Nekromanti Ninth Gate? Ska den vara bra? Va?

Sodivra

Champion
Joined
15 Sep 2000
Messages
12,406
Location
Göteborg
Ninth Gate har ju omnämnts både en och två gånger här på forumet, så jag satte mig och tittade på den inatt.
Utan att försöka provocera, vad är så speciellt med den? Då och kändes den tillochmed lite B.. IMHO.

Är det meningen att man ska läsa boken om man ska fatta allt eller? Vem är grönögon egentligen? Djävulen eller en ängel?
 

Sereg_UBBT

Swashbuckler
Joined
17 May 2000
Messages
2,486
Location
Sektor 242, Norra hemisfären
*spoiler*

Du hajade nog inte storyn då. Depp utförde ju faktisk de saker som var med på dom där bilderna i boken/böckerna, även om han själv inte var medveten om det. Och på slutet så gick han ju in i den Nionde porten. Fast vad den Nionde porten var fick man ju inte reda på, kanske var det himmelsriket eller kanske helvetet. Själv tror jag att kvinnan var djävulen själv... och porten helvetet.
 

Sodivra

Champion
Joined
15 Sep 2000
Messages
12,406
Location
Göteborg
Humm..

Depp utförde ju faktisk de saker som var med på dom där bilderna i boken/böckerna, även om han själv inte var medveten om det.

Aha, så du menade att han gjorde dom under sitt uppdrag? Hmmm, skulle förklara den oprovocerade sexscenen i slutet.. /images/icons/smile.gif
 

Azagthoth

Myrmidon
Joined
7 Feb 2000
Messages
3,548
Location
Stockholm
Själv tror jag att kvinnan var djävulen själv...

Jo, det som styrker det är ju att grönöga kommer med en kommentar i stil med "jag trodde inte du hade det inom dig" när monsieur Depp bankar hela härligheten ur den stackars blonderade "tjänaren" med en sko.
 

Anders

Hero
Joined
1 Apr 2001
Messages
822
Location
Göteborg
Jag tyckte den var helt OK. Efter att nyligen också ha sett From Hell är jag nu grymt sugen på att bygga ihop något till Kult alternativt övertala en av mina rollspelsvänner att göra ett äventyr till sitt CoC.

Grönöga måste ha varit Djävulen eller någon representant för honom. Johnny Deppsfigur var ju en riktig ego snubbe så det går ju i linje med vem han var och dessutom gjorde han ju det som stod i boken. Tycker förresten det var synd att man inte fick se mer av Lena Olin, hon är ju så... trevlig. /images/icons/love.gif

Arcana - som dessutom spelade höjdarspelet Drakborgen efter Ninth Gate. Samtliga deltagare strök med, inte helt ovanligt...
 

DanielSchenström

Swashbuckler
Joined
10 Dec 2000
Messages
3,309
Location
Enköping
Tja, den känns som en standardmedelebra film, men iden med att gömma liknande men inte identiska teckningar i böckerna bara tigger om att få användas i ett äventyr. (Jag är rätt SL-skadad, allt jag ser och läser brukar jag bedöma efter hur många idéer till äventyr, kampanjer och världar jag får, och inte som separata verk.)

Dessutom tycker jag att titeln och titelsekvensen var mer suggestiv än resten av filmen. Får se vad man gör av det.
 

Ymir

Liten kantbaron
Joined
18 May 2000
Messages
11,198
Location
Malmö/Lund Metropolitan Axis
Tja...framförallt är filmen oerhört Woddig. Bara det gör den värd en elogé. På det hela taget är den mycket välgjord, med förträffligt skådespeleri, tät stämning och ett fantastiskt manus med många underbara idéer i sig. Nej, nog tycker jag att det är en asbra film...

