Nekromanti När kampanjen tar slut

gollum

Swordsman
Joined
17 May 2000
Messages
476
Location
Uppsala
Efter att att spelat sig igenom en längre kampanj (modell Svavelvinter & The Enemy Within) tenderar karaktärer att bli något übermäktiga. Min fråga är, hur gör ni då, kör ni nästa kampanj med samma karaktärer eller skapar ni nya? Det finns fördelar med båda; om man väljer det första kan spelledaren skapa enorma episka kampanjer utifrån den första kampanjen (förutsatt att man inte förstört HELA världen under den förstås /images/icons/wink.gif ), om man använder det andra blir varje kampanj något nytt och man blir tvungen att bygga upp karaktären på nytt. Vilket föredrar ni?

/Gollum - som tycker att det borde finnas ett MERP-forum på Rollspel.nu

Alfa Web Rollspel - http://rollspel.alfaweb.nu/
 

Johan K

Gammal & dryg
Joined
22 May 2000
Messages
12,401
Location
Lund
Jag tycker helt klart att man kan fortsätta med samma gubbar. Visst, de är yberbra, men kan man inte lägga motståndarna på samma nivå ??
Annras så kan man göra hjältar av dem och låta dem komma upp ibland för att rädda nån situation.
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
"Min fråga är, hur gör ni då, kör ni nästa kampanj med samma karaktärer eller skapar ni nya?"

Jag föredrar att lägga rollpersonerna på is, annars drabbas man allt för lätt av någon slags ömsesidig garanterad koboldighet. Dessutom passar jag ofta på att byta spel, annars skulle jag aldrig få möjlighet att prova alla de femtiotalet rollspel jag har i hyllan.

- Krille
<A HREF="http://www.foxtail.nu" target="_new">http://www.foxtail.nu</A>
 

Azagthoth

Myrmidon
Joined
7 Feb 2000
Messages
3,548
Location
Stockholm
För det första så måste ju karaktärerna överleva nämnda kampanj för att bli så mäktiga. Själv är jag lite småsåld på att pensionera karaktärer ur SL-synpunkt genom att låta någon/några/alla (inte hänt ännu) dö i själva avslutningen.

Denna/dessa personers död påverkar gruppen i övrigt till att inse att det där med familjeliv, det är nog inte så jävla illa ändå...Dessutom börjar de bli lite äldre, har inte sovit i "hemmasängen" på sisådär två år, ungen har slutat skrika och börjat leka osv.

/Azagthoth
 

kefka

Hero
Joined
17 May 2000
Messages
802
Känner igen det, dessutom kan man passa på att byta spelledare. Efter att ha spellett en jätte kampanj blir man rätt sugen på att spela.

Per
 

Lord of Empire

Warrior
Joined
23 Jul 2000
Messages
211
Location
Stockholm, himla nära Bromma Flygplats
<I>Min fråga är, hur gör ni då, kör ni nästa kampanj med samma karaktärer eller skapar ni nya?</I>

Helt klart skapar man nya och kör ett annat rollspel. Det är dumt att köra fast med samma rollpersoner. Jag har faktiskt upplevt en händelse då en spelare grät(!) häftigt när hans rollperson dog efter att han spelat med den i flera år.

/Erik

an'Lofir
Haunted by my own mind.
 

gollum

Swordsman
Joined
17 May 2000
Messages
476
Location
Uppsala
Det har jag också sett... Spelaren blev sur, grät, slog spelledaren och gick hem... Fast det var några år sedan och det var hans första rollperson...

/Gollum - som ICQ:ar med Lorden just.... NU!

Alfa Web Rollspel - http://rollspel.alfaweb.nu/
 

Red Dust

Veteran
Joined
18 May 2000
Messages
129
Location
Gotland/ Lund.
Jag betraktar den som avslutat, punkt. Det är inte särdeles roligt att fortsätta spela med "herr übermensch" efter dessa episka kampanjer tycker jag. Däremot brukar jag tota ihop en liten "summary", vad som hände i deras liv och hur de slöt sina dagar, baserat på hur karaktärerna spelades. Med tanke på att vi alla i spelgruppen är hårt arbetande och några familjeförsörjare brukar en kampanj kunna hålla ett par år, det finns inte tid till att spela varje helg helt enkelt. Den som väntar på något gott...

Red Dust.
 

Zire

Swashbuckler
Joined
18 May 2000
Messages
3,006
Location
Umeå
Varför inte bara samla in deras rollformulär och tacka för de nya SLP?

- Zire, kanske inte helt populärt..
 

Azagthoth

Myrmidon
Joined
7 Feb 2000
Messages
3,548
Location
Stockholm
Nya antagonister?

Varför inte bara samla in deras rollformulär och tacka för de nya SLP?

Fick en intressant tanke, är det någon som har gjort någonting liknande som Zire beskriver? Vad sägs om att låta den första kampanjens rollpersoner vara antagonisterna i nästa? Detta kräver iofs att man först spelar god och sedan byter (eller vice versa), men det skulle onekligen bli intressant. Dessutom blir motståndarens dåd verkligen levande för spelarna och deras rollpersoner (de var ju trots allt de som utförde de omnämnda handlingarna).

Skulle detta vara något?

/Azagthoth
 

Ridijeck

Warrior
Joined
17 May 2000
Messages
358
Location
Örebro
Re: Nya antagonister?

Klart kul idé! Däremot tror jag inte att endera sidan måste vara god/ond, det är lätt att skjuta in någon fientlighet i alla fall. Om de gamla rollpersonerna t.ex har blivit adlade i ett visst land, låt de nya rollpersonerna arbeta för ett annat land som det första landet ligger i krig med.

Man kan ju dessutom vidareutveckla det hela ytterligare ett steg: om de nya rollpersonerna har någon form av anknytning till de gamla rollpersonernas antagonister...

Ridijeck
nybliven vapenbärare
 

Johan K

Gammal & dryg
Joined
22 May 2000
Messages
12,401
Location
Lund
Re: Nya antagonister?

För att spinna vidare spå adlingstemat, varför inte låte de nya slp:na gå i lära hos de gamla. Slp:na bör ju ha en hel del kunskaper.
 
Top