Nekromanti Nanórgona?

Primas Antonio

Veteran
Joined
23 May 2000
Messages
182
Location
Göteborg
Jag har kanske missat något, men det tas tydligen för givet att varenda Eonspelare i Sverige vet vem Nanórgona är. Nåväl, jag måste erkänna att jag inte har en aning om vem Nanórgona är. Jag kanske är den ende, och för att jag skall slippa vara utanför skulle någon insatt kanske möjligtvis kunna berätta för mig vem Nanórgona är?

- Antonio, en förbryllad primas
 

Mattias

Veteran
Joined
19 May 2000
Messages
107
Location
Stockholm
Kraden Nanórgona den grymme, var en elak nekromantiker som levde för 2200 år sedan i staden Edron på ön Cai. Nekrofil också så klart. (Går väl inte att ha en Nekromantiker som inte är det.) Nä nu var jag lite elak - det står att han hade en förkärlek för ruttnande likdelar. Men det är väl samma sak eller? /images/icons/wink.gif

Infon går att finna i Mystik & Magi.


- Mattias
 

Ymir

Liten kantbaron
Joined
18 May 2000
Messages
11,207
Location
Malmö/Lund Metropolitan Axis
Äh, min Nanórgona är en überhederlig nekromantiker med manschauvinistisk hederscodex och panikångestsyndrom. Jävligt fascinerande karaktär, faktiskt. Han om någon skall väl lyckas blurra ut gränserna mellan ont och gott när vår kampanj nu går mot sitt slut...åtminstone ett par av rp:nas vänner lär iallafall joina honom.

- Ymir, diggar sin version av Kraden Nanórgona, den inte-fullt-så-grymme nekromantikern
 

Riddaren

Swashbuckler
Joined
18 May 2000
Messages
2,944
Location
Vintergatan, Universum
Kraden Nanórgona den grymme, var en elak nekromantiker som levde för 2200 år sedan i staden Edron på ön Cai.

Om du nu skall citera vad som står i Mystik och Magi skall du väl också använda rätt ord...Ordet är ondskefull och inte elak.

Riddaren - rätt skall vara rätt
 

Mattias

Veteran
Joined
19 May 2000
Messages
107
Location
Stockholm
Referat eller citat [OT]

Rätt skall var rätt säger du.

OK om du nu jämför lite noggrannare så ser du att det jag skrev inte är ett citat. Meningen saknar citationstecken bland annat och meningsbyggnaden är också annorlunda samt som du så korrekt påpekar har jag tagit mig friheten att byta ut vissa ord. Inlägget var mer tänkt som ett referat och källan står angiven som brukligt så att läsaren, om denne vill, kan fördjupa sig ytterligare i ämnet.

Möjligen skulle jag placerat citationstecken runt ”förkärlek” dock. /images/icons/wink.gif


- Mattias, som dagligen brukar referenser i sitt arbete.
 

Riddaren

Swashbuckler
Joined
18 May 2000
Messages
2,944
Location
Vintergatan, Universum
Re: Referat eller citat [OT]

Jojo...ett misstag bara av dig /images/icons/smile.gif

Det är nämligen så att just den meningen borde ha haft citattecken, just för att det är identiskt med det som står i Mystik och Magi utan ändring av ordföljd och annat. Enda undantaget är just ordet elak.

Riddaren
 

Mattias

Veteran
Joined
19 May 2000
Messages
107
Location
Stockholm
Re: Referat eller citat [OT]

Jag började nästan att tro att du hade rätt. Så jag var tvungen att ringa hem och be frugan att kolla upp texten. Snacka om meningslös diskussion men har vi sagt att rätt ska vara rätt så... /images/icons/wink.gif

Jag (eller rättare Jenny via mig) citerar första meningarna om Nanórgona ur Mystik & Magi:

”Kraden Nanórgona den grymme: Nanórgona var en ondskefull nekromantiker som levde i staden Edron på ön Cai för 2200 år sedan.”

Jag skrev:

” Kraden Nanórgona den grymme, var en elak nekromantiker som levde för 2200 år sedan i staden Edron på ön Cai.”

Ingen stor skillnad men ändå icke ett citat från min sida. I o f s nu är det ett citat, två till och med. Äsh, nu lägger vi ned den här diskussionen tycker jag. Det hela är synnerligen egalt.


- Mattias, envis som synden.
 
Top