Nekromanti några magifrågor

Stridsfursten

Veteran
hmm tänkte fråga en sak angående besvärjelser...

om jag köper besvärjelsen Nangornas krossande hand
tror det var Ob 1T6 Alstra Nekrotropi och Ob1T6 Bevärjelse
besvärjelsen ger Ob1T6 trauma

första frågan..
är det möjligt att om jag höjjer svårigheten till Ob 2T6 på båda slagen att ge Ob 2T6 Trauma?

om det går, då är det ju konstigt eftersom magin bara kostar en magnitud att köpa från början...

om det inte går, då är ju magikern inte alls särskilt mäktig ur strids synvinkel......

jag tycker att magireglerna är lite otydliga på vissa ställen å det krävs nästa att man ska kunna utforma egna besvärjelser om man vill ha nått mäktigt, men jag tycker att reglerna för hur man gör egna magier är för komplicerade, jag får inte koll på hur svårigheten blir.. samt varför man slår flera gånger i "besvärjelse" på vissa magier??

nån som har nått svar?

quisling

Warrior

första frågan..
är det möjligt att om jag höjjer svårigheten till Ob 2T6 på båda slagen att ge Ob 2T6 Trauma?
Eons magiregler är utformade på det sättet att när en besvärjelse väl formaliserats, d.v.s. utarbetats och skrivits ned, är den låst. En annan trollkarl kan alltså endast följa instruktionen.

om det inte går, då är ju magikern inte alls särskilt mäktig ur strids synvinkel......
Diskussioner om magins användbarhet i strid har tidigare förts på forumet. Det framkom då att man avsiktligt gjort magin mindre användbar som uppbackning i strid, men däremot med mycket stora möjligheter för en trollkarl att göra i stort sett vad som helst genom det stora antalet effekter (och fler finns ju att hitta på några av nätets EON-sidor).

Däremot är viss magi, särskilt den som är baserad på nekrotropi, mäktig i strid om man formaliserar egna besvärjelser. Detta balanseras dock av svårigheten att alstra samt en mängd tabun mot användandet av aspekten. Om spelarna och spelledaren trots allt vill ha kraftfull stridsmagi i EON rekommanderas att skriva ned besvärjelser där man transformerar från en alstrad aspekt som är lätt att alstra till nekrotropi. Då kan man relativt lätt åstadkomma skador på Ob3T6 trauma utan att behöva alstra nekrotropin. Men det är som sagt inte avsikten med systemet och jag kan rekommendera att försöka utnyttja de andra möjligheterna det ger.

jag tycker att magireglerna är lite otydliga på vissa ställen å det krävs nästa att man ska kunna utforma egna besvärjelser om man vill ha nått mäktigt, men jag tycker att reglerna för hur man gör egna magier är för komplicerade, jag får inte koll på hur svårigheten blir.. samt varför man slår flera gånger i "besvärjelse" på vissa magier??
Ja, det är visserligen en svårighet att magireglerna är något komplicerade och i vissa fall svårtolkade, men det går att övervinna. Se t.ex. denna tråd: Diskussion om magin i EON .

Hoppas att detta kan vara till någon hjälp.

lijat

Swordsman
Har du mystik och magi?

Du kan inte ändra på svårigheter i en formaliserad besvärjelse som tex Nangornas krossande hand men du kan antingen

göra en ny besvärjelsen som har ob2t6 på båda slagen och ger ob2t6 trauma men då kommer den ochså att kosta 2 enhjeter att lära sig från början

eller improvisera och ta två runder på dig att åstakomma samma efekt utan att formalisera någon besvärjelse kostnaden i enheter blir här 1 oavsett om du köper enheter löst elle i en besvärjelse som Nangornas krossande hand

Exempel Besvärjelse

Karakas dödande önskan(2)
Färdigheter: Alstra Nekrotropi (ob2t6), Besvärjelse (ob2t6).
Tidsåtgång: En runda.
Räckvid: 30 meter.
Varaktighet: Momentan.

Besvärjelsen ger ofret ob2t6 poäng Trauma . Höjs svårigheten för chockslag eller dödslag måste dessa slås som vanligt.

Nej dom är inte det och det är ett bra initiativ från neogames. Magiker är mer som våra dagars fysiker än som arteleriunderstöd.

det är sant att det förutsätts att man ska kunna utforma engna besvärjelser men om du har mystik och magi läs då igenom den delen igen och ignorera det om hur man som rollperson gör besvärjelser (Slag mot teoretisk magi och dylikt) utan koncentrera dig på det andra(alstra x filament eventuelt transformera till aspekt y och väv efekt z)

Riddaren plockar fram den magiska pekpinnen...

första frågan..
Du har i så fall skapat en helt ny besvärjelse som då räknas vara av 2:a magnituden (magnitud är det samma som antalet filament som vävs in i de effekter som besvärjelsen består av, brukar vara samma antal som antalet tärningar för besvärjelse i grundboken). Observera att du om din karaktär köpt 1:a magnitudens besvärjelse INTE kan modifera besvärjelsen på detta viset vid eventuellt kastande. Att förändra någonting i besvärjelsen kräver ett ny formaliserande (skapandet av en helt ny besvärjelse).

om det går, då är det ju konstigt eftersom magin bara kostar en magnitud att köpa från början...
Se ovan!

