När slog du ett perfekt slag i verkligheten?

Kul tråd!
Under en föredragspaus för ett antal år sen hamnade jag med några andra åhörare vid en höjdhoppsställning, komplett med ribba och madrass. Jag har aldrig hoppat höjdhopp men har någon gång i forntiden fått höjdhoppsteknik teoretiskt förklarad för mig och återberättade detta. Naturligtvis ville de andra se detta i praktiken och jag sade: "Visst, men förbered er på att skratta."
Jag backar några meter och sätter iväg. Mina medelålders leder protesterar med ett ljudligt knak när jag passerar promenadtaktsvallen innan jag sätter ner foten i ett halvhjärtat avstamp. Till min förvåning lyfter min kropp som en flock tranor i oktober, vrider sig i en perfekt sjöbergsk S-rörelse flera decimeter över ribban och landar med en elegant rullning till knästående, mitt på madrassen. Efter en kort tystnad utbrister någon "Waow!".
Liksom i knivkastarfallet ovan så blev det inga fler hopp.

Last edited:
Något slags CHA-crit var i högstadiet när jag ramlade mitt i matsalen medan jag höll en bricka full av mat. Tallrik och glas med mat och mjölk krossades mot golvet och jag låg med ansiktet i allt. Tystnaden precis innan alla skulle skratta ut mig och göra mig till veckans åtlöje låg tungt i luften, men innan det hann utlösas började jag prompt göra armhävningar.

Ingen trodde ju att jag faktiskt hade kastat mig ner för ett kvickt träningspass, men tror ändå den sociala kvicktänktheten att göra humor av min klumpighet räddade mig från en del glåpord och hån.

Last edited:
I min ungdoms dagar satt jag på motorhuven av en bil och drack vin ur en glasflaska. En "kul kille" började köra bilen och körde runt runt runt, i en cirkel snabbare och snabbare tills att jag flög av. Jag landade på asfalt, slog någon slags kullerbytta och:
- fick inte en skråma
- hade kvar vinflaskan i handen
- spillde inte en droppe

Var på en tvåveckors kurs i programmering av microcontrollers. Vi skulle göra mån sorts grupparbete i att bygga en grej och hålla 10min framförande om det.
När det var vår tur att presentera var det nån sista sak som krånglade så det vi skulle dema funkade inte, jag gick sonika upp och började presentera medans resten av gruppen försökte fixa felet, med 30 sekunder till godo innan live demon får jag tecken att problemet är löst och presentationen kör på som att allt funkat hela tiden.

Nån måste slagit perfekt där, sen om det var jag som slog perfekt på bluffa eller mina gruppkompisar på teknik det låter jag vara osagt.

Det var första året på universitetet och jag gick en programmeringskurs i java. Ung som jag var prioriterade jag dock att åka till fjällen. Tog med mig en gammal laptop och tänkte göra programmeringsuppgiften (en labyrintlösare vill jag minnas) på den. Inser dock väl i fjällen att laptopen inte hade något fungerande nätverkskort och det fanns ingen java-kompilator installerad. Knackade några hundra rader java i notepad på fri hand och sparade det på en firewire-disk. Väl tillbaka kompilerade jag källkoden, fick inga kompileringsfel och den löste uppgiften felfritt. Troligtvis enda gången min kod funkat felfritt på första försöket.

😅😅 Blankis i alldeles för hög fart. Noll kontroll på bilen som glider som en höghastighetsskridsko över asfalten. Lyckas missa det högra vägräcket, ni vet det där med en klump i början, med en hårsmån, brakar istället in i ett träd med förarsidan först. När jag "vaknar" upp eller vågar tita mig omkring sitter jag mer eller mindre i mitten av bilen där fram utan en skråma. Ingenting. Mina glasögon vart helt repiga och bilen vart totaltkvaddad. Ambulanspersonalen kunde inte tro sina ögon när de tittade på bilen och sen på mig. "Hur i helvete?" och "inte en chans!" var uttryck som yttrades från ambulanspersonal och brandmännen. Änglavakt och Guds nåde. Idag kör jag inte fullt lika vårdslöst.
:love::love:Träffade min fru för 25 år sedan och fick två riktigt goa ungar.
🙏🙏Träffade en person som övertygade mig att jag skulle börja gå till NA, Anonyma Narkomaner. Nåt av det bästa jag någonsin gjort. Har varit Helt nykter och drogfri i snart fem år.

Lyckades med ett Luck-slag en gång, när jag punktsvetsade saker på Husqvarna. Just den dagen fanns inte min storlek skyddsvantar, så när jag trampar ned pedalen och maskinen stämplar mitt finger istället för materialet så drar den bara av min för stora skyddsvante… och jag har fortfarande tio fingrar.

Last edited:
Back