Nekromanti norden är elakt

Netfeed

Swashbuckler
Joined
21 Apr 2001
Messages
2,273
Location
Göteborg
ja eller rättare sagt norr är elakt... för jag, som nu under en misslyckad tidsreso -filosfis topic snyftat lite och kommit på nått nytt att filosofiera om, har tänkt på att de flesta "ondingar" i fantasy böcker kommer från norr... jag tror jag inte läst en enda fantasy bok som utspelar sig med "ondingar" från söder...
är detta för att de från nor sitter med testiklarna fastfrusna i rustningen vilket gör dem mkt sura? eller att de äter för mkt flugsvamp? eller att det inte är kul med snöbolls krig? eller att det helt enkelt är så tråkigt med att frysa hela tiden så att de vill till varamare länder?
om man tittar på andra snubbar/snubbor som inte är "ondingar" från norr så verkar ju det vara att de är ganska elaka/argsinta de med vilket gör att de inte är så mkt bättre de förutom att de är på de godas sida...
är det så att nordläningarna har fått denna stämpel tack vare vikingarna? hrm... om det nu är så att vi nordläningar var så elak måste vi ha den stämpeln för evigt? ungeför som att de från mellanöstern klassas automatikst som terrorister... *sigh*
tja vart vill jag nu komma? uhm... jo varför är norr elakt?
och varför är de elaka?

och och... nu tog de slut...
eh
...
..
.
 

Storuggla

Champion
Joined
8 Dec 2001
Messages
9,546
Location
Stockholm
Måntro det är den långa vintern? Vem här har inte suttit innomhus under vintern och tänkt: "Nej nu jeklar, så fort våren kommer så drar jag till Marseille och plundrar och bränner"?


Storuggla, har tänkt så
 

seinet

Swashbuckler
Joined
18 May 2000
Messages
2,834
Location
Göteborg
Men snälla vän, läs Sagan om ringen, där kommer ondingarna från öster och söder och är svarta i hyn medan de stolta blonda nordlänningarna är det godaste som finns ungefär.

/Seinet Wintermute - Såg en intressant dokumentär om William Wallace på Discovery idag (en av de bästa kanalerna som finns)...
 

Quan'talis

Swashbuckler
Joined
14 Jun 2001
Messages
2,235
Location
Utlandet
Hmmm... Det är inte någonting jag reagerat speciellt mycket på. Faktiskt kommer jag inte på några exempel på ondingar från norr just nu (utom i sådana böcker där... godingarna [låter ännu dummare, faktiskt] också kommer från norr, och då räknas det väl inte?). Men å andra sidan kan jag inte komma på särskilt mycket annat heller just nu (fonetiktent i morgon bitti...), så det behöver inte betyda någonting.

Min spontana teori är att det handla om politisk korrekthet och vilja att undvika rasism. Om skurkarna är svartmuskiga, mörkhyade, kortvuxna eller skelögda finns det säkert någon kritiker som lite sarkastiskt undrar varför ondingarna påminner så mycket om (fyll i lagom diskriminerad folkgrupp här). Om ondingarna kommer från norr undviker man sådana anklagelser, för här har vi ju inga raser heller. Det är väl bara utlänningar som har sånt?

Eller så kan det ju hända att ondingarna kommer från det område som passar bäst in i själva berättelsen.

-JPS- bilabial frikativ
 

lave

Warrior
Joined
9 Aug 2000
Messages
340
du menar förutom sagan om ringen (onda sydlännigar), belgarion (onda östlänningar) all amerikansk kultur (onda utlännigar -norr, öster, väster och söder.)
 

telcontar

Warrior
Joined
10 Mar 2002
Messages
227
Location
Rivendell
norden är inte elakt

om det nu är så att vi nordläningar var så elak måste vi ha den stämpeln för evigt? ungeför som att de från mellanöstern klassas automatikst som terrorister... *sigh*

Om man nu drar paralleller till Vikingarna (vilket du verkar göra...), som ju betraktades som Herrens straff av många som råkade ut för dem, så kanske de ändå inte var så elaka. De kanske bara stod på sin egen sida och inte på någon annans, eller det ondas.....?

Telcontar, som till sin förskräckelse ser att han svarat två gånger på samma (nåja) fråga.
 

walium

Ganska töntig, faktiskt
Joined
8 Apr 2001
Messages
8,460
Location
Linköping
"Vem här har inte suttit innomhus under vintern och tänkt: "Nej nu jeklar, så fort våren kommer så drar jag till Marseille och plundrar och bränner"?"

Där var jag förra sommaren. Vilken håla! Nej du, tacka vet jag rika irländska kloster. Att se feta, medelålders munkar springa som skrämda kycklingar är verkligen underhållande.
 

seinet

Swashbuckler
Joined
18 May 2000
Messages
2,834
Location
Göteborg
Re: norden är inte elakt

Dessutom har jag läst/hört/sett på TV att dessa mycket respektabla handelsmän (som många av dem var) var mycket omtyckta i gamla Turkiet, även de hemska personer som plundrade kloster och kyrkor i england var omtyckta av engelska kvinnor för att de tvättade sig en gång i veckan och att de kammade sitt hår eller något i den stilen. Var det inte också så att det var nordiska vikingar som agerade livgarde åt en kung i Konstantinopel (eller vad det nu hette under den tiden).

/Seinet Wintermute - Discovery Civilization är också en bra kanal (precis som alla andra Discovery-kanaler)
 

telcontar

Warrior
Joined
10 Mar 2002
Messages
227
Location
Rivendell
Re: norden är inte elakt

De var faktiskt livvakter lite här och där. Undrar om det inte till och med inte var så att några blev kungar i österled... Mig veterligen var det bara britterna som hatade vikingarna. Kanske det beror på att de plundrade värst just efter deras kuster. Dessutom hade de ju nordiska kungar en lång period. Det sågs säkert inte med blida ögon av föregångarna
 

seinet

Swashbuckler
Joined
18 May 2000
Messages
2,834
Location
Göteborg
Re: Wallace

Ja, det var det. Det var väl intressant hur han använde sig av pikmän som huvudstyrka mot de engelska riddarna?

Hmm, nåja. Det är ju i alla fall en trevlig kanal /images/icons/smile.gif

/Seinet Wintermute - Som undrar hur man får med argument in i CGI-skript (skrivna i Perl)
 
Top