Nekromanti Nivåpoäng för Färdigheter och Sekundära Egenskaper

Siffner_UBBT

Veteran
Jag undrade bara lite snabbt ifall Nivåpoängen i början kostar lika mycket att använda som Erfarehets poängen gör sen i spelet eller att det kostar 1 Nivåpoäng för varje steg man vill höja sig.

Exempel:

Riddaren Johan af Eddinbhring ska fördela ut 6 Nivåpoäng mellan de 3 Sekundära Engenskaper: Psyke, Utbildning samt Ars Arcana.

Exempel 1 där 1 Nivå kostar 1 Nivåpoäng.
Han har lagt sina Nivåpoäng följande:
Psyke = 3
Utbildning = 3
Ars Arcana = 0

Exempel 2 där 1 Nivå kostar 4 Nivåpoäng:
Psyke = 1 ( 4 Nivåpoäng)
Utbildning = 0
Utbildning = 0

Här tycker jag det är självklart att Exempel 1 används.
Men används Nivåpoäng lika dant för Färdigheter?

Han har valt 6 Följande färdigheter att dela ut 20 Nivåpoäng på:
Närstrid = 10
Rida = 5
Bluffa = 2
Supa = 2
Handla = 1
Smyga = 1
Efter som man erhåller sin relevanta färdighet som bonus när man ska utföra handlingen så har Johan 7 I styrka därav 17 på att lyckas utföra Ett närstrids försök? Och detta bara i början av spelet?

Exempel 2:
Närstrid = 5
Rida = 1
Bluffa = 1
Supa = 1
Handla = 1
Smyga = 1
Hittade på lite fördjupningar du jag inte kommer ihåg allihop. ( man måste lägga ut minst ett på varje enligt författaren själv )?

Sido fråga, Har man Fördjupningarna Närstrid, Bågskytte i början då de står på Karaktärs papprena redan?

Arfert

Facit
Närstrid och bågskytte står där för enkelhets skull, för att vi märkte att "alla" förr eller senare kommer slåss med eller utan vapen i närstrid, eller ta upp en båge. Även om de inte lägger poäng på det så KAN de ju det, eftersom de har en grundchans.

tull

Hero
Exempel:

Riddaren Johan af Eddinbhring
fränt namn! Det skriver jag upp till mina äventyr om det är ok?

Exempel 1 där 1 Nivå kostar 1 Nivåpoäng.
Han har lagt sina Nivåpoäng följande:
Psyke = 3
Utbildning = 3
Ars Arcana = 0
Rätt metod! :gremdrink:

Han har valt 6 Följande färdigheter att dela ut 20 Nivåpoäng på:
Närstrid = 10
Rida = 5
Bluffa = 2
Supa = 2
Handla = 1
Smyga = 1
Rätt metod! :gremdrink:

Sido fråga, Har man Fördjupningarna Närstrid, Bågskytte i början då de står på Karaktärs papprena redan?
Nej jag tror att de bara finns med eftersom det är färdigheter som är populär. Har aldrig själv fattat varför.

DeBracy

Eventuellt helt fantastisk
PureSnowX said:
Efter som man erhåller sin relevanta färdighet som bonus när man ska utföra handlingen så har Johan 7 I styrka därav 17 på att lyckas utföra Ett närstrids försök? Och detta bara i början av spelet?
Ja, detta bara i början, plus attackmodifikation från vapen (mellan +0 och +3), så potentiellt 20 i praktiken. Vad lär vi oss av det? Man behöver inte ösa så fasligt mycket poäng på vissa färdigheter för att vara bra.

Angående färdigheterna på rollformuläret (då jag gjort likadant på formulären jag gjort) så har jag också tänkt att det är färdigheter i princip alla kommer använda någon gång, oavsett om de har lagt poäng på dem eller inte. Kikar man i listan på färdigheter så är det utmärkt vilka färdigheter som man kan använda utan att ha nivåpoäng i.

Arfert

Facit
DeBracy said:
PureSnowX said:
Ja, detta bara i början, plus attackmodifikation från vapen (mellan +0 och +3), så potentiellt 20 i praktiken. Vad lär vi oss av det? Man behöver inte ösa så fasligt mycket poäng på vissa färdigheter för att vara bra.

Angående färdigheterna på rollformuläret (då jag gjort likadant på formulären jag gjort) så har jag också tänkt att det är färdigheter i princip alla kommer använda någon gång, oavsett om de har lagt poäng på dem eller inte. Kikar man i listan på färdigheter så är det utmärkt vilka färdigheter som man kan använda utan att ha nivåpoäng i.
Det stämmer, ville inte ha ett spel där folk är värdelösa i strid, fast de har rätt bakgrund (då får man för långa strider). Sen ska man ju komma ihåg att chansen att lyckas med en närstridsattack kan minska vid ofördelaktiga förutsättningar; dåliga ljusförhållanden till exempel.

Siffner_UBBT

Veteran
Arfert said:
DeBracy said:
PureSnowX said:

Det stämmer, ville inte ha ett spel där folk är värdelösa i strid, fast de har rätt bakgrund (då får man för långa strider). Sen ska man ju komma ihåg att chansen att lyckas med en närstridsattack kan minska vid ofördelaktiga förutsättningar; dåliga ljusförhållanden till exempel.
Sant :gremsmile: antar att man inte får glömma de andra förhållandena.
Plus en bra rollspelsgrupp bryr sig inte om siffror de bryr sig mer om själva Rollspelet.
Det finns alltid sätt att få folk att inse att annat än Stridsegenskaper är nyttigt.
Till exempel så kanske man utsätter den imba Krigaren för diverse fällor, uppgifter som kräver att man bluffer eller förför osv.

Riddaren Johan af Eddinbhring
Persson said:
fränt namn! Det skriver jag upp till mina äventyr om det är ok?
Hahah självklart :gremsmile: