Nekromanti Några grejer om spoilers.

Jocke

Bäst i rollspel
Joined
19 May 2000
Messages
4,042
Location
Sthlm
Jag har, med min bakgrund i litteratur och filmvetenskap samt att jag i formativa år var på teatern hela jävla tiden ett förhållande till spoilers som är ungefär: man berättar inte twister men att prata om slutet på valfri grej som beter sig som alla andra historier är okej. Det är inte helt olikt spoiler reglerna i Filmkubben - men ganska olika till vad folk sen reagerar på som spoilers i Filmklubben.

Vidare menar jag att när något magiskt passerar över till att bli en modern klassiker så förväntas folk som inte kan verket säga det - om de bryr sig om tex vem som är boven, att alla egentligen var döda och tv serien en metafor för skärselden eller att filmen slutar ungefär en scen innan filmer brukar sluta. (om det alltså inte är i Filmklubben där tydliga regler säger vad som är och inte är en spoiler gäller även en deckare från 30-talet, men där finns det som sagt tydliga regler.)

Men folk är - precis som i alla andra fall - allt för ofta inte som mig och senast förra veckan blev en bekant irriterad på mig för att jag pratade om en del av epilogen till Hungerspelen (som det för övrigt var hen som tog upp). Det var inget som "var" något utan mer ett grepp jag sa att jag gillade. Jag menade att det var ganska många år sen böckerna kom och att det bara var rimligt att den som tog upp ämnet, i det fall den inte läst boken liksom stått över sin rätt att få läsa den utan att veta något alls.

Efter som hela världen är berörda av GoT har andra människor med mer att säga också tänkt på det här med spoilers. Jag har bara tänkt på när man får prata om nya avsnittet och svaret är - GoT är en riksangelägenhet. Därför måste det behandlas som ång-TV trots att alla kollar på streams eller nedladdningar. Då går programmet på måndag kväll, efter jobbet och man får först prata om det på tisdag på jobbet, den som inte har tittat kan be de andra att inte prata om det - men det här är något som de andra inte behöver gå med på. Det är som att inte prata om mellon, sportbollen eller valresultatet. Vill du hänga med så gör du det.

En av mina favoritjournalister - Tim Rogers på Kotaku - har lagt upp en ca 30 minuter lång video om att han hatar spoilers och sen dissekerar han spoilerbegreppet ner på molekylnivå. Det är en fantastisk resa och när han börjar gå ner till att saker som ATT GÅ PÅ TOALETTEN MITT I FILMEN är spoilers så tycker jag att han har ganska rätt. Eller att det som är spoilern med en trailer inte är vad de visar utan att du - som har sett underhållning hela livet - korrekt fyller i en hel historia som säkert är mer fel än rätt. Det är intressant, högtravande och väldigt roligt - samtidigt som han inte går över gränsen till rena jönserier.

https://www.youtube.com/watch?v=KSRWJMM98pM

Den andra texten som mest har några anekdoter och innehåller en handfull spoilers. Den pratar om skillnaden på sport och konst, vetenskapen kring spoilers och ett jättekonstigt publicistiskt beslut. Texten är lite en anti-text mot Tim Rogers video och efter som den mer handlar om faktiska saker som hänt och olika personers perspektiv osv är den inte alls lika bra som videon.

In 2013, I was executive editor of the NY Daily News, and we, like every other publication in the country, were covering the series finale of Breaking Bad. As one of the most popular and critically acclaimed shows in history, the finale was obviously a huge news event. I decided to treat it as such and put our coverage of it across the top of Page One.
https://www.esquire.com/entertainment/movies/a27422514/spoilers-complaints-culture/
 

Jocke

Bäst i rollspel
Joined
19 May 2000
Messages
4,042
Location
Sthlm
Jocke;n320099 said:
... En av mina favoritjournalister - Tim Rogers på Kotaku ...
Andra jättebra Tim Rogers grejer är tex:

DMC5 IS GREAT TRASH!
https://youtu.be/z1IoIOjMqxQ

Årets spel 2008 - tio år senare
https://youtu.be/Y48DgYY6GVA

E3-reportage mest om hår och Kingdom Hearts 3
https://youtu.be/q9Y9zYNrhAw

Dragon Quest XI - the Kotaku Review
https://youtu.be/4iTbUGItU0s

Men de har inte så mycket med spoilers att göra. se det som att jag lånar min egen tråd för att tipsa om något jag gillar.
 

