Nelly Rapp rollspelet

DrWarp

Veteran
Joined
25 Apr 2023
Messages
1
Jag har just spelat igenom detta, som introduktion till rollspelandets värld är det snabbt, roligt och tydligt. Halva boken handlar dessutom om hur man skapar egna äventyr i Nelly Rapp-universumet, vilket är en bra snabbkurs för nykläckta spelledare.
Tyvärr finns det ett konstruktionsfel i spelet: För att få det bästa slutet behöver spelarna samla på sig fyra specifika föremål. Men bara tre av dessa förekommer i spelet. (Om jag inte missat det, men både jag och de andra deltagarna har läst igenom spelets 40 sidor upprepade gånger utan att hitta det sista föremålet.) Däremot finns det ett annat, fjärde föremål som plockas upp men inte används i slutet. Förhoppningsvis korrigeras detta i senare utgåvor.
 

Hans E Magnusson

CAPS LOCK
Joined
18 Jun 2008
Messages
2,409
Location
Umeå
Blev lite Nelly Rapp spelande idag med familj och släkt, men frugan som spelleder skulle vilja ha några fler äventyr, finns det några fler än det i boken?
 

APM

Bläckfisk
Joined
9 Jul 2015
Messages
482
Jag har just spelat igenom detta, som introduktion till rollspelandets värld är det snabbt, roligt och tydligt. Halva boken handlar dessutom om hur man skapar egna äventyr i Nelly Rapp-universumet, vilket är en bra snabbkurs för nykläckta spelledare.
Tyvärr finns det ett konstruktionsfel i spelet: För att få det bästa slutet behöver spelarna samla på sig fyra specifika föremål. Men bara tre av dessa förekommer i spelet. (Om jag inte missat det, men både jag och de andra deltagarna har läst igenom spelets 40 sidor upprepade gånger utan att hitta det sista föremålet.) Däremot finns det ett annat, fjärde föremål som plockas upp men inte används i slutet. Förhoppningsvis korrigeras detta i senare utgåvor.
Sen på bollen här. Tycker det här är det bästa barnrollspel som skrivits. Skaffade det precis och läste igenom idag. Jag vill bara höra om det är något som är åtgärdat eller om det här felet fortfarande finns. OBS SPOILERS 😅

Det finns fem platser att gå till i vattenlandet - varav det femte är Spaet där Näcken finns.
Poolen ger fiolfodralet.
Vattenrutschkanans förråd ger musiknoterna.
Restaurangen ger stråken.
Kontoret ger halsbandet (är det det du menar är orelaterat?)

Näcken säger ju sen att han saknar strängar till sin fiol - så då tänker jag att det är halsbandet som han använder till strängar?
Verkar det logiskt?
 
Top