Nekromanti N00b-fråga om php

Sapient

Swashbuckler
Joined
26 Mar 2011
Messages
2,492
Location
Stockholm
Jag känner mig ung på nytt - om jag ska försöka spinna det positivt... Det var år och dar sedan jag programmerade typ något mer avancerat än väckarklockans inställning på ajFönen. Men jag tänkte uppdatera mig lite, på den därna flugan med webbsidor som liksom gör saker, ni vet. Det borde vara en smal sak att lära sig php, tänkte jag. Jag har ju lärt mig en lång rad program- och scriptspråk (hjälpligt) förut (och gjorde ganska mycket med .asp/mySQL "back in the days").

Och det är ju liksom inte som om det är ett så svårt språk. Det är bara det att php-tolken inte "gör som den ska". Och jag begriper inte varför.

Grejen är nämligen att php-kommandona "echo", "print" mm skriver ut saker den inte borde skriva ut - sådant som semikolon, end-php-tagen ("?>" alltså).

Och ja, det är säkerligen så att det är något jag kan hitta själv (även om jag inte direkt hittade rätt problem/lösningsförslag på första googlingsförsöket) om jag gräver ned mig. Typ att den apacheserver jag har som localhost (Apache/httpd/2.4.16) har en php-tolk som vill ha >> istf " runt echo-statements. Eller spanska taggar - ¿>...

Men ja, jag är en sån där lat typ som lätt kroknar när jag behöver göra saker som känns tråkiga. Och jag tänker att det kanske finns många här som vet bättre och kan säga "ahmendumåstejugörasåhäärba" så jag slipper göra det tråkiga.

Pretty please?
 

stenhöna

tellstory
Joined
5 Oct 2002
Messages
963
Location
Hamburg
Det här var en luddig fråga. :) Ge exempel på kod och på vad koden spottar ut, och vad du vill se istället. (Men jag gissar på att php-filen inte tolkas som php, vilket i så fall är en apache-inställning.)
 

stenhöna

tellstory
Joined
5 Oct 2002
Messages
963
Location
Hamburg
Det är förresten inte rekommenderat att använda end-taggen ?>, så den kan du slopa.
 

Sapient

Swashbuckler
Joined
26 Mar 2011
Messages
2,492
Location
Stockholm
stenhöna;n182875 said:
Ge exempel på kod och på vad koden spottar ut, och vad du vill se istället.
Till exempel, om koden är: <? php echo "what ever!" ; ?>

Så ger det:
what ever!"; ?>


stenhöna;n182876 said:
Det är förresten inte rekommenderat att använda end-taggen ?>, så den kan du slopa.
Nej, det är sant - eller iaf som jag läst kan det vara beroende av tolkens inställningar/version.

Men editorn (TextMate) lägger automatiskt in dem, så i så fall måste jag ändå radera dem manuellt. :)



stenhöna;n182875 said:
(Men jag gissar på att php-filen inte tolkas som php, vilket i så fall är en apache-inställning.)
Ja, det verkar vara så. (Och apache verkar ha "gömt" sin config-fil, den vill inte öppnas via terminalen och den tycks inte gå att hitta om jag söker efter den, så hmm, djävla skit...).

Googlade, och det verkar som det, numera, inte är automatiskt så att php konfigureras - liksom att localhost/httpd "gömts" - och trots att jag "av gammal vana" installerade Xcode (m php-stöd) så hjälpte inte det heller.
 

Sapient

Swashbuckler
Joined
26 Mar 2011
Messages
2,492
Location
Stockholm
stenhöna;n182905 said:
Inget mellanslag i

HTML:
<?php
Nej, det är sant. Sådana fel gör jag alltid. :)

Och till slut hittade jag httpd.conf (i en annan undermapp än instruxen sa...) och kunde ta bort # framför load-php raden, så då funkade det som det skulle. (När jag rättat ett och annat mellanslag...)

echo "Tack för hjälpen!"
 
Top