Nekromanti N2: Automatkarbiner och Grantpistol tillsats.

Lars

Veteran
Jag läste igenom N2 reglerna för en kväll sedan för första gången på väldigt länge. Det som slog mig var något som jag måste ha missat grovt första gången: Vars är dom underliggande granatpistolerna till ett flertal av Automatkarbinerna?

För att börja med dom 3 som faktiskt har en granatkastare på sig så är det H&K G22 A3/A4 och FN/BR FAM-50. Det är ju fint och trevligt, men det sjuka är att flertalet av vapnen som har nutidsanknyting inte ens har tillbehörskoden "U" för just granatkastare. Dessa är bla: Steyr AUG, Kalashnikov AKM/AK47/AK74, Colt M16. Bland annat Steyr har den klassiska M203 granatpistolen som tillsats, och att i pricip alla i nutid som har licens att göra M16 baserade vapen (M4, Bushmaster etc) har ofta ett tillval för underliggande granatkastare (och i vissa fall även hagel :gremsmile:.

Och nu till poängen: Varför saknas det så många U på Automatkarbins listan? :gremfrown:

//Lasse

*frp*

Winchester

Veteran
De vapen som har ett U är försedda med _inbyggd_ granatkastere - dvs en icke löstagbar sådan. I princip alla automatkarbiner som tillverkas idag kan förses med någon typ av granattillsats - och det finns åtminstone en fem-sex modeller att välja på, bl a Colt M203 och en från H&K. Att det sen inte finns några data på tingestarna är en annan femma...

Om jag bara orkade, skulle jag svänga ihop lite data på M203 och några granater.
Kalibern 40 mm x 43 (eller 40 mm x 43 R?) används av i princip alla 40 mm granattillsatser, utom av ryssarna. Den andra kalibern är till för granatsprutor, typ Mk19 och H&K GMG.

Sebastian

--
Khyron/Sebastian Palm
sebastian.palm@swipnet.se