Riddaren plockar fram den magiska pekpinnen...
om jag köper besvärjelsen Nangornas krossande hand
tror det var Ob 1T6 Alstra Nekrotropi och Ob1T6 Bevärjelse
besvärjelsen ger Ob1T6 trauma
första frågan..
är det möjligt att om jag höjjer svårigheten till Ob 2T6 på båda slagen att ge Ob 2T6 Trauma?
Du har i så fall skapat en helt ny besvärjelse som då räknas vara av 2:a magnituden (magnitud är det samma som antalet filament som vävs in i de effekter som besvärjelsen består av, brukar vara samma antal som antalet tärningar för besvärjelse i grundboken). Observera att du om din karaktär köpt 1:a magnitudens besvärjelse INTE kan modifera besvärjelsen på detta viset vid eventuellt kastande. Att förändra någonting i besvärjelsen kräver ett ny formaliserande (skapandet av en helt ny besvärjelse).
om det går, då är det ju konstigt eftersom magin bara kostar en magnitud att köpa från början...
Se ovan!
om det inte går, då är ju magikern inte alls särskilt mäktig ur strids synvinkel......
Nu är i och för sig besvärjelsen du nämnde av 2:a magnituden vilket innebär att den gör Ob2T6 i Trauma istället för Ob1T6. Magikern kan alltså stå tryggt på 30 meters avstånd och om denne lyckas med två sådana besvärjelser i rad (vilket inte vore omöjligt då det på 30m avstånd lär ta minst en runda för motståndaren att komma fram samt på grund av den låga svårigheten bör fungera att komplettera med mer handlingar såsom försvarsmanövrar) så är det ganska troligt att offret antingen tuppar av eller dör till följd av ett misslyckat chockslag/dödsslag.
Å andra sidan finns det de av eons skapare som hävdar att magiker minsann inte är tänkta att vara några portabla förintelsevapen vilket magisystemet är uppbyggt efter - men du kommer nog att märka att för de som vill spela förintelsevapen så går det alltid att hitta genvägar...
jag tycker att magireglerna är lite otydliga på vissa ställen å det krävs nästa att man ska kunna utforma egna besvärjelser om man vill ha nått mäktigt, men jag tycker att reglerna för hur man gör egna magier är för komplicerade, jag får inte koll på hur svårigheten blir..
Magireglerna ÄR otydliga främst vad gäller hur du ska tillämpa vissa effekter och hur dessa påverkas då de modifieras av areaeffekter och dylika förändringar. Fördelen med detta är att saker o ting blir upp till spelledarens tolkning och därför erbjuder en viss frihet. Nackdelen är att de istället blir svårtolkade. Personligen hoppas jag på att detta är en av de saker man ska kunna förbättra i en eventuell nyutgåva av Mystik & Magi.
Om du vill ha hjälp vid skapandet av besvärjelser så kan jag varmt rekomendera
Jörgens Eonsidor där han bland annat har skapat ett program med vilket du kan konstruera besvärjelser och som räknar ut saker o ting åt dig (programet kan dock vara lite små komplicerat och jag vill minnas att jag funnit åtminstone ett fel vad gäller tillämpandet av magireglerna men annars är det mycket användbart).
samt varför man slår flera gånger i "besvärjelse" på vissa magier??
Varje slag för besvärjelse innebär att du väver färdigt en separat magisk effekt. Alla besvärjelser består av en eller flera effekter som talar om vad du kan göra med besvärjelsen (alltså vilka magiska effekter på världen du kan manifestera, därav benämningen "effekt").
Ljusetsriddare - som ska ta och åka till Trysil nu, för lite skidåkning och snöbollskrig med istrollen i de norska fjällen, och därför tyvärr(?) inte kommer att kunna svara på några inlägg på ett tag...