vilket kanske känns lite uddlöst. Ett poängsystem blir ju kul i synnerhet när du granskat flera produkter med det det, så att det går att jämföra på ett enkelt sätt.

Ett förslag skulle kunna vara att först och främst begränsa antalet kategorier att granska. Jag tänker att "Kön", "Sexualitet" och "Etnicitet" är mest relevanta. Och sedan beakta huruvida och hur mycket en produkt inom varje kategori reproducerar och normutmanar. I det här fallet skulle Häxmästaren kanske få (utifrån hur jag läser din granskning) en reproduktionspoäng och en normutmaningspoäng inom kategorin "Kön" och hamna på +/- 0 i den kategorin. Läser jag dig rätt borde boken få en poäng för utmaning av sexualitetsnormen (finns det några uppenbara reproduktioner av normer där?), och kanske sammanlagt hamna på +1, vilket väl, sett till genren och populärkulturen i stort är ett godkänt betyg.

Eller så fortsätter du att köra utan sifferbedömningar. Men ovan i varje fall ett förslag på alternativt betygssystem.
 
Top