Nordisk konventsscenario-tradition

Henke

Avdankad Konventsarkeolog
Joined
8 Mar 2009
Messages
4,259
Location
Kullavik
Jag har de senaste veckorna inlett ett tappert försökt att bredda Alexandria-biblioteket med fler engelskspråkiga scenarion (främst från amerikanska och brittiska konvent). Vanliga återkopplingar från scenarioarrangörer jag varit i kontakt med är att scenariot:
a) Improviserades fram
b) Är en kommersiell produkt (egen eller någon annans)
c) Saknar layout och är först aktuellt att sprida efter det (men plan saknas)

Jag diskuterade med Peter Brodersen på Alexandria om det här handlar om ett mönster och en skillnad i scenariokultur där nordisk konventstradition oftare har ett mer strukturerat (och ofta layoutat) underlag, medan man på andra håll i t.ex USA/UK går mer på improvisation alt. arrangerar kommersiella produkter.

Vad tror du ?
 

wilper

Gubevars en rätt produktiv människa.
Joined
19 May 2000
Messages
7,847
Location
Nordnordost
Har bara varit på "stora" konvent i Sverige (och ett huskonvent i Norge för många år sen).
När jag lyssnar på amerikaner prata om sitt konventsspelledande så verkar de inte ha "arr" som vi har det. Antingen är det organiserat spel där man spelar spelmakarens scenario (och det blir publicerat i någon form senare) eller så dyker man bara upp med några pre-gens och några nävar kartor och så spelleder man mer eller mindre improviserat.

Det där mellantinget där fans gör ett äventyr och måste förmedla det till sina med-spelledare på arrangemanget saknas. Så jag tror som du.
 

koraq

Swordsman
Joined
1 Jan 2016
Messages
555
Location
Uppsala
USA är ju väldigt stort, och det finns väldig skillnad på hur det görs. Det är ju som att jämföra hela europa på ett bräde. Jag vet att i södra Kalifornien är det inte ovanligt med specialskrivna scenarier med pre-gens som är producerade med handouts och speltestade innan de tas till spelkonventen. Det känns någorlunda likt svensk tradition.

Jag tror dock inte jag stött på fenomenet med rent improviserade scenarier i USA, men som sagt så finns det garanterat kretsar där det är vanligt.

De jag har koll på i storbritanien som skriver scenarier för spelkonvent är nästan alla aktiva som frilansare i branschen, och därmed är det ju inte ovanligt att deras arrangemang är speltest av kommande kommersiella produkter. Jag misstänker att det gett mig en ganska vinklad bild av hur det i allmänhet fungerar i det förenade kungariket.
 

Henke

Avdankad Konventsarkeolog
Joined
8 Mar 2009
Messages
4,259
Location
Kullavik
USA är ju väldigt stort, och det finns väldig skillnad på hur det görs. Det är ju som att jämföra hela europa på ett bräde. Jag vet att i södra Kalifornien är det inte ovanligt med specialskrivna scenarier med pre-gens som är producerade med handouts och speltestade innan de tas till spelkonventen. Det känns någorlunda likt svensk tradition.
Du har givetvis helt rätt i att man inte kan generalisera en hel kontinent på det sättet. Vad är det specifikt för konvent i Kalifornien som du har dessa erfarenheter ifrån? (så jag kan börja jaga dem för sina scenarion) :D
 

Björn den gode

Swashbuckler
Joined
5 Jun 2001
Messages
3,308
Location
Göteborg
Jag har ingen koll, men det jag tittat mest på i UK, 'The Smoke' har i vart fall ett hemsideupplägg som jag tycker starkt indikerar att det är ungefär samma tradition? Men hur det ser ut bakom vet jag förstås inte, har du varit i kontakt med författare till scenarion där?
 

Björn den gode

Swashbuckler
Joined
5 Jun 2001
Messages
3,308
Location
Göteborg
Man kan fråga varför det är så många med ”färdig layout” här. Har det något med hemdatorreformen att göra?
I vart fall i GothCon-traditionen så är det ju väldigt vanligt att det är ytterligare spelledare än arrangörerna som leder scenariot, det tillsammans med att man varit rätt hårda med att scenarion ska vara färdiga och så i god tid innan konventet (vilket dom förstås kanske ändå inte är) tänker jag gör att man lägger ner mer tid på layout och liknande än om man bara skulle spellett det själv.
 

Henke

Avdankad Konventsarkeolog
Joined
8 Mar 2009
Messages
4,259
Location
Kullavik
Jag har ingen koll, men det jag tittat mest på i UK, 'The Smoke' har i vart fall ett hemsideupplägg som jag tycker starkt indikerar att det är ungefär samma tradition? Men hur det ser ut bakom vet jag förstås inte, har du varit i kontakt med författare till scenarion där?
Ja, en del… nu har jag dock lyckats landa ett jättespännande scenarioprojekt som kommer arrangeras på The Smoke 2023, så vem vet, det kanske mest är jag som haft otur.
 

