Nekromanti Nattens Stad: Kring teknologin

solvebring

Superhero
Läs även:
Spelidé: Nattens Stad och Regler till Nattens Stad.
Nå, det ska ju vara ganska högteknologiskt i Nattens Stad, så här kommer en del funderingar.

Datorer är något som anses vara klumpigt. Dock används de (fast de är mycket små och smidiga gentemot våra) av de unga eller av de som inte har råd eller lust med operationen av kontakter till Nätgoggles.
Efter man fyllt 16 år är det nämligen tillåtet att göra en operation för att sätta in kontakter vid tinningarna för att kunna koppla in Nätgoggles. Nätgoggles är kort och gott goggles på vilkas insida, när de på aktiverade, man kan se motsvarande datorskärm. Via kontakter i tinningarna svarar gogglesen mot hjärnaktiviteten så att man kan styra datorn med hjälp av tanken. Vill man t.ex. skriva så tänker man fram sin text och den skrivs på datorn, eller om man vill klicka, så tänker man det och vipps så klickar man på önskad markör. Telekinetisk datakontroll kan man väl säga.

Internet är såklart trådlöst och kan nå dig vart du än befinner dig. Att ha tillgång till internet är alltså fritt, dock så kostar ju olika saker man gör på internet istället. Surfa gör då du alltså med antingen din lilla dator eller med dina nätgoggles.

Dessutom vill jag ha in det här med proteser. Om du blivit av med en kroppsdel, eller helt enkelt vill utveckla din kropp kan du göra detta genom att koppla mekaniska proteser till ditt nervsystem. Detta gör helt enkelt att man kan styra och kontrollera sin protes precis som vilken kroppsdel som helst. Naturligtvis är dock en sådan kroppsdel mycket tåligare och effektivare än de naturliga. En sådan operation är dock väldigt, väldigt dyr och ack så smärtsam till en början.
Jag har tänkt mig ungefär som automails i Fullmetal Alchemist. Fast jag vet inte vad jag ska kalla dem själv... Observera att jag inte vill göra en kopia av Neotech där man kan byta ut ögon och vad som helst och få riktigt spejsade prylar. Jag vill ha det lite mer jordnära och det ska främst handla om händer, fötter, armar och ben etc.

Vad det gäller saker som ritningar, föreläsningshjälpmedel, TV-apparater osv. har jag tänkt att allt sådant ska visas som hologram. Frågan är bara vilka detaljerna kring detta ska vara och vad för slags namn man kan sätta på dessa prylar.

Fordon och tåg måste vi naturligtvis göra någonting åt. Om det har jag dock ingen idé än förutom det att jag är starkt bestämd på att ha med sådant.

Nå, vad tror ni om idéerna hittills?
Fler förslag förresten?

Utveckling av Nätgoggles, datateknik och hacking
Vad det gäller sparandet av data så kan man antingen spara i sin dator eller i sina googles, det vanligaste är dock att man sparar sin data på ett personligt utrymme på internet för en knapp avgift.

Vad det gäller just Nätgoggles finns det naturligtvis runt linserna kontakter för att koppla sig till skrivare, hologramvisning, externa minnen, nätverk etc.
Det är väldigt populärt att spela spel via sina goggles, eftersom man styr allting med sinnet och alltså med sin viljekraft och direkta intelligens spelar spelen.

När det gäller det här med att operera in kontakter för användandet av Nätgoggles finns det liksom vid alla typer av ingrepp det två alternativ, legal operation eller piratoperation. Legal operation sker på ordentliga kliniker av legitimerade läkare. Piratoperationerna sker i olagliga studios av folk med blandad skicklighet. Detta är såklart mycket billigare, fast med sämre kvalitet och större risker för komplikationer.

Fördelen med det legala alternativet av operationen för att kunna koppla in Nätgoggles är den att man då får ett giltigt chip inopererat. Det vill säga ett chip registrerat hos staten, på vilket de kan avläsa all användardata och personinformation. Dessa chip har spärrar mot hacking. Det vill inte säga att det är fullständigt säkert mot hackning, dock mycket svårare att hacka. Nackdelen är såklart den att staten har större uppsyn över vad man gör.

Fördelen med de piratopererade kontakterna är att chipet är ett piratchip. Det finns alltså inga personuppgifter och staten har inte heller kontroll över vad man gör. Problemet är dock att dessa chip inte har någon säkerhet mot hacking, och att man inte har behörighet till alla platser på nätet. Fast å andra sidan, eftersom chipen saknar ordentliga registreringsnummer är de samtidigt svårare att hacka till en början.

Hacking av vanliga datorer är en sak. De är lättare att ta sig in i än Nätgogglesen. Det handlar kort och gott om vanlig datahacking. Vad det kommer till Nätgogglesen hackas de lättast genom att man får tag i önskad persons chipnummer. Det är svårt, men inte så omöjligt som man kan hoppas på vad det gäller de registrerade, lagliga användarna. De är på så vis lättast att hacka, om man har viljestyrka nog att ta en kamp mot säkerhetsåtgärderna.

På så vis kan alltså inte piratchipen hackas med hjälp av registernummer. Dock går det att hacka dessa om man känner till omvägarna för att nåt dem, som tillexempel det att först och främst känna till i vilken region av staden personen befinner sig, och sedan att antingen känna till personens blodgrupp, som är nödvändig information även vid piratoperation, eller någon del av innehållet i personens data.

När man hackar via Nätgoggles och hackar sig in i Nätgoggles görs allting med tanken - sinnet. Man måste alltså vara väldigt stark mentalt. Genom att ha stark viljestyrka, samt att känna till svagheterna hos olika säkerhetsprogram osv. kan med med sina tankar förvilla dessa och ta sig förbi. Sedan finns det två steg. Första steget är att ta sig in till någon annan persons data. Man får alltså tillgång till allting den sparat, har hållit på med och håller på med; typ webhistorik samt innehållet på det personliga utrymmet. Det är svårt att bli upptäckt där, det gäller verkligen att ha en vaksam motståndare. Blir man påkommen uppstår en kamp emellan de båda parterna. Vinner hackern håller denne sig kvar i den andres utrymme, vinner offret kastas hackern ut ur utrymmet för datan. Andra steget är att ta sig förbi barriären och ge sig på personens hjärna, i direkt bemärkelse - att störa dennes hjärnaktivitet. Då uppstår en kamp mellan hackerns och offrets viljestyrka. Förlorar hackern puttas denne ut, eller om den andra parten kan så kan den slå tillbaka och försöka hacka sig in i hackerns hjärna. Förlorar offret kan hackern till viss mån läsa offrets tankar, känna av känslor etc. Denne kan också övertanka offret med massor av information genom att trycka på med sina egna tankar, vilket kan leda till att hjärnan kokar och offret dör.
Det sista är dock väldigt avancerat och kräver hård kamp.

Förövrigt vill jag tillägga att det där med legala och piratgjorda operationer förekommer vad det gäller alla typer av ingrepp. Det är dock farligast vad det gäller kontakterna till hjärnan för användandet av Nätgoggles.

Vad tycks? Personligen tycker jag detta är coolt som sjutton faktiskt.

Back