Nekromanti Namn till Fantasy rollspel

King Kromm

Hero
Joined
1 Dec 2000
Messages
1,468
Location
Kungsbacka, Sverige
Då och då när jag har lust pillar jag lite med ett eget litet projekt, ett fantasy rollspel, men nu vill jag göra en pdf(vill kunna "släppa" den innan skolan börjar, lär dock inte hinna, men kan ju försöka... :gremsmile: och lägga upp på internet nån stans.Men har inget namn... Skulle vara tacksam för tips.

/King Kromm
 

smaffy

Hero
Joined
24 Jun 2000
Messages
950
..svårt att komma på ett tufft namn om ingen vet vad det handlar om. du får nog komplettera dina uppgifter så att nån stackare kan vara kreativ i ditt ställe.

[VARNING!! tänk inte! låt någon annan tänka åt er! VARNING!!]
 

King Kromm

Hero
Joined
1 Dec 2000
Messages
1,468
Location
Kungsbacka, Sverige
Ja...

Det kommer vara en "ganska vanlig" fantasy värld, om det nu finns något som heter så. Det kommer finnas Människor(flertal olika kulturer och folk), Alver, Dvärgar och halvlängsmän som "spelbara" raser från början. Alla "vanliga" fantasy monster kommer att finnas och några till.Utforskande och kultur krockar kommer att vara delar av huvud elementen i spelet.

Är det någe specielt nån undrar över är det bara att fråga.

/King Kromm
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
"Det kommer vara en "ganska vanlig" fantasy värld, om det nu finns något som heter så."

...ett namn ploppar upp i huvudet: YAOFG*!

- Krille

* Yet Another Ordinary Fantasy Game. Och nej, jag är inte snäll idag. Inte en centimeter. /images/icons/wink.gif

"Shout with glee and jump with joy;
I was here before Kilroy"
 

Vitulv

Årets spelledare 2011 och 2013
Joined
23 Dec 2000
Messages
6,928
nä, men du är nog aldrig snäll Krille, jag antar att bitterheten kommer med åldern ;P

"Ägna inte för mycket tid till att vara en bra människa, inte en jävel kommer att tacka dig för det"
 

Vitulv

Årets spelledare 2011 och 2013
Joined
23 Dec 2000
Messages
6,928
Plocka ut det element som spelet grundar sig på eller vad som skiljer spelet från många andra. I ditt fall låter det här med kulturkrockar spännande. Hmmm, vad är det latinska ordet för konflikt? (latin är alltid ballt) Jag gjorde ett spel för länge sedan som hette "Fantasia" om du tycker om det så får du gärna sno det av mig. Jag vet!!! appropå kulturkrockar... Vad sägs om "Culture Beat" :gremwink: hehehe

"Ägna inte för mycket tid till att vara en bra människa, inte en jävel kommer att tacka dig för det"
 

Tokugawa Ieyasu

Swordsman
Joined
11 Jan 2001
Messages
645
Fantasia?

Nehej! Det namnet får du ju inte sno! Det finns en spelbutik i Umeå som heter Fantasia, och dessutom heter väl världen i Den oändliga historien Fantasia också (på engelska då, på svenska heter den väl Fantasien?).

In Nomini Patri, Et Filii, Et Spiritus Sancti.
 

Rosen

Myrmidon
Joined
9 Jun 2000
Messages
5,813
Location
Jakobsberg (Järfälla; 08-trakten)
Re: Fantasia?

Nån annan kan säkert spalta upp den etymologiska grunden för ordet, men 'fantasia' betyder ungefär "fantasi-verk" (ett "fantiserande" om man så vill); det förekommer emellanåt i namn på musikaliska verk - 'piano fantasia' o dyl.
Så som namn på ett rollspel skulle det nog passa rätt bra i sig.

--
Åke
 

Adragoor

Warrior
Joined
24 Jun 2001
Messages
260
Location
Lund, Skåne
Etymologi...

Ur SAOB:
"ETYMOLOGI: [jfr d. fantasi, t. phantasie, fr. fantaisie, lat. phantasia; av gr. φαντασία, synligblivande, anblick, prunkande företeelse, drömbild, föreställning, till φαντάζειν, göra synbar, i pass.: synas, visa sig (för det inre sinnet), i medium: föreställa sig l. inbilla sig ngt, till φαίνειν, göra synbar (se FENOMEN);"

Ordet fantasia används precis som Åke säger som en musikalisk term. Denna gång med betydelsen "musikalisk komposition där det fantastiska är viktigare än strukturen"
 

Rickard

Superhero
Joined
15 Oct 2000
Messages
17,520
Location
Helsingborg
Eftersom man vet så lite om världen..

MORK: Mestadels otroligt roliga karaktärer.
DAMOAS: Dvärgar, alver, männskor och annat spelbart.
*tar en paus i tänkande och småskrattar lite åt "Culture Beat" igen*
Preloduim: Har för mig en E-Typelåt heter det. *Kollar det* Hette "Pop preludium". Vad betyder preludium? Låter som start, skulle kunnna passa.

/[color:green]Han</font color=green> som skulle ta världens namn (lr ledande religion) som namn till rollspelet
 

tigerorm

Veteran
Joined
9 Aug 2001
Messages
7
Location
Kil, två mil från Karlstad, ca 10m till ingenstans
Jag har också lite svårt att hitta på namn ibland. Men här är ett knep:

Ta en massa papperslappar
Skriv olika bokstäver på lapparna
stoppa alla lapparna i en påse
Dra så många du vill ur påsen (utan att titta)
Försök få ut något meningsfult av det hela, om du har tur kan det bilda ett ord som går att uttala, annars: låt det hela vara en förkortning och försök komma på vad det är en förkortning av.

Enkelt, men inte alltid bra resultat. Men om du inte slänger lapparna, kan du ju alltid göra om det och hålla tummarna!
 
Top