Nekromanti Namntraditioner (DoD Ereb Altor)

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Joined
11 Oct 2009
Messages
11,944
Location
Ludvika
Så nu är det slutligen dags att för första gången (på allvar) spela lite Drakar och Demoner. Efter att ha läst lite material här och där känns det som att jag börjar ett hyfsat grepp om världen men undantag för en sak: namn.

Finns det någon slags logik bakom dom? Är dom härledda från någon särskild kultur/språk/världsdel? Det jag har märkt är att det verkar vara vanligt med någonslags förnamn (som jag har svårt att härleda) något slags tillnamn baserat på bedrifter eller personlighet, och eventuelt något efternamn som verkar lika svårt att härleda som förnamnet.

Så vad jag undrar lite är om det finns någon slags rim och reson bakom namngivningen, eller om det bara är att försöka hitta en slumpvis vald bokstavskombination som ligger rätt på tungan.

Jag undrar också om det finns någon större namnsammling för just drakar och demoner. Jag har haft svårt att hitta något sådant när jag googlat.
 

Arfert

Facit
Joined
9 Sep 2004
Messages
15,729
Location
Stockholm
tja, tror det kan vara otroligt olika, beroende på land och vem som skrev respektive landsmodul... det var ju inte direkt så att Äventyrsspel hade nån MASTERPLAN med Ereb.. det är därför länderna inte verkar hänga ihop... det är ett lapptäcke med material från olika skribenter.
 

Rickard

Superhero
Joined
15 Oct 2000
Messages
17,513
Location
Helsingborg
Tjenare. Vilken version spelar du? Kan bli lättare att hjälpa då. :gremsmile:

Här är lite gamla trådar på ämnet:
Namnkultur
Namnlista
Typer av namn (inte DoD6)
Namn

Jag brukar ta möbler baklänges och sedan byta ut någon bokstav. Ibland tar jag endast och använder ett epitet, typ Vessla, Nyvild och sådana saker. I min DoD-värld så heter folk även epitet i efternamn och ibland har de vilken sysselsättning de är, som smed, berättare (vanligt epitet), lekare och så vidare.

/Han som även kan säga att ett vanligt trick, för att få namn som folk ändå tycker låter bekant, är att ta verkliga namn och byta ut någon bokstav.
 

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Joined
11 Oct 2009
Messages
11,944
Location
Ludvika
Det förklarar faktiskt _väldigt_ mycket av det jag tycker är lite konstigt i världen =)
 

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Joined
11 Oct 2009
Messages
11,944
Location
Ludvika
Oh, mycket matnyttigt. Man tackar. Jag provade att skriva ett par saker baklänges och måste säga att det funkade faktiskt riktigt bra för att få namn som passar hyfsat ihop med befintliga namn.

Den version som vi kommer att använda är Expert.
 

Arfert

Facit
Joined
9 Sep 2004
Messages
15,729
Location
Stockholm
när jag ritade - mig veterligen - den första officiella kartan till Ereb altor till en artikel i Sinkadus så var det stora områden som var vita på kartan.... och ingen hade nån koll på vad som egentligen skulle finnas där. Och andra områden var i stil med: "här är det barbarer"..
 

Dewil

Skrivbordsgeneral
Joined
30 Jun 2000
Messages
1,769
Location
Nett-ruh-bi
jag börjar ett hyfsat grepp om världen men undantag för en sak: namn.

Finns det någon slags logik bakom dom?
Nej, inte ett skvatt, inte ens när bara en författare varit inblandad. Vill du ha någon logik får du hitta på den helt själv.

Dewil
 
Top