Nekromanti normann søker hjelp

panurg

Veteran
Joined
4 Aug 2000
Messages
65
Location
Norge
Jeg er relativt ny i Gemini ,men liker spillet og kommer fra norge så nå spør jeg etter svensk ekspertise!

1.finnes det en spillleder skjerm, eller referanse skjema over viktige regler?
2.hvor mange formler kan en spillermagiker ha i begynnelsen av spillet?
3.Hva heter øya eller halvøya som spillet gemini baserer seg på?
4.Hva skjer ellers i verden rundt provinsene da jernporten finnes i nord, og en solformørkelse vil gjelde hele kloden
5.hvordan er tilgangen på maten når det er mørketid hele året. jeg tenker spes. på bøndernes avlinger. og ville det ikke være en vesentlig logikk i at de som bor nord på ville trekke seg sør over der det fremdeles er lyst?

ellers:
A:krutvåpen er bra.siden kunnskapen ,moten og arkitekturen og samfunnstrukturen reflekterer rennesansen
B:foreslår at spillerne regner ut :x0,25 og x0,75 av samtlige attributer på forhånd og skriver det ned.
 

Archer

Swashbuckler
Joined
22 May 2000
Messages
1,999
Location
Mölltorp, Sverige
"1.finnes det en spillleder skjerm, eller referanse skjema over viktige regler?"
Tyvärr inte, men jag har skapat en egen, och kan om jag hittar dokumenten skicka dem till dig.

"2.hvor mange formler kan en spillermagiker ha i begynnelsen av spillet?"
Så många som Berättaren tillåter.

"3.Hva heter øya eller halvøya som spillet gemini baserer seg på?"
Det sägs inte, utan man refererar till hela världen som "det forna riket".

"4.Hva skjer ellers i verden rundt provinsene da jernporten finnes i nord, og en solformørkelse vil gjelde hele kloden"
Tyvärr är min norska dålig, men om du undrar ifall solförmörkelsen täcker hela världen så gör den inte det, utan bara vissa delar blir helt mörka, och då på mitten av dagen. CELL har någonstans en förklaring till hur solförmörkelsen fungerar, och jag har för mig att det är ett band rakt över mitten av världen som det blir kolsvart mitt på dagen, men i övrigt så förminskas bara solljuset till en viss del.

"5.hvordan er tilgangen på maten når det er mørketid hele året. jeg tenker spes. på bøndernes avlinger. og ville det ikke være en vesentlig logikk i at de som bor nord på ville trekke seg sør over der det fremdeles er lyst?"
Se min förklaring ovan, då det inte är kolsvart hela tiden så innebär det att det fortfarande går att odla grödor, dock så får man nog anpassa vilken sorts grödor man oldar i förhållande till ljuset och värmen mer än vad man fick göra innan.

/Johan
 

Horus

Warrior
Joined
9 Aug 2000
Messages
205
Location
Sthlm
Lite komplement till Archers inlägg:

1: Det finns ingen spelledarskärm, men det finns ett papper med sammanfattning av stridsreglerna. Jag tror man får den i Gemini-boxen.

4/5: Cells officiella förklaring av förmörkelsen finns på gemini.rollspel.nu, under Världen.

/Horus
 

Archer

Swashbuckler
Joined
22 May 2000
Messages
1,999
Location
Mölltorp, Sverige
Har inte hunnit att leta efter dokumenten jag använda för att skapa min SL skärm. Men ska skicka dem så fort jag kan. Jag gjorde även en framsida från några av bilderna i Orschild, som blev mycket uppskattad av mina spelare. Vet dock inte om jag kan skicka den på grund av copyright lagen.
 

Weatherman

Hero
Joined
25 Jul 2000
Messages
845
Location
Leksand, Dalarna
Referensarket som medföljer rollformulären är väl ganska schysst substitut för spelledarskärm (förutom att den saknar tabellen för svårighetsgrader grr). Tyckar fö att SL-skärmen bara är ivägen.

weatherman
 
Top