Henke

Avdankad Konventsarkeolog
Joined
8 Mar 2009
Messages
4,259
Location
Kullavik
I vart fall i GothCon-traditionen så är det ju väldigt vanligt att det är ytterligare spelledare än arrangörerna som leder scenariot, det tillsammans med att man varit rätt hårda med att scenarion ska vara färdiga och så i god tid innan konventet (vilket dom förstås kanske ändå inte är) tänker jag gör att man lägger ner mer tid på layout och liknande än om man bara skulle spellett det själv.
Mycket bra poäng. Samtidigt kan jag känna att det bitvis även blivit mer av kommersiella scenarion även på Gothcon. Fler vill (med all rätt) göra scenarioskrivandet till en sidoinkomst. Det tror jag kanske inte hänger ihop jättemycket med att layout och illustrationer är mer tillgängliga idag för så har det varit ganska länge. Däremot finns det på senare år en del svenska förlag som är stora och tar in frilansare, och då vill man kanske hålla lite på sitt material för att se om det går att tjäna en hacka på det?
 

JohanL

Myrmidon
Joined
23 Jan 2021
Messages
5,930
Jag har tydligt fått intrycket att många amerikanska rollspelsmakare har ett eller ett par ”stående” konventsäventyr som körs på con efter con, i marknadsföringssyfte, men som inte själva säljs.
 

Genesis

Ni dés ni maître
Joined
17 Aug 2000
Messages
14,617
Location
Göteborg
Jag har ingen koll på engelskspråkiga konventstraditioner (eller svenskspråkiga heller, för den delen), men frågade lite fransoser om hur det funkar där. De sade att det finns ett par konvent som kör med färdigskrivna scenarion som hålls som arrangemang, men det är inte det vanliga. Antingen är det kommersiella scenarion, eller så är det folk som kör sina egna scenarion som arrangemang, och i så fall behöver det ju inte vara ordentligt nedskrivet. Gissningsvis är det just att det ska finnas flera spelledare som ska kunna köra samma scenario som gör att man häruppe behöver skriva ned äventyren.

Konventet Supaéro verkar ha ett upplägg som är mer likt vårt, dock. Där är det tydligen färdigskrivna scenarion som speltestas inom klubben som organiserar konventet och sedan publiceras en lista där man kan anmäla sig till enskilda scenariotillfällen. Här finns en intervju med konventsarrangören: https://www.radio-roliste.net/?p=1973

@Henke, om du är intresserad så skulle jag säkert kunna få tag på kontaktuppgifter till dem, om du vill höra med dem om de är beredda att dela med sig av dessa scenarion. Äventyren kommer såklart antagligen att vara skrivna på franska.
 

RasmusL

Champion
Joined
15 Jan 2012
Messages
9,588
Location
Stockholm
För vad?

Det som andra har beskrivit om GothCon var en tradition långt innan Fastaval ens var påtänkt.
Det hände säkert en massa viktiga grejer där innan '86 som formade traditionen, men jag tänker att konceptet med Ottos (började delas ut '92) ställer ytterligare krav på struktur och layout i och med att det är sådant som tittas på och bedöms av domarna. Om det inte går att förstå ditt scenario så kommer det inte att få några guld-pingviner.
 

RasmusL

Champion
Joined
15 Jan 2012
Messages
9,588
Location
Stockholm
...men jag får villigt erkänna att jag varken läst eller spelat särskilt mycket från 80-talet vad gäller konventsscenarion och det kan säkert vara så att det var en stark tradition av struktur och estetiskt tilltalande layout även innan Fastaval.
 

koraq

Swordsman
Joined
1 Jan 2016
Messages
555
Location
Uppsala
Du har givetvis helt rätt i att man inte kan generalisera en hel kontinent på det sättet. Vad är det specifikt för konvent i Kalifornien som du har dessa erfarenheter ifrån? (så jag kan börja jaga dem för sina scenarion) :D
De har tre stycken i LA, som förvirrande nog alla samlas under ett namn, Strategicon, och så har de olika evenemangen sina egna namn. Jim Sandoval har varit RPG koordinator länge och är säkert rätt person att kontakta.
 

Henke

Avdankad Konventsarkeolog
Joined
8 Mar 2009
Messages
4,259
Location
Kullavik
@Henke, om du är intresserad så skulle jag säkert kunna få tag på kontaktuppgifter till dem, om du vill höra med dem om de är beredda att dela med sig av dessa scenarion. Äventyren kommer såklart antagligen att vara skrivna på franska.
Jättejättegärna att jag vill ha kontaktuppgifter, och vi tar mer än gärna emot franskspråkiga scenarion (även om jag tyvärr inte själv har några kunskaper i franska). Det finns faktiskt redan ett fåtal scenarion på franska i arkivet:
 

Genesis

Ni dés ni maître
Joined
17 Aug 2000
Messages
14,617
Location
Göteborg
Jättejättegärna att jag vill ha kontaktuppgifter, och vi tar mer än gärna emot franskspråkiga scenarion (även om jag tyvärr inte själv har några kunskaper i franska). Det finns faktiskt redan ett fåtal scenarion på franska i arkivet:
Tydligen är det studenter på en ingenjörsskola som arrar och de har därmed stor arrangörsomsättning, så de som Mathieu intervjuade för två år sedan är inte längre kvar. Eventuellt betyder det också att de inte är så bra på att spara scenarion, men jag vet inte. Deras kontaktmejl är denna om du vill höra dig för: contact@conv-supaero.fr
 

Genesis

Ni dés ni maître
Joined
17 Aug 2000
Messages
14,617
Location
Göteborg
@Henke: Jag har fått en ny e-postadress till en person som författat flera scenarion till Supaéro, men jag vill inte posta den offentligt och jag verkar inte kunna starta en PM-konversation med dig? Skicka mig ett PM om du vill ha den.
 
Top