Nekromanti Myntets Andra Sida [m-v-v] -Diskussion

Shale

Veteran
Joined
1 Mar 2009
Messages
27
Location
Vimmerby, Småland
Japp, bättre sent än aldrig :gremsmile: Nu har forumsrollet "Myntets Andra Sida [människa, vampyr, varulv]" (vi förkortar till "MAS") dragit igång på riktigt. Därför startas den här diskussionstråden upp ang. rollet då vi alla har olika sätt att se på forumsroll.

Allas åsikter (dock helst sådana som rör själva "MAS" i detta fall) är välkomna och bra idéer kan ge ändringar i spelet. Jag är öppen för förslag :gremsmile:

/Shale som är nybörjare här på rollspel.nu och inte riktigt kommit in i rutinerna här än :gremlaugh:
 

Feuflux

omjonasson.se
Joined
8 Jan 2001
Messages
4,973
Location
Linköping
Forumrollspelsforumet är nytt så även vi som har hängt här sedan 2001 saknar rutin (särskilt jag då som inte spelat på nåt annat forum heller).

"Powerplay" har jag förstått syftar på att man får berätta vad övriga karaktärer gör, till skillnad från att alla enbart styr över sig själva (och npc's antar jag). Jag tror vi kommer behöva tillåta det om spelet ska hålla i längden för annars blir det för mycket väntande på att de andra ska reagera. Dock så kommer det ju krävas nån slags regel om exakt -vad- man får göra, beroende på vad som är rimligt.

Just nu tycker jag dock att vi rullar på så att vi hinner vänja oss lite vid varandra först.
 

Shale

Veteran
Joined
1 Mar 2009
Messages
27
Location
Vimmerby, Småland
ja Feu, jag håller med dig om att det är en bra idé att vänta och se hur vi ter oss i våra karaktärer.

Ja, Powerplay är att man styr andras karaktärer. Till viss del kan det vara tillåtet så småningom när alla hunnit "rota sig" i spelet, men ser hellst att man inte styr någon karaktär psykiskt -alltså vad någon tänker eller hur den resonerar.

låt oss t.ex. säga att "Bob" har gått på en fest och sitter sedan där med en ölburk i soffan pratandes med någon vän.. (enligt spelare A)

(spelare B gör entré med sin karaktär och fortsätter spelet) ..Då kommer "Lisa" förbi med sin drink och sätter sig ner i soffan bredvid "Bob". Hon viskar något till honom och drar med honom ut på balkongen. (<-tillåtet) Hon kramar om honom (<- tillåtet) "BOB" stryker bort några hårstrån från hennes ansikte och kysser henne passionerat. sedan viskar han i hennes öra hur mkt han älskar henne. (<- otillåtet då B kontrollerat A:s handlingar. "Bob" kanske inte ens tycker om "Lisa". På detta sätt kränker spelare B A:s karaktär)

/Shale som önskar att nåt kul ska hända snart
 

Feuflux

omjonasson.se
Joined
8 Jan 2001
Messages
4,973
Location
Linköping
Jag skriver lite om mina karaktärstanken så här långt.

Jag tänker mig att hoppa mellan Fenk (det som utspelas dagtid) och varulven (nattetid). Någon gång framöver ska Fenk förstå att det är -han- som är varulven men exakt hur det ska gå till vet jag inte.

Jag hoppas att kunna organisera monsterjakt med Shale/Daemrek, Mr_Si/Heon och vilka bybor som mer vill ställa upp.

Jag vet inte riktigt hur jag ska interagera med Halvtand/Ëssac eller hur han tänker göra med dagtidsinlägg (för jag antar att vampyrer inte tål solljus). Eftersom jag såg Underworld Evolution på tv nyligen så fastnade tanken att vampyrer och varulvar inte är bästa kompisar. Vad tror Halvtand om det hela?

