Presentation Nicklas här

Kulan77

Veteran
Joined
21 Sep 2022
Messages
11
Hej alla goa rollspelare och (som jag) rollspelare wannaB:s…
Spelade mycket när DoD grundboxen släptes. Sen följde man väl ”Äventyrsspel:s” resa med Marsklandet, samurai, Mutant, Mutant Rymd, Stjärnornas krig och fler som svikes av minnet… Tills dess att engelskan började komma på plats och man kunde hjälpligt spela WHFRPG, Rolemaster, Dn’D… Lite EnGarde, Khelataar, Westerm, Wastelands. Jag och en kompis skrev en jättekampanj som vi kallade ”hindenburg” (inspirerat av modulen ”Hindenburg” till Mutant. Tillika så skapade vi ett ”eget rollspel” i västernmiljö där vi slog ihop gobitar från DoD Expert, Western och EnGarde för att skapa ”High Chaparall”. När vi inte spelade rollspel så va det en shitload av Combat Cars, Spacehulk, HeroQuest, Talisman… Sen va det någon ofrälst som kom släpandes med ”Finans och Monopol”… Men de sunkiga reglerna skrev vi om och skapade ”Finopoli”…
Känns lite som ”stand by me” och det va den bästa tiden i mitt liv.

Egenligen är jag livrädd för att försöka damma av det som kanske skall lämnas dött, rent av ha förhoppning och tilltro att denna syniska, kritiska, fantasilösa rackiga gamla hjärna, skall kunna drömma sig bort i en värld av besvärjande ankor, munkar som inte kan ett skit om historia eller religon, men side-kicka näsbenet av ett troll. En värld där alla är ambidextriösa… Riddare har FYS och STY 18, Magiker INT 18 och en tjuvhobbit SMI 18 och för att verkligen komma sig ”knee-deep” i skit så måste man först börja på värdshuset…
Kastar mig dock ut på djupa vatten då jag snabbt funnit likasinnade och med (antagligen) samma utmaning.
Jag är belägen norr om Stockholm med fru, två barn, jobb, liv och lån upp över öronen… Men skulle ändå vilja klämma in att få vara en dvärg, med tuppkam, tvåbladad yxa och tatuerad från fotknölar till hjässa (gissar att ca 97% av de som läser detta ser han framför sig nu :cool: )… Med några sköna människor i vilken ålder, kön, bakgrund, livssituation som helst, någon gång i månaden/veckan/kvartalet/evver.

Väl mött alla mysiga männsker!
 

EvilSpook

Tämligen dålig överlag.
Joined
15 Oct 2008
Messages
1,804
Location
Off grid
Välkommen!

Det är aldrig försent att bli dvärgpirat igen!

Kör så det ryker!
//EvilSpook
 

clarence redd

FrostByte Books
Joined
23 May 2014
Messages
1,490
Location
Göteborg
Välkommen! Kul att ha dig här.

Min bror och jag kombinerade Finans och Oljan till ett mastodontspel runt 1980, så du är i gott sällskap : )
 

zonk

muterad
Joined
10 Jan 2016
Messages
3,096
Välkommen tillbaka till hobbyn! Återvände själv runt 2016 och har inte ångrat det en minut.
 

Kulan77

Veteran
Joined
21 Sep 2022
Messages
11
Välkommen! Kul att ha dig här.

Min bror och jag kombinerade Finans och Oljan till ett mastodontspel runt 1980, så du är i gott sällskap : )
Aldrig hört talas om "oljan", så jag slog upp det på Wiki... Gillar ödet spelet gick till mötes
" Det var riktigt stort under sextiotalet men tappade i popularitet efter oljekrisen på sjuttiotalet. [1] "

Då min pappa jobbade som sättare/redigerare på aftonbladet så hade jag tillgång till tryckeri, i en tid där vi fortfarande var "starstruck" av en kopiator. Detta gjorde även att vi gjorde skitsnygga "charactersheets" till Talisman, egna bilar till Combatcars, aktier till "Finopoli" och mycket mer...
 

clarence redd

FrostByte Books
Joined
23 May 2014
Messages
1,490
Location
Göteborg
Nej, oljan var nog inte så stort i slutet av 1970-talet, men jag minns det som ett av de roligare brädspelen vi körde. Tillräckligt roligt för att slå ihop med Finans tydligen. (Undrar om Oljan går att spela baklänges, i ett slags klimat-mode, där man börjar med alla oljekällor och sedan vinner den som avvecklar sina först?)

Coolt med era tryckta grejer! Posta gärna några exempel om du har kvar - det är alltid kul att se vad andra snickrade ihop : )
 

Kulan77

Veteran
Joined
21 Sep 2022
Messages
11
Nej, oljan var nog inte så stort i slutet av 1970-talet, men jag minns det som ett av de roligare brädspelen vi körde. Tillräckligt roligt för att slå ihop med Finans tydligen. (Undrar om Oljan går att spela baklänges, i ett slags klimat-mode, där man börjar med alla oljekällor och sedan vinner den som avvecklar sina först?)

Coolt med era tryckta grejer! Posta gärna några exempel om du har kvar - det är alltid kul att se vad andra snickrade ihop : )
Hmmm... Oljan - Greta edition..?

Några aktier till Finopoli och några character sheets till Talisman borde jag kunna hitta på vinden... ETA "när som helst", för "uppe på vinden kan ingen höra dig skrika..."
 
Top