När skapar ni rollspelsgrejer?

När skapar ni rollspel?

  • Morgon

    Votes: 10 30.3%
  • Eftermiddag

    Votes: 12 36.4%
  • Kväll

    Votes: 27 81.8%
  • Natt

    Votes: 19 57.6%

  • Total voters
    33

Max Raven

T12-kultist
Joined
20 Oct 2009
Messages
4,333
Location
Malmö
Fråga i titeln - när skapar ni rollspel och saker till rollspel, och när får ni mest gjort? Vad har ni för rutiner kring skapandet?
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,535
Location
Rissne
Oftare kväll och natt, för det är då jag… inte är på jobbet, eller på väg hem från jobbet.

Min rutin ser olika ut beroende på vilken del av processen jag är i… Men överlag har jag fått väldigt mycket gjort genom att schemalägga min tid. Ofta blir det bara en enkel rak lista över saker jag tänkt göra och vilken ordning jag tänkt göra dem. Typ:
  • Skriva 1 rubrik
  • Se på ett avsnitt Buffy
  • Skriva 1 rubrik
  • Spela Mass Effect
  • Äta lunch
  • Skriva 1 rubrik
Så kan en vanlig ledig helgdag se ut. I början av dagen gör jag en lista, och sedan följer jag den. Jag skriver då även ifall jag inte känner mig inspirerad. Den första versionen behöver inte bli bra; den behöver bara bli skriven. Det kan alltid justeras senare.

Räknas att jag alltid gör en planerad outline som en del av min "rutin", eller är det mer en strategi? Jag gör alltid en outline först, som jag sedan kan brodera ut till riktig text.

Jag sitter generellt i ett tyst rum med god belysning och tre skärmar där jag kan ha PDF:er och google etc öppna, så att jag kan kolla upp saker kontinuerligt.
 
Joined
15 Nov 2004
Messages
3,406
Location
Maastricht
Jag hade en grymt bra rutin under ca ett halvår. Jag gick upp kl 4-5 på morgonen och gick till jobbet och skrev tills jag började kl 8.
Har inte lyckats ta mig tillbaka till den rutinen, men överväger att försöka igen.
 

Franz

Things aren't different. Things are things.
Joined
4 Dec 2010
Messages
5,881
Min rutin är att jag försöker skriva lite varje vardag. Även om det ibland bara blir några meningar så vill jag ha uträttat någonting varje dag måndag - fredag. Det funkar inte alltid, just nu är det mycket på jobbet och skapandet får ligga på hyllan, men det är ändå en målsättning som funkar bra för mig 🙂
 

Svarte Faraonen

Oenofil oikofob
Joined
12 Oct 2000
Messages
10,657
Location
Värnhem, Malmö
Det mesta utom natt, ty jag försöker hålla en vettig dygnsrytm, och när jag inte gör det är jag nog full och inte så bra på att skriva.
 

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
17,465
Jag skapar mest saker på tåget under morgonen och på vägen hem på eftermiddagen. Men jobbar jag på ett projekt mer dedikerat jobbar jag ofta på kvällarna. Jag vill säga att jag inte jobbar på natten men det vore en lögn. Jag brukar inte göra det men ibland vaknar jag med en ide eller så har jag löst ett problem och måste skriva. Då kan jag sitta uppe och skriva i flera timmar.
 

Skarpskytten

D&D-smurf
Joined
18 May 2007
Messages
5,985
Location
Ett häxkräl
Min viktigaste rutin är att skjuta prepp framför mig så länge det bara går. När det börjar dra ihop sig blir det kvällar, det är där tiden finns. Om spelmötet äger rum på en helg brukar det bli sista-minuten-prepp även på morgonen, när resten av familjen sover.

Överlag tycker jag att ordspråket "arbetsuppgifter tar den tid man sätter av till dem" stämmer rätt bra på min prepp. Ofta blir jag klar några minuter innan spelmötet ska börja. Det är en slags magi.
 
Last edited:

DanielSchenström

Swashbuckler
Joined
10 Dec 2000
Messages
3,309
Location
Enköping
Generellt trivs jag bäst med ett dygn som börjar runt 12 på dagen så jag har gott om mörka nattimmar att sitta och vara kreativ på, men det blir ju under semestrar och andra ledigheter. Jag arbetar på rollspel när jag måste eller när jag har inspiration men har ingen rutin kring detta.
Just nu när jag är hyffsat inspirerad och har klara mål i wrnulkalendern här, och en kalender för min spelklubb så går nästan hela dagarna åt till arbetet, men jag arbetar lite på allt möjligt. Jag gör inte klart en grej innan jag hoppar till nästa. Igår skrev jag luckan jag postade igår, färglade lite på ett par bilder, skrev vidare på 5-6 skrifter, skapade några pdf:er, allt efter humöret.

