Något att nörda ned sig i

Ram

Skev
Joined
11 May 2004
Messages
5,536
Location
Slätta
Vi har kommit till hösten. I huset börjar folk bli lite uttråkade och nästan lite olyckliga. Vi skulle behöva något att nörda ned oss i, något sådant där som alltid kan finnas där och vara lite spännande, där det ofta finns något mer eller nytt att läsa om eller upptäcka. Gärna något som tonåringar och föräldrar båda kan gilla.

Några tips?
 

Leon

Leo carcion
Joined
8 Mar 2004
Messages
6,427
Vi har kommit till hösten. I huset börjar folk bli lite uttråkade och nästan lite olyckliga. Vi skulle behöva något att nörda ned oss i, något sådant där som alltid kan finnas där och vara lite spännande, där det ofta finns något mer eller nytt att läsa om eller upptäcka. Gärna något som tonåringar och föräldrar båda kan gilla.
Husets Habsburg och resan från Heligt Tysk-romerskt rike till Österrikisk-Ungersk dubbelmonarki

Perfekt för tonåringar!
 

anth

Vetefan
Joined
24 Feb 2003
Messages
10,271
Location
Fjollträsk
Något man gör tillsammans, eller något alla gör individuellt?

Något som man gör aktivt, som att spela spel.
Eller passivt, som att titta på film?

Jag funderar på att testa någon av dessa i höst:
 

Ram

Skev
Joined
11 May 2004
Messages
5,536
Location
Slätta
Något man gör tillsammans, eller något alla gör individuellt?

Något som man gör aktivt, som att spela spel.
Eller passivt, som att titta på film?
Gärna något man kan göra individuellt men sedan även prata om. Aktivt eller passivt är inte så viktigt egentligen, mer att det gärna skall finnas mycket att upptäcka så att säga.
 

Genesis

Ni dés ni maître
Joined
17 Aug 2000
Messages
14,708
Location
Göteborg
Mina två stora hobbyer förutom rollspel är ju språk och aktiesparande. Det senare är lite problematiskt för det är roligt att läsa om olika företag och fundera på vilket man bör investera i, men det är helt fel saker att lära en tonåring. Att investera på ett vettigt sätt är och skall vara tråkigt.

Så då föreslår jag ett språk. Det är ju ganska poppis att börja med Duolingo, hålla på ett tag, tycka att det är kul och sedan låta det rinna ut i sanden och så ger man upp. Det kan ju vara en kul resa att göra tillsammans. Så kommer tonåringen dessutom att tro att hen inte har talang för språk och att ”man måste bo i landet för att lära sig ett språk”.

Äh, förresten, kanske bättre att samla mynt eller nå’t.
 

Rangertheman

Swashbuckler
Joined
15 Dec 2015
Messages
3,141
Släktforskning är askul och helt sjukt vanebildande. Börja med ett DNA-test och bygg vidare från det. Jag började använda MyHeritage men övergick efter ett tag till Ancestry eftersom det känns mycket mer lättarbetat. Min morbror har hittat en del spännande anfäder och jag har hittat ytterligare några, bl.a. Harald Blåtand och Erik XIV. Ju mer man nördar ner sig i det, desto mer hittar man.

Tillägg: Man kan sitta tillsammans och försöka lista ut vad som står i kyrkoböckerna, eller var för sig. Det är enkelt att dela upp grenarna mellan sig om man helst jobbar på egen hand. Som en bonus lär man sig massor om hur folk levde förr, vad man dog av, hur långt man flyttade, m.m.
 
Last edited:
  • Like
Reactions: Ram

Tant Ragnar

Gamle usling
Joined
23 Jun 2016
Messages
2,108
Lego är kul.

Kanske börja flyga drönare? Går att börja smått med mindre modeller inomhus. Går att utöka till att flyga FPS med goggles, och så kan du välja hur mycket du vill gå in på meka-biten.

Kan du koda så finns en massa grejer att göra där också med autonomi.

 
  • Like
Reactions: Ram

Franz

Things aren't different. Things are things.
Joined
4 Dec 2010
Messages
5,894
Jag har en fascination för Palmemordet. Där finns det hur mycket som helt att grotta ner sig i.
 

Paal

Imaginär fantast
Joined
10 Nov 2011
Messages
1,362
Börja måla och spela (Warhammer) figurspel. Man kan sitta och pyssla själv eller i grupp och det finns hur mycket lore och regler/taktik att nörda ner sig i om man vill (men det behövs inte). Sen kan man spela ihop ibland också som en bonus. 😅
 

Ram

Skev
Joined
11 May 2004
Messages
5,536
Location
Slätta
Börja måla och spela (Warhammer) figurspel. Man kan sitta och pyssla själv eller i grupp och det finns hur mycket lore och regler/taktik att nörda ner sig i om man vill (men det behövs inte). Sen kan man spela ihop ibland också som en bonus. 😅
Hehe! Ja, jag har funderat på att skaffa lite grejor och måla upp t.ex. mitt Imperial assault eller lite Flames of war kanske. Synd bara att min familj inte gillar att spela dem... :) Sedan blir det lite besvärligt då jag själv knappt har ledsyn och är stadig på handen som en sådan där markstampare ungefär...
 
Last edited:
Top