När man gör ett uppenbart misstag

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
17,466
Okej, så jag spellede en X-Men one-shot igår. Scenariot hade fyra delar:

1. X-men dyker upp och utreder vad som ser ut som ett mord på en mutant. Men inga bevis stämmer och alla verkar vara involverade.

2. Jean Grey som ska vara död dyker upp som The Dark Phoenix och löper amok i New York. Alla andra superhjältar, SHIELD och till och med flera skurkar verkar vara förberedda på detta, vill inte ha X-men där och raderar minnena på random folk på gatan som såg något hända MIB style. Dark Phoenix flyger iväg till rymden och sätter sig på Månens mörka sida.

3. X-men försöker få reda på vad som händer och upptäcker att alla konspirerar mot dem för att alla icke-mutant supers (och några mutanter) bestämt sig för att mörda Jean Grey för att hon är för farlig. De får också reda på att det här är Jean från en annan dimension där hon förstörde planeten.

4. Dark Phoenix anfaller New York, de andra supersen sätter igång sin plan... Men vad gör X-men?!


Men ingenting efter att Jean Grey dyker upp hände för X-men hoppar i sin Blackbird som kan flyga i rymden och flyger efter Jean till Månen. Varför hade de Blackbirden? Oh, för att jag beskrev att de kom till New York i den den allra första saken som hände i scenariot! Jag gav dem ett lätt sätt att flyga till Månen, något som knäcker scenariot, det första jag gjorde!

Någon som känner igen sig i att ha gjort en såhär uppenbar miss?
 

Anthrox

Tunnelseende bybo av oanade proportioner.
Joined
8 Jun 2017
Messages
3,222
I början av slutet hade jag fyllt ett rum med omklädningsskåp fyllda med laservapen, nog för en mindre armé. Skåpen var givetvis låsta och jag tänkte att det skulle vara nog där. Med i gruppen fanns en karaktär med extremt hoarder-beteende, en magisk bottenlös väska och en laserskärare.

Tror det är första gången jag som SL i panik hotpatchat mitt egna äventyr.
 

entomophobiac

Low Prep High Play
Joined
6 Sep 2000
Messages
8,608
Location
Uppsala
Någon som känner igen sig i att ha gjort en såhär uppenbar miss?
Spelledde minikampanj i Rogue Trader som var rätt hårt preppad. Inte i vad som skulle hända, men med planeter, vad som hade hänt för 1 000 år sedan, och vad som skulle hända om rollpersonerna inte listade ut spelets gåta. Hela kampanjen var mitt svar på att en av spelarna ville ha "mer handling", i motsats till de övriga. Jag tyckte det var kul att experimentera med att göra något som var lite rälsat.

Min idé är att kaptenen på skeppet skall få känna sig lite mer insatt än de övriga, så jag låter hennes spelare vara den enda som har viss information. Kaptensämbetet och den här informationen tänker jag skall låna ut lite auktoritet till spelaren.

Vi kan väl lindrigt sagt säga att det inte funkade. Alla i gruppen tror istället att hon håller på information eller ljuger, för att hon inte säger allt, och börjar ganska snart konspirera om myteri bakom hennes rygg. Det går så långt att hela den här "för en gångs skull storydrivna" minikampanjen är nära att balla ur totalt när en annan rollperson börjar planera att spränga en Lighter kaptenen åker med...

Så vi får ta ett krismöte (mellan spelare) och diskutera lite avsikten med minikampanjen, kaptenen lägger alla kort på bordet, och istället blev det mer av ett äventyr.

Kan säga att det för mig inte är intuitivt att försöka stoppa coola gruppkonflikter... Men i det här fallet fick jag både gå emot mina principer OCH ta upp det med gruppen för kampanjens bästa. Och att jag inte såg konspirationerna komma på milsvitt avstånd innebär att jag är mer naiv än jag vill erkänna. :D
 

Zire

Swashbuckler
Joined
18 May 2000
Messages
3,001
Location
Umeå
O ja, jag kör dock oftast kampanjer snarare än one-shots, så då får man snabbt hoppa vidare med någonting nytt i kampanjen när rollpersonerna kortsluter någonting som man har planerat. Den värsta typen av "fan, det tänkte jag inte på" är när rollpersonerna helt enkelt väljer att skippa någonting som jag utgick ifrån att de skulle vilja utreda, utan att inse att de inte har någon krok in.
 

Franz

Things aren't different. Things are things.
Joined
4 Dec 2010
Messages
5,884
Jag spelledde en Sagan om Ringenkamanj för några år sedan. Tanken var att rollpersonerna skulle lösa ett mindre mysterium i Hobbinge som involverar ett stulet halsband. Halsbandet är en del av Bilbos skatt som han fick efter Hobbiten, rollpersonerna skulle hitta halsbandet och återlämna det till Bilbo. Detta introäventyr skulle även bli en krok till en större kampanj där rollpersonerna får åka ut i stora världen. En stor del av kampanjen var att rollpersonerna skulle vara ganska fattiga och få jobba dagligen för brödfödan, hålla hårt i reskassan etc. Lite zero to hero då de allteftersom äventyret gått få mer och mer pengar, bli bättre, kunna leva bättre etc.

