Nekromanti Nittonhundraåttiofyra

Edgar

Warrior
Joined
17 May 2000
Messages
273
Location
Göteborg, Sverige
Jag har för mig att ASF gjorde ett scenario baserat på boken till BSK för några år sedan. Tyvärr kan jag inte deras url, så om någon kan det så vorde det ju bra.

//Kalle
 

Pontus Löf

Veteran
Joined
1 Feb 2001
Messages
176
Location
Stockholm
Vilket klockrent koncept! Jag tror dock inte det finns ett helt rollspel baserat enbart på den världen. Däremot finns det ett rollspel som inspirerats av 1984 och andra dystopier/framtidsskildringar: Paranoia. Fast Paranoia har inte helt och hållet en dystopisk stämning, utan även ett lager av cynisk humor.

"Believe in nothing!"
- Tool
 

Lord Gehenna

Veteran
Joined
18 May 2000
Messages
58
Location
Göteborg
Tror faktiskt jag sett ett hemmagjort rollspel på nätet som hette just 1984. Det var länge sen och jag kommer inte ihåg var. Sorry...

- Lord Gehenna -
 

Emil

Hero
Joined
20 May 2000
Messages
1,321
Location
Malmö, Sweden
Jag tror att det skulle passa sig bättre med rollspelsinspirerade av 1984, men världen i boken är inget lätt ställe att bygga ett rollspel kring. Boken visar ju hur effektivt en regim kan fungera i att styra sina medborgare, men någon plats att rollspela nån motståndsrörelse eller liknande finns knappast. Allt är ju kontrollerat. Även om det väl var ett halvår sedan jag läste boken, så har jag ett minne av att jag uppfattade motståndsrörelse som att den kanske var skapad av Storebror för att få "fritänkare" att söka efter den och därmed bli avslöjade...

/Emil
 
Top