Nekromanti Några tips på bra bordsspel?

Joined
25 Jun 2000
Messages
1,243
Location
Stockholm,Svearike, Tellus, Vintergatan
Finns det någon här som har något bra tips på bra strategispel? Gillar spel som t.ex. Axis and Allies (har dock börjat tycka att det är lite enformigt, det händer samma saker hela tiden) :gremtongue:

Om någon vet någon sida där man kan hitta varianter utav Axis and Allies så skulle jag också vara tacksam om ni kunde dela dom med mig :gremgrin: (t.ex. om man kan ställa upp trupperna på något annorlunda sätt)
 

Ackerfors

Alas, your rapids!
Joined
21 Jan 2001
Messages
7,416
NT-kavalkad här? :D [nt][ot]

[color:\\"black\\"] [/color]
 

Storuggla

Champion
Joined
8 Dec 2001
Messages
9,546
Location
Stockholm
Re: Nja...

Kingmaker var kul. Man skulle sätta sin ätt på Englands tron under Rosornas Krig. Satt och tjuvhöll på biskopssäterna och intrigerade samtidigt som man önskade pest på lede fi.
Men det är nog svårt att få tag i numera.


Storuggla, det är ju inte andra världs då men...
 
Joined
25 Jun 2000
Messages
1,243
Location
Stockholm,Svearike, Tellus, Vintergatan
Hm....

Verkar lite spännande... tycker att det verkar påminna om en brädspelsversion utav dataspelsserien "Master of Orion"

Rätt kul verkar det vara i alla fall... är det väldigt varierat eller har man en viss uppställning utav trupper o.s.v.?
 

DAKRilla

Hero
Joined
12 Mar 2002
Messages
1,283
Re: Hm....

Det är rätt likt Master of Orion, ja. Ganska förenklat dock som tur är, men detta brädspel är ändå definitivt allt annat än simpelt. Men kul.

Spelet är väldigt varierande. Förutom att det finns 6 raser (två ytterligare med en expansion) så bygger man universumet av de där plattorna du kunde se på bilden över spelplanen, så två universum ser aldrig lika dana ut. Vidare så har man inte en exakt uppsättning trupper (förutom starttrupperna för rasen då) utan man köper dessa under spelets gång (det finns sju olika sorters militära enheter som alla ha unika förmågor och användningsområden). Så kallade Action cards utökar möjligheterna i varenda hörn av spelet ytterligare liksom de teknologier man kan köpa. Dessutom finns det politik i spelet där man får rösta på nya lagar och förslag samt muta/hota/lura sina medspelare till att rösta si och så eller gå med i pakter o.s.v. Detta moment är väldigt flexibelt; man kan göra det mesta som är inom spelets ramar.

Tre ord som kan sammanfatta spelet är: Avancerat, varierande, grötigt. (Enligt mig så är det endast det sista som är en nackdel)
 

Ulfgeir

Swashbuckler
Joined
6 Feb 2001
Messages
3,183
Location
Borås, Sverige
Re: Är det någon som inte har det?[NT]

Jag har aldrig fått spela det då ingen av mina kamrater har det.
(Vad jag vet i alla fall)

/Ulfgeir
 

Gurgeh

The Player of Games
Staff member
Joined
23 Feb 2001
Messages
9,901
Location
The Culture
Re: Världshistorien genom brädspel

Har civilazation avancerade regler?
Nej, det har det inte; reglerna är ganska lätta, men det tar lång tid att spela spelet. De gånger jag har spelat har alla i princip gjort sina förflyttningar samtidigt för att spara tid och en omgång tar fortfarande en hel dag. Dessutom krävs det en hel del beräknande när man köper sina teknologier, vilket skulle ta lång tid om vi inte hade ett dataprogram som visade för oss vilka teknologier vi kan köpa och hur mycket de kostar.
(När jag tänker efter är det nog Advanced Civilization jag har spelat, men jag tror att spelen är ganska lika. Rätta mig gärna om jag har fel.)

History of the world verkar också kul, med tanke på att man utvecklar ett samhälle från stenålder och fram till våra dagar
Jag tycker själv att History är roligare än Civilization, eftersom det leder till mer varierade partier och går fortare. Däremot utvecklar man inte direkt sitt samhälle i det; man spelar olika samhällen under historiens gång. Varje runda tilldelas varje spelare en civilisation som fanns under den tidsperioden och försöker göra den så stor som möjligt innan det är nästa spelares tur. Vilka civilisationer man får spela beror lite på slumpen och lite på vem det går bäst för.

/tobias
 

Lord_Crucificer

Veteran
Joined
14 Dec 2002
Messages
99
Location
Göteborg
Re: Världshistorien genom brädspel

Är det bara strategispel som gäller här eller? annars äger ju Talisman när det gäller brädspel! Det äger ju allas (eller allahs, det är en tolkningsfråga) mammor!
 
Top