Jag har ett tillvägagångssätt, snarare än rutin när jag exempelvis jobbar mer fokuserat på en ny kampanj eller värld som brukar se ut såhär:
-Jag får inspiration, så jag tar fram papper och penna och skriver ner idén och alla sidospår som kommer när hjärnan arbetar.
-När den initiala kicken är över börjar jag utveckla de olika spåren, och allt eftersom nya idéer poppar in så följs de upp.
-När det finns tillräckligt att skriva om börjar jag skriva ner saker i en ordbehandlare, parallellt med arbete på papper. Papprena används exempelvis för disposition, innehållsförteckningar och sånt innan jag för in dem i datorn.
-När en grund finns börjar jag skissa på bildmaterial och prioriterar dem efter vad som behövs och vad som bara är trevligt att ha med.
-En spelarpitch skrivs klar och distribueras.
-Om det är en kampanj så är det dags att göra RP. Från det skapandet kommer nya idéer och önskemål från spelarna som förs in.
-Jag använder allt material och skapar oftast en spelarguide med initial information, plus skriver individanpassad extra info om det behövs. Allt material läggs också in i ett huvuddokument som används för eventuell krönika, världsbok och liknande.
-Under en kampanjs gång så kan jag göra småförberedelser i veckorna mellan möten, senast några timmar innan, men det beror på vad som ska göras också.
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,535
Location
Rissne
Ofta blir jag klar några minuter innan spelmötet ska börja. Det är en slags magi.
Alltså det som funkar, funkar… För mig låter det där helt sjukt stressigt. Jag skulle få magsår. Och det påminner mig lite om när Bioware pratade om "bioware magic" när allt skulle lösa sig bara man crunchade ordentligt mot slutet…

Men som sagt, funkar det för dig så funkar det ju, jag säger inte att det är en dålig strategi. Bara att jag är för svag för att klara av den =)
 

Skarpskytten

D&D-smurf
Joined
18 May 2007
Messages
5,985
Location
Ett häxkräl
Alltså det som funkar, funkar… För mig låter det där helt sjukt stressigt. Jag skulle få magsår. Och det påminner mig lite om när Bioware pratade om "bioware magic" när allt skulle lösa sig bara man crunchade ordentligt mot slutet…

Men som sagt, funkar det för dig så funkar det ju, jag säger inte att det är en dålig strategi. Bara att jag är för svag för att klara av den =)
Jag vet inte om strategi är rätt ord. Det bara blir så.

Grejen är att jag har ett stort kontrollbehov och under de sista årtiondena har gått mot att preppa mer och mer. Min känsla är att detta sätt att preppa är långt inne i den minskade marginalnyttans land. Så de sista åren har jag försökt sänka ambitionsnivån, preppa mindre, släppa på kontrollen. Det blir ju ändå bra möten, har jag märkt, och skulle ett enstaka möte blir mediokert - vad gör väl det? Jag kommer aldrig bli någon improvisatör, men jag tror att jag kommer att bli alltmer laid back i min prepp framöver. Det är i alla fall mitt mål.
 

ÅkeZorkh

Problematisk fiskhandlare från Bretagne
Joined
16 Dec 2018
Messages
485
Idéerna kommer under sömnlösa nätter eller under spånsamtal med fellow nördfrontare. Realiseras/nedtecknas osv vilken tid på dygnet som helst då jag är inne i en produktiv fas och har tid att avsätta.
 

entomophobiac

Low Prep High Play
Joined
6 Sep 2000
Messages
8,607
Location
Uppsala
För mig krävs att andra distraktioner är minimala. Framförallt familj och liknande. Så därför är jag som mest produktiv när övriga familjen sover, från typ 22 och framåt.
 

chrull

Stockholm Kartell
Joined
17 May 2000
Messages
8,418
Eftersom jag jobbar heltid och har familj osv så blir det i princip lunchrasten och sent, sent på kvällen. Kommer fan aldrig i säng i rimlig tid.
Jag vill påstå att du gör det (precis som jag) sjukt tidigt på morgonen också ibland.
 
Top