Nu är i och för sig besvärjelsen du nämnde av 2:a magnituden vilket innebär att den gör Ob2T6 i Trauma istället för Ob1T6. Magikern kan alltså stå tryggt på 30 meters avstånd och om denne lyckas med två sådana besvärjelser i rad (vilket inte vore omöjligt då det på 30m avstånd lär ta minst en runda för motståndaren att komma fram samt på grund av den låga svårigheten bör fungera att komplettera med mer handlingar såsom försvarsmanövrar) så är det ganska troligt att offret antingen tuppar av eller dör till följd av ett misslyckat chockslag/dödsslag.
Å andra sidan finns det de av eons skapare som hävdar att magiker minsann inte är tänkta att vara några portabla förintelsevapen vilket magisystemet är uppbyggt efter - men du kommer nog att märka att för de som vill spela förintelsevapen så går det alltid att hitta genvägar...

jag tycker att magireglerna är lite otydliga på vissa ställen å det krävs nästa att man ska kunna utforma egna besvärjelser om man vill ha nått mäktigt, men jag tycker att reglerna för hur man gör egna magier är för komplicerade, jag får inte koll på hur svårigheten blir..
Magireglerna ÄR otydliga främst vad gäller hur du ska tillämpa vissa effekter och hur dessa påverkas då de modifieras av areaeffekter och dylika förändringar. Fördelen med detta är att saker o ting blir upp till spelledarens tolkning och därför erbjuder en viss frihet. Nackdelen är att de istället blir svårtolkade. Personligen hoppas jag på att detta är en av de saker man ska kunna förbättra i en eventuell nyutgåva av Mystik & Magi.

Om du vill ha hjälp vid skapandet av besvärjelser så kan jag varmt rekomendera Jörgens Eonsidor där han bland annat har skapat ett program med vilket du kan konstruera besvärjelser och som räknar ut saker o ting åt dig (programet kan dock vara lite små komplicerat och jag vill minnas att jag funnit åtminstone ett fel vad gäller tillämpandet av magireglerna men annars är det mycket användbart).

samt varför man slår flera gånger i "besvärjelse" på vissa magier??
Varje slag för besvärjelse innebär att du väver färdigt en separat magisk effekt. Alla besvärjelser består av en eller flera effekter som talar om vad du kan göra med besvärjelsen (alltså vilka magiska effekter på världen du kan manifestera, därav benämningen "effekt").

Ljusetsriddare - som ska ta och åka till Trysil nu, för lite skidåkning och snöbollskrig med istrollen i de norska fjällen, och därför tyvärr(?) inte kommer att kunna svara på några inlägg på ett tag...

Tesfforp

Warrior
Nope!
varför man slår flera gånger i "besvärjelse" på vissa magier??
Man väver flera olika effekter.

Jag skulle råda dig att läsa igenom Mystik och Magi ordentligt så att du skulle förstå Mundanas magiska värld bättre.

Kenzui

Warrior
Re: Riddaren plockar fram den magiska pekpinnen...

jag tycker att du lika gärna kan ta magnitud 3 altså ob3t6 på båda och göra ob3t6 trauma så att det händer nåt =). men som han sa detv är en ny besvärjelse. HA DET BRA!!!

"om det inte går, då är ju magikern inte alls särskilt mäktig ur strids synvinkel......"

Fördelen ligger i mina ögon främst i överraskningseffekten. Även en obeväpnad man kan vara farlig om han är en magiker. En kille som släper in ett armborst i tronsalen är ganska uppenbar, magi är svårt att märka innan den har gjorts. :gremwink:

HerrBjörn

Warrior
Re: Riddaren plockar fram den magiska pekpinnen...

Mycket intressant..
Är det så att om man köper en magi till 3:e magnituden så
kan man lägga alla effekter av den magin upp till effekt 3
men inte över eller måste man då köpa samma magi med flera olika magnituder..
Kan va bra att kasta lägre effekt om man är skadad tex..

HerrBjörn

Warrior
Hur blir det då med reanimation??

Om man inte kan formalisera med lägre magnituder/effektgrad än man
köpt besvärjelsen för...
Varför kan man då Reanimera ett skalett rang 2 om man köpt
>Reanimation till magnitud 6 el. 7?

HerrBjörn

Warrior
Apropå tråden du länkade Quisling så läste jag den när den
var aktuell på forumet och rekommenderar samtliga att läsa den
eftersom den var mycket givande..
Props te alla som deltog i den disskusionen..

rax

Swordsman
Re: Rax snor Riddarens pekpinne

Om du köper en besvärjelse (terminologin är viktig i sammanhanget, Herr Björn :gremwink:) så lär du dig samtidigt de effekter som ingår i besvärjelsen. Effekterna finns beskrivna i Mystik & Magi.

Om en effekt beskrivs som t ex Ataxatropi: 1+, innebär det att du kan öka på den effekten hur mkt du vill. Detta är inte beroende av hur hög magnituden på besvärjelserna du kan/fått effekten från är.

Om din RP kan ’Nanorganas krossande hand [2]’, där effektenTrauma ingår, kan han alltså improvisera en besvärjelse med effekten Trauma med 100 filament (alltså Trauma [100]) om han så vill.

/Rax, "Your friendly forum-stalker" :gremcool: