Nekromanti Mythic Fantasy Roleplaying Game

anth

Vetefan
Joined
24 Feb 2003
Messages
10,271
Location
Fjollträsk
Den galne norrmannen Varg Vikernes håller på att göra ett rollspel: MYFAROG

Tror ni det kan bli något av detta?
 

Botulf

Rage Paladin
Joined
25 Dec 2008
Messages
1,209
Som det ser ut nu verkar det luta åt väldigt traditionellt med fokus på simulationism. Inte så jätteintressant men verkar heller inte jättekasst. Rätt mellanmjölk. Men världsbygget verkar det kunna bli något rätt intressant av. Men han behöver verkligen byta den generiskt tråkiga titeln. Han borde bara kalla det Thule, eller Mythic Thule, som världen verkar heta.
 

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Joined
11 Oct 2009
Messages
11,928
Location
Ludvika
Samtidigt tycker jag att det finns mycket att säga när det gäller generiskt tråkiga titlar, de förklarar i alla fall vad spelet går ut på. Om jag ser titeln Mythic Fantasy Roleplaying Game på en bok så skulle jag nog garanterat plocka upp och kolla i den. Mythic Thule låter inte alls särskilt spännande såvida inte saker runt omkring spelet lyfte fram det, som att det till expempel låg på ett bord med en stor skyllt framför där det stod: "Fantasyrollspel".
 

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Joined
11 Oct 2009
Messages
11,928
Location
Ludvika
Pust redan nu har jag en stark känsla av att det där spelet kommer att vara alldeles för detaljerat i sin världsbeskrivning för min smak.

Sjutton gudar och varenda en av dem är namngiven. Nu har han ju i och för sig rätt bestämda kopplingar mellan världen och varje gud, så det hade varit svårt att göra det generiskt.

Själv lutar jag åt i Ljungeld (okej, angående kopplingen till mitt andra inlägg i den här tråden, bara för att jag tycker en generisk titel är bra betyder inte att jag autmatiskt tycker att en ogenerisk titel är dålig, jag för väl hoppas på att skyltningen kring mitt rollspel blir tydlig :gremwink: )att bara konstatera att det finns en hel drös med olika gudar, alla med sitt område, och ibland har samma område flera olika gudar beroende på olika aspekter. Sen ge en bunt exempel på vanliga gudar och några exempel på obskyra gudar. Tillräckligt för att SL och spelare ska kunna klara sig utan att hitta på eget, men lämna det tillräckligt öppet för att de som är intresserade och tillräckligt kreativa ska kunna stoppa in allt de vill utan att det krockar eller blir problem.

Det är den lösning jag föredrar på rollspel. När man fyller i alla detaljer så tycker jag att spelet blir tråkigt. Det blir för mycket att lära sig, för mycket text att läsa igenom och man blir för låst om man inte vill bryta mot grundmaterialet (vilket man förstås kan, men jag gillar det inte).
 

Man Mountainman

Storsvagåret
Joined
17 May 2000
Messages
7,885
Location
Barcelona
Svarte faraonen said:
Poseidonisk, alltså? Själv tror jag att jag lutar åt selenisk (kontemplativ/harmonisk/materialistisk/sympatisk).
Poseidonisk, det lät ju rätt coolt. Lika väldig, djup och nyckfull som havet.
 
Top