Nekromanti [Nanoapan] Coq Rouge-rollspelet

Dimfrost

Special Circumstances
Veckans recension på Nanoapan är en gästrecension skriven av Gurgeh som behandlar Coq Rouge-rollspelet, ett rollspel som hade varit klart nyskapande om det verkligen hade kommit ut 1992 och inte på grund av ytterst olyckliga omständigheter gått direkt till brännugnarna.

Läs hela recensionen här >>

[ Den raljerande nanoapan är min blogg där jag recenserar spel som inte finns, i alla fall inte än och inte i den form jag recenserar. Allt som står där är alltså fiktivt i varierande grad.]

Arfert

Facit
Lite OT: jag skrev ett Coq Rouge-rollspel runt 1990. Kom så långt att spelsystemet var klart. En kollega förhandlade med Nordstedts, och vi hade fått Jan Guillous välsignelse... tyvärr så föll det till sist på att förlaget vill ha en för hög summa i förskott för rättigheterna (femtiotusen tror jag det var, vilket var en hel del på den tiden).

Gurgeh

The Player of Games
Staff member
Lite OT: jag skrev ett Coq Rouge-rollspel runt 1990. Kom så långt att spelsystemet var klart. En kollega förhandlade med Nordstedts, och vi hade fått Jan Guillous välsignelse... tyvärr så föll det till sist på att förlaget vill ha en för hög summa i förskott för rättigheterna (femtiotusen tror jag det var, vilket var en hel del på den tiden).
Ja, du kan ju läsa om vad som hade hänt om du gått vidare med spelet, så du ska vara glad att det inte blev något. :gremwink:

Hade ditt projekt något att göra med NeoGames planer på ett Coq Rouge-rollspel, eller var det helt fristående?

/tobias

Big Marco

Vampyrchef
Gurgeh said:
Hade ditt projekt något att göra med NeoGames planer på ett Coq Rouge-rollspel, eller var det helt fristående?
Fristående. Det var några år senare också, runt 1995. Den stora dragningen då var att vi skulle använda filmmaterialet för illustrationer, etc. Om jag inte minns fel (vilket jag dock kan göra) så var det någon hos JG eller förlaget som gillade Neotech och tyckte att det vore perfekt för att skapa ett bra och ösigt Hamilton-rollspel.

Arfert

Facit
Det var fristående, med visst finasiellt stöd (om det blivit av) från Lancelot via Anders Gillbring. NeoGames fanns nog inte ens då, tror jag.