- Ymir, som finner filmen mycket inspirerande, framför allt.
 

walium

Ganska töntig, faktiskt
Joined
8 Apr 2001
Messages
8,460
Location
Linköping
Jag tyckte att det var en trevlig film, även om jag hade behövt se om den åtminstone en gång till för att fatta alla ledtrådar och dolda finurligheter.
Min personliga favorit när det gäller mystiska filmer med lustiga vändningar är ändå Angel Heart en av få bra filmer med Mr Rourke.
 

Storuggla

Champion
Joined
8 Dec 2001
Messages
9,546
Location
Stockholm
Jag tycker banne mig att Twin Peaks är bra mycket bättre.


Storuggla, "This must be where coffee goes when it dies."
 

lave

Warrior
Joined
9 Aug 2000
Messages
340
boken... BOKEN!

Jag såg filmen för första gången nu. Boken har jag läst sedan innan, och verkligen gillat den, så jag såg verkligen fram mot att få se allt på den lilla platta skärmen... början är väl helt ok, men slutet.... sLUTET!!! att författaren gick med på denna dummifiering... alla religiösa spetsfundigheter klipptes raskt bort, och det hemliga sällskapet i filmen är ett SKÄMT... nej, inte för att låta tråkig, men läs boken istället. den är bra.
 

lave

Warrior
Joined
9 Aug 2000
Messages
340
Boken heter "Dumas Klubben" LÄS! (nt)

NT = No Text (Ingen text)
 

lave

Warrior
Joined
9 Aug 2000
Messages
340
boken återigen... (spoiler)

Jag känner att jag verkligen måste pusha lite till för boken ;0), så bra är den. I den är det inte riktigt så förenklat som i filmen... men mycket bättre!
 

Nightowl

Champion
Joined
17 May 2000
Messages
8,341
Location
Avliden, Tristerbotten
Dumasklubben, faktiskt, men jo, läs.

Och det är inte bara en nitpick för att jag är en sur ex-svensklärare som hatar särskrivning - ibland när man letar böcker är det bra att ha rätt titel (biblioteksdatorer är ännu dummare än andra datorer). Författaren heter Arturo Pérez-Reverte, och en annan bra bok av honom är Vem dödade riddaren?, en deckare med roliga twists.

Jag är en av de få människor som gillar boken och fortfarande tycker filmen är Helt OK; jag förstår precis varför Polanski gör som han gör när han gör film av fanskapet (inklusive skär bort halva plotten - sidlänges, ungefär som man filéar fisk, mycket skickligt).

En sak till: Om man faktiskt kan sin Alexandre Dumas (inklusive att man exponerats för De Tre Musketörerna på annat sätt än den där usla skiten med Kiefer Sutherland) är boken ÄNNU roligare, men det behövs inte.

Den har också ett intressant intertextuellt förhållande till Umberto Ecos 'Focaults pendel', vilket innebär att böckerna på sätt och vis hänger ihop.

Nightowl, som funderat på olika skojversioner av filmer där man byter ut filmens 'MacGuffin' mot rollspel. Ninth Gate funkar därvid utmärkt; den luttrade spelsamlaren Corso (hej, i boken sysslar han med konfliktspel som hobby!) får uppdrag att verifera vilken av de tre kvarvarande kopiorna av det ökända independent-spelet som verkligen kan frammana djävulen om man spelar det... Svaret ligger i de tre böckernas tabeller, förstås...
 

teofagus

Veteran
Joined
12 Feb 2002
Messages
21
Location
Stockholm
The devil is a woman...

Well, om jag minns rätt (var ett tag sedan jag läste romanen) får man där mer uttryckligen veta att damen är Satan själv. Corso läser (får den kanske av henne rentav?) Corelli's roman 'Sorrows of Satan' (skriven runt 1860, if my memory serves me right) som handlar om hur Satan besöker jorden i kvinnoskepnad och blir kär i en dödlig man... En bok som är värd att kolla in om man vill läsa en djuplodande tolkning av Ninth Gate är Nikolas Schrecks 'The Satanic Screen'. Rätt kul att se en praktiserande satanist (ToS) tolka in diverse esoteriska undermeningar i filmen.
 
Top