Nekromanti Nomader

Johan Berggren

Veteran
Joined
27 Sep 2000
Messages
35
Location
Umeå
Jag funderar på att någon gång göra en kampanj eller nåt som handlar om mötet mellan nomader och bofasta civilisationer i en fantasymiljö. Vet någon några bra ställen att hitta inspiration/information till framför allt ett nomadiskt folks struktur?

Det är ett inlandsfolk som framför allt lever på jakt och samlande i ett ganska skogsbeklätt område med ungefär samma klimat som södra Sverige. Boskapsskötsel är under utveckling. Den egna teknologiska nivån tillåter inte metallutvinning eller bearbetning så de få metallredskap som finns köps av mer utvecklade kulturer.

Tips?
 

keno

Veteran
Joined
13 Nov 2001
Messages
118
Location
Stockholm
Före Historien

Jo... Det finns ju en bokserie à 3000 täta sidor att tillgå. Grottbjörnens folk heter första å Mammutjägarna heter den sista. Man kan kanske inte kalla dom heltidsnomader men visst fan e dom nomadiska så det räcker. Men de 4 böckerna è förjävla långa. Orkar du så läs dom för inspiration, orkar du inte så läs dom ändå. Enda felet är väl egentligen de många inslagen av tant-snusk som kommer då och då men de è lungt. Men för Nomadiska inspirationer, läs dessa.
 

Rickard

Superhero
Joined
15 Oct 2000
Messages
17,463
Location
Helsingborg
Filmen är annars rätt bra [NT]

/[color:448800]Han</font color=448800> som föredrar att gena
 

Illern

koppariller
Joined
22 May 2000
Messages
2,056
Location
Linköping
Re: Före Historien

de 4 böckerna

Är det inte till och med tänkt att bli 6 böcker?
 

keno

Veteran
Joined
13 Nov 2001
Messages
118
Location
Stockholm
Re: Före Historien

Hmm. Jag tror jag har hört nåt sånt. Men Jag tror författaren dog. Dom skrevs väl för ganska länge sedan...
 

Insignia

Swashbuckler
Joined
8 Oct 2001
Messages
1,813
Location
Uppsala
Re: Före Historien

Så vitt jag vet kommer den femte boken ut i vår, och heter "Shelters of Stone".
 

Insignia

Swashbuckler
Joined
8 Oct 2001
Messages
1,813
Location
Uppsala
Re: Före Historien

Om jag inte minns fel så kommer den ut i USA i mars och i England i maj. Eller något i den stilen. Jag vet inte när den kommer på svenska, tyvärr.
 
Top