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Joined
11 Oct 2009
Messages
11,974
Location
Ludvika
Jocke;n320099 said:
Eller att det som är spoilern med en trailer inte är vad de visar utan att du - som har sett underhållning hela livet - korrekt fyller i en hel historia som säkert är mer fel än rätt.
Det är ju en kul reflektion som kanske kan stämma i vissa fall, men det är långt ifrån en generell sanning. Beror troligtvis på dels vad man anser var en spoiler, men också beroende på vilken typ av filmer man gillar att titta på.

Jag gillar actionfilmer. Actionfilmstrailers älskar att ta med alla oneliners (som sällan kräver något särksilt sammanhang) och de häftigaste explosionerna.

Dvs om jag ser trailern och sen går och se filmen har jag redan sett allt det häftigaste och roligaste. Inget i filmen kommer att toppa det. Ibland har de till och med inför trailer klippt om de scenerna för att göra dem ännu häftigare. Då är det alltså inte nog med att inget i filmen kommer att toppa det jag sett, inget kommer ens komma upp i samma nivå.

Filmer har överlag blivit sjukt mycket bättre (för mig) sen jag fantatiskt började undvika (vad jag anser vara) spoilers.
 

Jocke

Bäst i rollspel
Joined
19 May 2000
Messages
4,042
Location
Sthlm
Rymdhamster;n320101 said:
Det är ju en kul reflektion som kanske kan stämma i vissa fall, men det är långt ifrån en generell sanning. Beror troligtvis på dels vad man anser var en spoiler, men också beroende på vilken typ av filmer man gillar att titta på.

Jag gillar actionfilmer. Actionfilmstrailers älskar att ta med alla oneliners (som sällan kräver något särksilt sammanhang) och de häftigaste explosionerna.

Dvs om jag ser trailern och sen går och se filmen har jag redan sett allt det häftigaste och roligaste. Inget i filmen kommer att toppa det. Ibland har de till och med inför trailer klippt om de scenerna för att göra dem ännu häftigare. Då är det alltså inte nog med att inget i filmen kommer att toppa det jag sett, inget kommer ens komma upp i samma nivå.

Filmer har överlag blivit sjukt mycket bättre (för mig) sen jag fantatiskt började undvika (vad jag anser vara) spoilers.
Jag tycker att det som gör en bra action rulle i stil med The Raid, John Wick och Taken bra är filmens takt och flöde. Samt att jag gärna vill se något jag "aldrig har sett förut". Ibland räcker det med en ny typ av stunts som i Ong Bak eller Haywire. Men att mer jämföra det med välkomponerad musik än säg en tävling i höjdhopp - att jag har sett rekordhoppet i nån tvåminutersklippning är inte samma sak som att se det i sitt sammanhang.

Men sen så tror jag att jag är lite tvärt om, i nån av de senaste Mission Impossible så föreställer affischen och det enda jag minns av trailern att Tom Cruise hänger i en dörr utanpå ett flygplan medan det lyfter. Båda gjorde att jag ville se det här hända. Och det var fantastiskt när jag såg det på biografen - fast jag redan sett stillbilden och trailerklippet. Jag tror att det snarare blev ännu mer fantastiskt efter som det byggts upp en spänning i mitt huvud runt att Tompan FAKTISKT på riktigt hänger utanpå planet.

också:
Jag såg nån trailer där de sen hade andra punchlines i filmen. I just det fallet var det ju fantastiskt att ha sett trailern. Annars så tycker jag att trailers överlag har blivit tråkigare och tråkigare. De får alla filmer att kännas exakt likadana nuförtiden. Och att de blev tråkiga ungefär när Sagan om ringen gick på bio. De enda trailers jag återvänder till är The Warriors trailern, som visar upp nästan alla gäng och inte så mycket mer och en fejkad Wes Anderson klippning av Sagan om Ringen.
 
Top