Eon När flyr varelser?

Alakai

Veteran
Joined
1 Jul 2021
Messages
5
Så, version 4 spelas. Under sessionerna så har mina spelare stött på lägre varelser, typ hund, två gånger. Under de fåtal förberedelser man gjort så har man inte kollat upp när exakt enligt reglerna en sådan varelse väljer mellan att fly eller fäkta.
Varelser slår enligt s.277 Självkontroll mot Skräck och Trauman, så detta går att använda innan strid samt efter. Här slår alltså varelsen mot intensiteten, vilken jag som SL kan uppdikta efter eget bevåg om jag så känner för't.
Inom strid dock, vad använder jag för att slå för Självkontroll? Rimligt vore att slå Självkontroll mot t.ex. Nedbrytning/Våld varje gång varelsen får skada, eller slå varje gång ett Chockslag görs.

I en situation så ligger mina spelare ned och blir konstant anfallen av en uppretad bock som ständigt fäller mina spelare och sakta patéar dem. Att utveckla varför de inte bara reser sig och slår ihjäl den tar för lång tid, så bara ta det för hur det är skrivet. När har bocken fått nog, när flyr den, när scenen är över när alla har svimmat alternativt dött av hjärnskakning?

Hur gör ni, kollar ni ifall varelsen flyr varje runda eller bara räknar ni med att varelsen är intelligent nog att retirera när det är den fördelaktigt?
 
Last edited:

Svarte Faraonen

Oenofil oikofob
Joined
12 Oct 2000
Messages
10,670
Location
Värnhem, Malmö
Mitt förslag på ett enkelt hack:
Alla varelser och SLP har ett moralvärde. Detta motsvarar vanligen antalet tärningar i Självkontroll, men kan modifieras beroende på temperament och situation.
Vissa händelser i strid ger Tvekan. Exempel på sådant som ger +1 Tvekan är att ta en allvarlig skada, att drabbas av ett resultat på skräcktabellen, att den egna sidans ledare stupar eller att mer än hälften av den egna sidans varelser nedkämpas.
Om Tvekan är högre än moralvärdet försöker varelsen retirera eller ge upp. Observera att varelsen/spelledarpersonen fortfarande har kontroll över sina handlingar – vild flykt och liknande hanteras via skräcktabellen. Om varelsen förvägras möjlighet att retirera eller ge upp kämpar den till döden, liksom om motståndarsidan har rykte om sig att vara obarmhärtig eller svekfull mot de som ger upp.
Vissa varelser, framför allt lägre vandöda och sådana som befinner sig i bärsärkavansinne eller motsvarande tillstånd, viker överhuvudtaget inte.
 

Alakai

Veteran
Joined
1 Jul 2021
Messages
5
Jag är inte mycket för hack, men det är väl fortfarande något i närheten av den lösning som verkar mest tilltalande, att helt enkelt bara slå mot utmattning i varje runda och låta varelsen agera därefter. Kruxet är att varelsen förmodligen alltid anfaller i första rundan och alltid försöker fly när den är effektivt döendes, i stället för att agera mer rimligt fly för att som sista utväg slåss för sitt liv.
Syvende och sist så är det såklart bäst om man som SL går in och gör mötet som mest spännande och berättansvärt, men ändock.
 
Top