Nekromanti Några funderingar från en ny spelledare.

Phammerman

Veteran
Joined
6 Jan 2017
Messages
5
Jag har nu tillsammans med några vänner spelat igenom första start äventyret i hjältarnas tid. Alla i gruppen är förstagångsrollspelare inklusive mig själv. Vi lyckades ta oss igenom äventyret och jag broderade ut historien något då alla i gruppen köpte rollspelandet direkt och kom på massor av finurliga idéer trots det linjära äventyret. Måste säga att det var en fantastisk upplevelse att spelleda äventyret och känna att man hade bra stöd i boken som tog varje del steg för steg. Nu har det blivit dags att gå på äventyr två och jag har läst igenom både regelbok och äventyret och känner mig hyfsat redo.

Det har dykt upp några små funderingar kring regler och hur man ska tänka som spelledare.

Fundering nr 1. Hur går man till väga med monster som har flera attackmöjligheter? Väljer jag helt sonika den attack jag tycker är bäst? eller rullar jag en tärning? eller finns det några andra roliga knep att använda?

Har lyckas slarva bort lappen med funderingar så jag återkommer med flera när jag hittar den eller kommer på vad det handlade om. Tror det hade med förmågor att göra :).

//Peter
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
Kul att det gick bra!

Vi har försökt att göra så att om monster har flera attackmöjligheter så är de inte alltid givet "bäst", utan passar olika bra i olika situationer. Exempelvis kan Askefroa använda Snärjande för att tillfälligt oskadliggöra tre personer i en runda. Nästa runda kan hon koncentrera sig på att suga livskraft ur en fjärde utan att behöva oroa sig för de andra. Det ger dig som spelledare lite fler kluriga taktiker att ha ihj… utmana spelarnas klurighet med. Så är du elak så tänker du taktiskt och ett par steg i förväg: "Första rundan använder jag den, andra rundan gör jag det här, tredje rundan…" och så vidare.

Lycka till!
 

Phammerman

Veteran
Joined
6 Jan 2017
Messages
5
Tack för svar och för ett trevligt spel. Återkommer med fler funderingar som sagt.
 
Top