Nätfiske , ett äventyr till Skrômt

lupmet

Swordsman
Joined
19 Feb 2014
Messages
576
Location
Göborg
Jag var aldrig med och finansierade Skrômt på Kickstarter, men jag funderade länge och väl. Det fick dock till effekt att jag läste ett flertal av Ebbe Schöns böcker och det gav mig inspiration till äventyret Nätfiske. Jag drar mig för att kalla det "i Skrômts anda" då jag inte har läst spelet, bara bläddrat i det i butik, men det vore ändå kul att få lite kommentarer på mitt lilla scenario.

Sjävklart är det intressant med kommenterar på intrigen och om det finns tillräckligt med information, eller om texten motsäger sig själv, men jag är också intresserad av kommenterar på hantverket. Kommer avsnitten i en lämplig ordning osv. men även ämnen som blivit viktiga senaste åren med att texten skall vara inkluderande etc.
 

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
17,386
Jag tycker att både idéen med smitningsolyckan och Nätfrun är super coola! Du har intressanta NPC:er. Men det finns inget för spelarna att göra här. Jag vet inte hur man ska kunna komma någonstans med olyckan (det finns inga bevis och det var för 17 år sedan), jag vet inte var nätfrun kommer in och även om man kommer på saker så finns det inget att göra förutom att kanske få Mattias satt i fängelse?

Som jag ser det finns det två scenario spår här du satt upp:

-Fixa ihop Nätfrun och Fiskekarl.

-Hämnas smitningsolyckan/se till att Linda får vila i frid.

Mitt förslag är att du parar ihop Linda och Nätfrun så att den senare jagar Mattias. Mattias behöver hjälp. Man får honom att ta ansvar för det han gjort, Linda går vidare, men Nätfrun slutar inte utan forsätter eskalera. Så man måste dra in Fiskekarl för att hjälpa till att lugna henne. Eller något sådant.

Du måste inte gå på de spåren men något sätt för spelarna att interagera, något mål och någon handling måste du ha in. Just nu har du setting och NPC:er bara och det räcker inte även om de är bra.

Ett mindre problem är att du vill att spelarna ska göra exakt en viss sak efter de sett en mopedolycka. Du måste skriva om den biten för de kommer inte göra som du har tänkt och att spelledaren börjar äventyret med att med tung hand säga till folk att de inte får göra vettiga saker är en usel start. Om de har en läkare eller sjuksköterska i gruppen varför inte underöska personen som kan ha en hjärnskada? Varför inte ringa 112 direkt? Det är inte ett problem för scenariot att de gör de sakerna så låt dem.
 

lupmet

Swordsman
Joined
19 Feb 2014
Messages
576
Location
Göborg
Jag tycker att både idéen med smitningsolyckan och Nätfrun är super coola! Du har intressanta NPC:er.
Underbart! Tack! Det där kommer jag att leva på länge! 🤩

Du sätter i övrigt fingret på det som jag anser ha mig kvar att fila på, men tanken var kanske inte att skriva samman ett jättelång äventyr (som jag gjorde med Dödens dal). Jag vill hålla det väldigt öppet och inte tvinga in rollpersonernas handlingar på ett visst spår. Första delen, från att de först möter Linda tills Margareta avslöjar "sanningen" är ganska hårt styrt, men tanken var inte att låta rollpersonerna (och spelarna!) upptäcka hennes sanna natur med en gång. Jag vill låta det vara öppet om rollpersonerna ens känner till allsköns skômt eller om detta är deras första kontakt med det. Tanken var i övrigt att spelarna när som helst skall kunna säga "nu får det vara nog, nu åker vi vidare" och äventyret skall inte bli lidande av det så att säga.

Men jättebra kommentarer, det är alltid nyttigt att höra/se hur någon annan tolkar ens text. Jag tror jag skall vara tydligare på att Linda inte blöder, det är mest skrubbsår, och hon verkar mer ha ont (och viss chock) snarare än till exempel hjärnskakning (hjälm är bra). Även en tuff 14-åring kan tycka det är rätt skönt att det är mamma som plåstrar om en. Tanken var att hon skulle mer ge ett ganska ynkligt intryck och mest insistera på att bli körd hem. Det var det jag försökte få fram med följande:
Det är mycket möjligt att rollperonerna vill vara en vägens riddare och undersöka både henne, hennes moped och ringa både polis, ambulans och hemvärnet, men det är viktigt att du som spelledare behåller initiativet och lugnar spelarna att hon inte verkar så illa skadad.
Hon har vurpat men skadorna behöver inte mer än omplåstring, mopeden är det värre med.
Det kan säkert förbättras. Jag skall fundera mer över dina kommentarer.
 

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
17,386
Jag har filat vidare och har precis laddat upp en ny version, tror jag lyckats ta hand om några av era kommentarer.
Nu jävlar är det här bra! :D Massa stämning, mycket att göra, olika angreppsvinklar kan alla fungera och det är väldigt mycket tonen som de officiella Skrômt äventyren har. Det här är riktigt bra! :D
 

lupmet

Swordsman
Joined
19 Feb 2014
Messages
576
Location
Göborg
Wow! :oops:🤩 Tack! Extra roligt eftersom jag varken läst reglerna eller något äventyr.:LOL:
 
Top