Söker spelgrupp Niklas här! Medelålders och spelsugen. Söker onlinespelgrupp 1-2ggr/mån

OctaTracker

Veteran
Joined
5 Jan 2019
Messages
15
Location
Malmö
Hej! Jag är 49 år, med barn och familj som gärna vill hitta några likasinnade att spela rollspel med online och i förlängningen i syfte att spela in våra äventyr via roll20/webbcam och publicera på youtube. Jag beskriver lite av vad jag gillar så kan vi väl se om det finns några personer runt om i Sverige, gärna både kvinnor och män, som kanske har samma tankar kring rollspelande och kanske känner igen sig? Erfarenhet är absolut inget krav. Jag spelade som ung, tog en 30 års paus och har kommit igång lite nu igen :)


Rollspel för mig är mycket storytelling. Det bästa jag vet är när man spelar riktiga människor, inte hjältar, utan vanliga människor med alla fel och brister vi har men också de fina sidorna. Rollspel för mig är att bygga relationer mellan karaktärerna. Jag är en person som mer gillar att lösa mysterier och utforska religiösa kulter än att slåss med svärd i grottor. Jag är inte så teknisk i mitt spelande och gillar mer theatre of the mind än att spela med taktiska kartor. Dock sätter jag inga gränser och försöker vara öppen, flexibel och nyfiken på allt.


Jag är mer en Call of Cthulhu / Delta Green / Tales from the loop person än Dungeons & Dragons person. Men jag gillar att prova nytt. Och har man en go och fin grupp kan jag spela vad som helst!


Gärna mycket mystik och murder case. Jag gillar mysig lågmäld stämning


Under pandemin spelade vi i vår fysiska rollspelsgrupp en hel del över Discord och Roll20/Foundry VTT vilket faktiskt var väldigt stämningsfullt tyckte jag. Nu spelar vi fysiskt igen varannan vecka men känner att jag saknar det här onlinespelandet och skulle gärna spela online en gång varannan vecka också.


Jag har lång erfarenhet av poddande och livestreaming och tycker att det är kul att kunna lyssna på sina egna avsnitt i efterhand och det tänker jag att personer i en sån här grupp också uppskattar. Att inte ha några problem med att synas eller höras. Själv känner jag mig för gammal för att något ska vara skämmigt (Har man barn vet man att man är konstant 100% skämmig ändå). Också viktigt i en grupp att våga vara sig själv, att känna sig trygg i gruppen, ha empati och en mognad tycker jag


Det är också A och O i en onlinegrupp att alla har en webbkamera, en bra poddmikrofon eller vill skaffa sig en. (jag har full koll på sånt som gammal mediaproducent) Ett trådlöst headset speciellt bluetooth är nästan aldrig tillräckligt för att leverera ett bra ljud, medan de med sladd brukar vara helt ok. Jag tycker det är viktigt att det låter behagligt i öronen när man kanske sitter 2-4 timmar och spelar över nätet.


Det var lite tankar, men blev ändå rätt mycket text… Om någon lyckats hålla intresse ända hit skriv gärna här och hör gärna av er. Jag är ganska oerfaren som spelledare, men kan prova på om gruppen tycker att det är ok. Men det kanske finns någon annan som vill spelleda? Får vi ihop ett par intresserade så kanske vi kan ta en videofika över Discord eller så och börja där med lite prat om rollspel. Jag har en liten Discord server som heter Svarta Hålet, vi kan ses där. Skriv ett PM med ditt Discord handle så sammankallar jag när vi blivit några själar! Detta blir kul!
 
Last edited:

OctaTracker

Veteran
Joined
5 Jan 2019
Messages
15
Location
Malmö
Jag är potentiellt intresserad, beroende på spel och grupp, och skulle kunna ta på mig spelledarrollen.
Vad kul! Vi kan väl se om vi blir några till och så drar vi ihop en webbfika och pratar om vad vi vill spela/prova på, lära känna varandra lite och kanske vem som vill spela/ spelleda.
 

Genesis

Ni dés ni maître
Joined
17 Aug 2000
Messages
14,712
Location
Göteborg
Rollspel för mig är mycket storytelling. Det bästa jag vet är när man spelar riktiga människor, inte hjältar, utan vanliga människor med alla fel och brister vi har men också de fina sidorna. Rollspel för mig är att bygga relationer mellan karaktärerna. Jag är en person som mer gillar att lösa mysterier och utforska religiösa kulter än att slåss med svärd i grottor. Jag är inte så teknisk i mitt spelande och gillar mer theatre of the mind än att spela med taktiska kartor. Dock sätter jag inga gränser och försöker vara öppen, flexibel och nyfiken på allt.


Jag är mer en Call of Cthulhu / Delta Green / Tales from the loop person än Dungeons & Dragons person. Men jag gillar att prova nytt. Och har man en go och fin grupp kan jag spela vad som helst!
Vi är ett gäng som spelar varannan vecka via Discord. Vet inte om det är intressant för dig, då det visserligen är långt ifrån DnD, men ganska långt ifrån CoC också. Vi spelar spelledarlös friform, så ingen mekanik och ingen spelledare. Fokus på berättelse och på att utforska olika aspekter och tekniker inom rollspel. Kanske mindre speligt än vad du gillar, jag vet inte. Inte så mycket mysterielösande, men däremot en del mysteriebyggande (ibland). Men alla är välkomna och det är drop-in, så man kan vara med någon gång och testa, om man vill. Här är en tråd där vi skriver saker vi gjort hittills:


Om du är intresserad kan du höra av dig här eller i PM eller liknande, så kan du få en inbjudan till servern. Eller ja, det kan du få oavsett, för det är en öppen server.
 
Top