Nekromanti När dankar ni av en karaktär?

kefka

Hero
Joined
17 May 2000
Messages
802
Ibland händer det att man genom en märklig slump får en karaktär som överlever allt han ställs inför (eller så kanske man spelar mer fridfullt/images/icons/smile.gif). Hur länge håller ni då på med karaktären innan den läggs på hyllan, tills kampanjen är slut? Tills karaktären har blivit så mäktig att han "inte går att spela med längre" eller tills karaktärenn har uppfyllt sina livsmål eller de andledningar som nu drev han till äventyrarens bana?

Per
 

Illern

koppariller
Joined
22 May 2000
Messages
2,052
Location
Linköping
Tills karaktären uppfyllt sina livsmål/anledningar till att äventyra eller att spelaren tröttnat på karaktären är nog bland de vanligaste i vår grupp. Vi har ofta långa spelperioder med samma karaktärer där ett flertal mindre kampanjer griper in i varandra uppblandat med lösa äventyr. Även om karaktärerna ofta råkar @£#¤$%& illa ut i strid så är det faktiskt ganska sällan som de dör oplanerat. Ofta fasas en ny karaktär in i gruppen som ersättare för en gammal som försvunnit av någon anledning.

[color:green]Illern, legionär, Putoris Vulgaris Astrabo
Illerlyan:<A HREF="http://www.surf.to/ferret" target="_new">http://www.surf.to/ferret</A></font color=green>
 

Vindhand

Myrmidon
Joined
17 May 2000
Messages
5,253
Location
Stockholm
Hur håller man kvar dem?

Hur länge håller ni då på med karaktären innan den läggs på hyllan, tills kampanjen är slut? Tills karaktären har blivit så mäktig att han "inte går att spela med längre" eller tills karaktärenn har uppfyllt sina livsmål eller de andledningar som nu drev han till äventyrarens bana?

Kampanjslut brukar innebära att karaktären pensioneras... sedan beror det på. Är man trött på sin karaktär är det väl lätt att låta honom slå sig ned och starta ett lugnt liv ett tag. Om man vill återuppta honom kan man ju göra det senare (när han blivit ringrostig och avdankad ;)

Mina karaktärer försvinner oftast av att de dör. Näst oftast av att de blir ospelbara (t.ex inmurad i ett torn för livstid, utan vänner som kan rädda honom). Det händer också att de lämnar gruppen för egna äventyr (t.ex efter inre stridigheter) eller för ett lugnare liv

Att bli av med en karaktär är sällan ett problem... snarare tvärtom /images/icons/smile.gif
 

Sodivra

Champion
Joined
15 Sep 2000
Messages
12,406
Location
Göteborg
Nästan 100% av vår grupps rollpersoner försvinner av "dålig administration" dvs: Glöms bort (Gäller förstås bara när lille pojken Filip spelleder...) eller så ändrar jag reglerna så att alla gör om dom.. Fast det var länge sedan sist, igentligen.

/Hans vapen är blodade, hans fötter slitna. Hans ögon har sett sällsamma ting. En Äventyrare.
 

Klon

Hero
Joined
1 Aug 2000
Messages
1,424
Location
Sverige, Örebro
Ett sätt som på grund av en viss person bliWhat'chu Like (DJ Hemp RMX)it vanligt i min spelgrupp är att någon dör i innre stridigheter, det vill säga att Rp´s dunkar skiten ur varandra på grund av beteenden eller andra saker.

Släper ett tvåhandsvärd efter sig, Klon
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
När de inte längre är spelbara

Förr eller senare når man ett stadium då rollpersonen helt enkelt inte är intressant att fortsätta att spela med. Exempel på sådana situationer är när kampanjen är slut, rollpersonen är död, målen uppnådda, något annat blir mer intressant et cetera. Det beror helt och hållet på kampanj och rollperson och följer inget givet mönster.

- Krille
<A HREF="http://www.foxtail.nu" target="_new">http://www.foxtail.nu</A>
 

Johan K

Gammal & dryg
Joined
22 May 2000
Messages
12,401
Location
Lund
jag spelar min tils han slakatar så fett så han inte behöver tänka på att enns bli dödad i sömnen. Då är det dax att "pensionera" gubben.

[color:purple]Alea Jacta Est !</font color=purple>
 

Klon

Hero
Joined
1 Aug 2000
Messages
1,424
Location
Sverige, Örebro
måste säga att jag är impad, den jag spelade med längst höll i ungefär två år. Vad är det som gör en RP värd att spela så länge. Det kanske beror på att man gillade karaktären från början eller att den blivit så rolig att rollspela på grund av saker som hänt på vägen?

Jag säger då det, långlivade RP's är klart roligast.
MVH Klon
 

Rach

Veteran
Joined
12 Sep 2000
Messages
131
Location
Stockholm
jag vet inte riktigt,men jag skulle nog spela med en karaktär tills han/hon blev för bra. vi som spelar i min grupp gillar inte riktigt regeln att (som i DoD) gubbarna/gummorna blig gamla, men som jag sa tidigare så är det ju kanske inte så kul om spelarna inte "kan" dö.
med det menar jag att det inte är så kul om spelarna alltid vinner faighter och tar nästan ingen skada för att dom är så bra. jag tycker att man ska spela tills man inte vill spela med karaktären, eller tills den blir "för bra"

/Rach, DONK
 

Don Kennetho

Warrior
Joined
17 May 2000
Messages
385
Location
Oslo
Nu vet jag inte om jag har haft elaka spelledare eller fastnar ovanligt länge för karaktärer för jag har ALDRIG haft en "gubbe" som lyckats leva så länge att jag har hunnit bli less på honom.

Don Kennetho
 

Joham

Veteran
Joined
19 May 2000
Messages
92
Location
Boden
Jag håller på tills jag lessnar på RP:n vilket kan ta länge. Jag har bara haft en enda RP i Stjärnornas krig (skapades -92) och jag är fortfarande inte less på honom.

Jag är av den uppfattningen att en RP aldrig kan bli för mäktig. Ju bättre han är ju svårare motstånd möter han. Även om en RP har 3000% chans att träffa med sitt svärd som tar Ob300T6 betyder inte det att han klarar av alla svårigheter som han kan ställas inför. Tillslut hänger allt ändå på spelaren själv inte hans RP.

Joham -Alias Elaan Genox, smugglare och hjälte i upproret
 
G

Guest

Guest
Allt kan vara möjliga pensioneringsalternativ, en tumregel för mig är dock att när den är ”ospelbar” så måste han pensioneras till nästa äventyr. Är man missnöjd har man rätten att pensionera rollpersonen, bara det inte sker för ofta och att det sker vid lämpligt tillfälle, som typ ett avslutat äventyr. Krävs det en ny karaktär till ett äventyr så tycker jag, som SL att personen i fråga får två alternativ: Pension och ”Samla damm på hyllan tills vidare”

Mvh Demon
 
Top