Nekromanti Neverwinter nights och den tappra studenten

nicole

Warrior
Joined
19 Nov 2002
Messages
218
Location
Göteborg
För en tid sedan (19/11) postade jag följande inlägg i kontaktforumet:

"Jag läser IKT-och lärande på IT-Universitet i Göteborg och håller på med min magisteruppsats där jag behandlar face-to-face interaktion i rollspel.

Jag söker därför två spelare och en spelledare som kan tänka sig att spela neverwinter nights i LAN framför kamera. Jag kommer att filma spelare och deras skärmar.

Jag kommer att använda filmen för att illustrera om och på vilka sätt rollspelet förändras när media byts.

Utifrån mina iaktagelser kommer jag dra slutsatser om och i så fall på vilka sätt rollspel kan användas i undervisning.

Hör av er om ni är intresserade och/eller vill veta mer."

Inlägget lästes av några stycken (96) men ingen svarade :gremfrown: , vad detta beror på skulle jag gärna få reda på. Jag har några teorier.

1) Ingen spelar neverwinter nights i LAN med spelledare närvarande.

2) Videokameror är läskiga.

3) Forskning på/med rollspel möts med skepsis på grund av Diddi Örnstedt och company.

4) Jag postade inlägget i fel forum (kontaktannonser)

Jag undrar därför hur ni som läser detta använder neverwinter night i multiplayer. Om ingen använder spelet som jag förutsatte i min forskningsdesign måste jag ju tänka om, och då är det bra att jag tänker rätt.

Dessutom kan det vara roligt att höra vad ni tror om teori 2-4.
 

Troberg

Sinister eater
Joined
27 Jun 2001
Messages
17,580
1) Ingen spelar neverwinter nights i LAN med spelledare närvarande.

2) Videokameror är läskiga.

3) Forskning på/med rollspel möts med skepsis på grund av Diddi Örnstedt och company.

4) Jag postade inlägget i fel forum (kontaktannonser)
Min gissning är 4. Få läser det forumet.

Hade jag haft tid och bott i närheten hade jag gärna ställt upp (nätverksspel är alltid kul!) och troligen kunnat dra med mig mer folk, men tyvärr är jag lite väl långt borta.

Fortsätt försöke, det poppar nog upp intresserade.
 

Brixton

Veteran
Joined
23 Sep 2002
Messages
84
Location
Linköping
Jag tror inte att orsak 2-3 är särskilt avgörande, snarare en kombination av 1 & 4. Själv spelar jag varken NWN eller bor i Göteborg, men skulle gärna ställt upp ändå om det varit på lite närmare håll.
 
G

Guest

Guest
Ja du hade jag inte bott så långt uppe i norr (Köldhålan Boden) så visst hade man kunnat dra ihop ett LAN och spelat lite Neverwinter Nights.

Nu är dock inte jag en fan av Neverwinter Nights utan sitter hellre och spelar MMORPGs (MassiveMultiplayerRolePlayingGame) som Everquest (ligger på is) och Dark Age of Camelot (ligger inte på is) och i framtiden förhoppningsvis Star Wars Galaxies..
Men vad vet jag? Dessa spel kan ju ha helt fel upplägg för att den skall funka i din studie. Tror dock du har mer tur att finna spelare till dom spelen än NWN. Har en känsla att NWN spel med en DM inte är alltför vanliga åtminstone inte om man jämnför med antalet som spelar MMORPG. Men jag kan ju ha fel.
 

Snow

Swashbuckler
Joined
17 May 2000
Messages
2,616
Location
Klippan
Jag och några vänner till mig är löjligt nära att spela NWN med DM. Fast vi bor i Lund. Synd.
 

nicole

Warrior
Joined
19 Nov 2002
Messages
218
Location
Göteborg
Jag är desperat och reser gärna till Lund för att få tag på den datan. Upplägget till min magisteruppsats händer lite på det, och dessutom bor min mamma strax utanför Lund så jag har tom någonstans att sova :gremsmile:


Spelar ni i LAN eller över Intenet och skulle ni kunna tänka er att klämma ihop er i ett rum och bli filmade bara för min skull?

*hoppas*
 

nicole

Warrior
Joined
19 Nov 2002
Messages
218
Location
Göteborg
Hur fungerar MMORP? Skulle du vilja berätta lite eller finns det någon server man kan gå in och tjuvkika lite på?
 

nicole

Warrior
Joined
19 Nov 2002
Messages
218
Location
Göteborg
Tack för uppmuntrande ord. Jag fortsätter hoppas. Glad att du inte tror att jag skulle blandas ihop med Diddi-gumman iallafall, det hade inte känts bra.
 