Problemet var bara att rollpersonerna istället för att lämna tillbaka halsbandet till Biblo valde att behålla det och sälja det! Jag hade redan beskrivit halsbandet som värd flera hundra guldmynt, så nu kunde rollpersonerna glassa runt som värsta rikemansungarna, leva som kungar, skaffa tjänare och hyrsvärd som gjorde allt jobb åt dem etc. :ROFLMAO:
 

Dr_Dängrot

Myrmidon
Joined
1 Mar 2017
Messages
4,326
Spelarna skulle utföra ett uppdrag åt random uppdragsgivare och försökte förhandla sig till mer pengar och pengarna i förskott . Det slutade med att spelarna fick halva summan i förskott och skulle få andra halvan vid slutfört uppdrag .

Spelarna tog pengarna dom fick och sket i uppdraget och sålunda slutade spelmötet på 15 minuter då jag blev lamslagen över deras agerande...
 

anth

Vetefan
Joined
24 Feb 2003
Messages
10,271
Location
Fjollträsk
Detta hände för väldigt länge sedan. Det var ett av de första äventyren jag gjort själv och spellett.

Rollpersonerna kom till en by. Under byn fanns en labyrint med massor med dödsfällor som rollpersonerna skulle ta sig igenom.
Som en tvist hade jag bestämt att byborna själva grävt ut labyrinten. Kort sagt bestod golv, tak och de yttre väggarna av jord och de inre väggarna var gjorda i vanligt trä.
Jag var stolt över att ha kommit på en variant på de trista stengrottorna - tills en spelare, vars rollperson var en barbar, sa:
"Så väggarna är gjorda i trä? Ok, jag tar min bredyxa och börjar hugga..."

Numera tycker jag om när spelarna överraskar mig och skulle bara kört "go with the flow", men för 30 år sedan visste jag inte alls hur jag skulle hantera situationen.
 

Dr_Dängrot

Myrmidon
Joined
1 Mar 2017
Messages
4,326
Suttit under dagen och kommit på mer misstag jag gjort i i min sl karriär.

För ett antal år sedan i början av min sl karriär så hade spelarna blivit fångade i en pocket dimension av en ond trollkarl och dom behövde lokalisera X för att X skull kunna sända dom hem igen till deras egen dimension .Det var det enda sättet att komma hem för spelarna att lokalisera X jag hade inte någon backup what so ever .

Det första Kronk barbaren gör när dom mötet X är att slå ihjäl X för att Kronk tycker X uppför sig misstänkt .

Dängrot skitsur fräser jaha nu har ni slagit ihjäl er enda möjlighet att komma hem så ni är fast i den här dimensionen för evigt tills ni dör av ålderdom och ni har misslyckats med äventyret nu kan alla gå hem.
 

Jocke

Bäst i rollspel
Joined
19 May 2000
Messages
4,021
Location
Sthlm
Okej, så jag spellede en X-Men one-shot igår. Scenariot hade fyra delar:

1. X-men dyker upp och utreder vad som ser ut som ett mord på en mutant. Men inga bevis stämmer och alla verkar vara involverade.

2. Jean Grey som ska vara död dyker upp som The Dark Phoenix och löper amok i New York. Alla andra superhjältar, SHIELD och till och med flera skurkar verkar vara förberedda på detta, vill inte ha X-men där och raderar minnena på random folk på gatan som såg något hända MIB style. Dark Phoenix flyger iväg till rymden och sätter sig på Månens mörka sida.

3. X-men försöker få reda på vad som händer och upptäcker att alla konspirerar mot dem för att alla icke-mutant supers (och några mutanter) bestämt sig för att mörda Jean Grey för att hon är för farlig. De får också reda på att det här är Jean från en annan dimension där hon förstörde planeten.

4. Dark Phoenix anfaller New York, de andra supersen sätter igång sin plan... Men vad gör X-men?!


Men ingenting efter att Jean Grey dyker upp hände för X-men hoppar i sin Blackbird som kan flyga i rymden och flyger efter Jean till Månen. Varför hade de Blackbirden? Oh, för att jag beskrev att de kom till New York i den den allra första saken som hände i scenariot! Jag gav dem ett lätt sätt att flyga till Månen, något som knäcker scenariot, det första jag gjorde!

Någon som känner igen sig i att ha gjort en såhär uppenbar miss?
Det är ju en one line fix. "Den kan inte köra i rymden idag pga hjälteanledning X"
Å andra sidan vill man ju genanst veta hur det gick när de kom till månen! Så det är ju ingen miss på det settet.
 

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
17,466
Det är ju en one line fix. "Den kan inte köra i rymden idag pga hjälteanledning X"
Å andra sidan vill man ju genanst veta hur det gick när de kom till månen! Så det är ju ingen miss på det settet.
Cyclops försökte prata ner Jean från att bli Dark Phoenix och blev exploderad som i X3. Sedan flög de ner genom atmosfären efter henne, Professor X blev upphämtad men sedan knockad när skeppet exploderade, Dark Phoenix slog ut Hulken i rymden och skulle förstöra planeten men då lyckades Gambit prata ner henne tillfälligt. Så Jean och Gambit dog tillsammans för att rädda världen. Max melodrama!

Och Beast lyckades Judoflippa War Machine i luften efter planet exploderade också så det var awesome!
 

Franz

Things aren't different. Things are things.
Joined
4 Dec 2010
Messages
5,884
Dängrot skitsur fräser jaha nu har ni slagit ihjäl er enda möjlighet att komma hem så ni är fast i den här dimensionen för evigt tills ni dör av ålderdom och ni har misslyckats med äventyret nu kan alla gå hem.
Jag kommer så väl ihåg när man var ung och ny spelledare och blev skitsur på spelarna och skällde ut dem för att de "förstörde" 😂
 
Top