När blev Neoviking eftertaktat?

Fnord

Veteran
Jag satt och slösurfade lite på Tradera för att se om det fanns något intressant där när jag såg ett exemplar av Neoviking till salu. 3 timmar kvar på den auktionen och spelet är uppe i över 500kr.

Under andra hälften av 90-talet och en bra bit in på 00-talet så minns jag att rollspelsbutiker i princip gav bort Neoviking och trotts detta så hade de svårt att bli av med de exemplar de hade. För typ 15 år sedan så skickade jag ett mail till Sverok och frågade om de fortfarande hade några exemplar av Viking kvar (de fick alla osålda exemplar vid något tillfälle). De skickade då en komplett samling med Viking böcker och två exemplar av Neoviking till mig (var nog inte tanken att jag skulle få två, det andra gick till en kompis). Även en bit in på 10-talet så minns jag att jag sett osålda exemplar av Neoviking.

Jag utgick alltid från att Neoviking var ett spel som i princip ingen ville ha. Ett insider-skämt som på något vis blivit en kommersiell produkt som det trycktes på tok för många exemplar av. Men nu så är folk villiga att betala över 500kr för det. När hände detta? Varför hände detta?
(Om någon undrar så är spelet inte speciellt bra)

Det ser ut som att det är två användare som hamnat i ett så hett budkrig att de missat att de finns en annan öppen annons med ”köp nu”-pris runt en hundring, och att en annan auktion på samma bok också avslutades för en hundralapp i förrgår.

Jag tror inte man ska dra för stora slutsatser om hur eftertraktat spelet generellt är baserat på den annonsen.

Back