Sodivra

Champion
Joined
15 Sep 2000
Messages
12,406
Location
Göteborg
Själv hade jag kanske anmält mig om jag spelat Neverwinter Nights, ja. Skulle gärna hjälpa till, men dels så har jag ju ingen vana av spelet, och dels så har jag ont om tid.. Nå, tiden är inget problem egentligen, men det känns lite nervöst att släppa in ett projekt till, ändå.

Är neverwinter-erfarenhet ett krav?
 

Snow

Swashbuckler
Joined
17 May 2000
Messages
2,616
Location
Klippan
Vi spelar över internet...
jag vet inte ens om de andra skulle gå med på att filmas. Jag har frågat nu. jag har inget emot det.
 
G

Guest

Guest
MMORPGs fungerar generellt så att ett företag skapas ett spel som specifikt är till för att spela på speciella servrar som man bara kan komma in på ifall man tecknar ett abbonemang. Abbonemanget brukar ligga runt 100-lappen i månaden.
Det speciella med servrarna är att på dessa finns hela deras värld som oftast är gigantisk, det är inte helt omöjligt att det kan finnas områden man aldrig få se. Sedan har dessa servrar kapacitet att ha MÅNGA spelare inne och under "prime time" vilket är kvällstid i USA så är det som regel över 2000 personer på varje server. Så hela världen är i princip befolkad av andra spelare. Visst det finns fortfarande NPCs som är styrda av datorn men det är oftast stationära personer som köpmän och liknande, men trots det så brukas det oftast idkas en hel del handelspelarna sinsemellan. Sedan är ju världarna som regel befolkade av monster i alla dess former och storlekar och de är ju förstås också styrda av en AI. Sedan är ju de olika spelen inriktade på olika saker.
Everquest till exempel är till exempel inriktat på interaktion med spelvärlden omkring dig. Man kan samlas ihop stora grupper och ge sig in i farliga vildmarksområden eller "dungeons" på jakt efter äventyr och monster. Everquest har nog troligtvis den största världen i nuläget med alla expansionerna förstås. Ibland kan man ha tur så går en GM in i spelet och skapar speciella händelser, vilket får världen att verka mer levande och inte så statisk (som att den någonsin kommer göra det när man umgås mest med andra levande spelare). Länk till Everquests hemsida finns i min förra post.

Sen har vi spel som Dark Age of Camelot som är mer en urpräglat PvP (Player vs. Player) som har fokus på ett krig mellan tre länder. När man skapar en spelare så väljer man en av dessa länder. Sen börjar man i sin egen hemvärld där man är säker från andra länders fiender. I sitt hemland kan man iprincip sysselsätta sig med samma sak som i Everquest, men när man fått lite erfarenhet och ens karaktär blivit bättre så börjar de bli dags att ge sig ut och kriga för sitt land. Då blir spelet helt annorlunda så fiender som vänner är andra spelare. Har själv varit med i stora slag med runt 200 personer på vardera sida vilket är en upplevelse man inte kan få i många andra spel. Ute i krigszonerna så försvarar man oftast sina egna landsområden samtidigt som man försöker koordinera attacker mot fiendernas landområden. På landområderna finns borgar som man oftast försöker ta över.

Det brukar vara svårt att förklara MMORPGs utan att visa det och för att själv kunna ta sig in på en server behöver du spelet och ett abbonemang. Men får du tag på någon som har ett abbonemang finns det ju inget som säger att du kan gå in på hans med tillåtelse för att testa. Och de flesta MMORPGs brukar ha en gratis testmånad men dock måste man fortfarande köpa spelet.
Dock finns det många fler MMORPGs förutom Everquest och Dark Age of Camelot. Bla Anarchy Online (Någon sorts Cyberpunk miljö), Ultima Online (Fantasy, i princip det första MMORPGet om man inte räknar MUDs), Asheron's Call (Ett annat fantasy MMORPG).

Obs. Kan tilläggas att Anarchy Online har spelet för nerladdning på sin hemsida där man kan prova det gratis i 7 dagar. Så om du eller någon annan vill testa det så är det bara gå in på länken nedan.

http://www.anarchy-online.com/content/downloads/tryout/
 

nicole

Warrior
Joined
19 Nov 2002
Messages
218
Location
Göteborg
Nej,

Absolut inget krav, men det kan vara en fördel då det känns mer verkligt om jag inte tvingar ihop ett gäng somaldrig spelat förut.
 
Top