Narrativa wtf?!

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
17,014
Location
Ereb Altor
Jo, men där håller vi nog med varandra till viss del. I ett narrativt scenario "måste" man ju hålla sig till intrigen i betydligt större utsträckning, istället för att kliva dit näsan pekar, vill jag mena.
Precis. Och i Twilight 2000 MÅSTE du skaffa mat för dagen, tak över huvudet, medicin, ammo, bränsle, allierade etc. Detta dikterar berättelsen och är ett centralt tema. Ovanpå detta ligger det en berättelse om ett kontrafaktist krig mellan döda stormakter som man också måste förhålla sig.

Man kan alltså kliva dit näsan pekar men de kommer peka mot dit din chans för överlevnad är störst.
 
  • Like
Reactions: PAX

Christoffer

It's all pig.
Joined
18 Mar 2008
Messages
3,982
Location
Umeå
Många bra tankar här och tack till er som bara kastat ur er vad ni tänker med begreppet och hur ni använder det. Hade ingen stor tanke med var tråden skulle ta vägen egentligen utan mer en känsla av att det ständigt talas förbi varandra när någon säger narrativt spel, narrativ regel, narrativa val, osv.

Vi är många som talar om att vi spelar för storyn, att vi bryr oss om den och att detta tar prio över annat under spel. Men, HUR detta sker och VAD vi gör för att åstadkomma och garantera detta kan vara väldigt olika och ofta i helt olika ändrar av spektrat. Ex. önskan av en hög grad av kontroll över utveckling och utfall med en rätt bred ingång för interaktion (ex. mycket mer än bara en karaktär) kontra avsaknad av kontroll och högst begränsad möjlighet att påverka utfall annat än genom smala punkter av interaktion (ex. en karaktär). Spel med minimala snabba regler som tillåter spelares (inkl spelledares) bidrag stå på egna ben kontra system som formar och påverkar spelares bidrag och ständigt skapar en viss form av osäkerhet. System som aktivt pushar mot dramatiska punkter eller formar en dramatisk båge kontra spel där spelet snarare söker punkter av osäkerhet som påverkar situationen vi spelar i. Beskrivande i meningen både måla ut och detljrikt förklara lika mycket som (utan förakt här) purple prosigt brodera ut och skapa stämning kontra ett mer tillbakahållet beskrivande och mer fokus på val + utfall + konsekvenser. Osv kontra osv, osv kontra osv...

Misstänker listan över HUR vi spelar och VAD vi trycker på och gör är oändlig här och till stor del outforskad. Och det är ju bra! Det är ju koolt och hur det öppnar upp, hur dessa olika prioriteringar kan kombineras på olika vis och design kan skrivas för att främja eller motverka delar av det är ju vad som gör den här hobbyn odödlig. Så egentligen ville jag nog mest skapa en tråd där vi kunde synliggöra denna mångfacettering av vad vi gör trots att vi säger att vi gör det av samma anledning/med samma blick.
 
Top