Mordred/Henna och Han/"Skuggan" vet jag inte hur jag ska interagera med än. Befinner sig Henne i närheten av byn i förstaläget? Vad har du tänkt dig Mordred?
 

Halvtand

Warrior
Joined
13 Oct 2008
Messages
250
Location
six feet under.
Nu blev det mycket.
Jag tänker inte göra så mycket under dagtid, mest på grund av det där med solljus = instant hudcancer. Detta kan dock förändras om något skulle hända i närheten av Essacs lya. Monsterjakt känns som en fräck idé. Kan säga direkt att jag inte blir ledsen om folk faktiskt lyckas sända Essac vidare.
Sen är jag med feu på att vampyrer och varulvar inte är bästa vänner. Det var just därför Essac drog så fort varulven gjorde sig till känna.
 

Shale

Veteran
Joined
1 Mar 2009
Messages
27
Location
Vimmerby, Småland
okej, nu kommer jag och rör ihop era tankar och funderingar lite tillsammans med mina egna.. hoppas det inte blir alltför mkt att fundera över i slutändan :gremsmile:

börjar med dig, Feu:
*Jag gillar din idé om att växla mellan Fenk och varulven -toppen!
*Monsterjakten låter även den som en kul grej, så det röstar jag också för.
*Varulv vs. Vampyr = Slakt?? nja.. visst är de ju inte vänner direkt.. men det finns alltid möjlighet att via olika händelser få en varulv och en vampyr att kunna umgås.
*Mordred-"Henna" och Han-"Skuggan/Tungsmaka" är ett lite knepigare pussel att lösa, men jag har lite funderingar ang. dem som jag tar upp senare, när jag hört vart "Henna" befinner sig.

så var det Halvtand:
*Jupp, det stämmer väldigt bra det du skrev ang. Vampyrer vs. Solljus.. har dock mina funderingar där med eftersom vår by ligger i bergstrakter. Borde det inte vara väldigt mkt moln där då?? Funderade på det nu efter att ha sett filmen "Twilight", kan inte Vampyrer vistas utomhus under dagtid om det är väldigt regnsjukt väder och himlen är mörk av tunga grå regnmoln?
*Nästa fundering jag har är det du skrev om att du inte skulle vara ledsen om vi skulle sända Ëssac vidare.. men hur skulle du göra då? har du en annan karaktär på lager eller skulle du då bara sluta spelet?

Mina tankar är bl.a. de små kommentarer jag lämnat bland era tankar/funderingar ovan.. Vampyr vs. Varulv frågan tycker jag är speciellt intressant. I "Underworld-filmerna" är det ju möjligt för vampyren och varulven (-okej, han blir ju hybrid sen, men vad katten!) att utveckla vänskap. har även byggt upp lite av min tankegång på onlinespelet bitefight, där dessa två raser krigar mot varandra.. men även där finns det möjlighet att "adda" folk av den motsatta rasen som vänner.
 

St. Brunibald

Veteran
Joined
30 Jan 2009
Messages
41
Henna befinner sig för tillfället, tror jag, på en lönnkrog/ ett värdshus i traktens utkanter (de mer ljusskygga utkanterna, dessutom). Om ni inte finner sätt att intrigera med mig, så kommer jag på sätt att intrigera med er. Hennas fördel är glaskulan, som hon kan nyttja för att se saker att reagera på.

Sen, när det kommer till temat Varulv vs Vampyr: Kan det helt enkelt inte bara vara så att de båda raserna är extremt revirstänkande, snarare än att det finns något uråldrigt krig? Vampyrer vill ju (oftast) kunna jobba ostört i en civiliserad trakt, utan monsterjakter och uppskrämda bybor. Den perfekta byn för en vampyr är ju byn som inte tror på vampyrer trots parasiten mitt ibland dem. Varulvarna däremot kan inte kontrollera rovdjuret inom sig och kan ställa till med ordentliga problem i en stad. Detta passar ju också varulven perfekt, då skrämda bybor är lätt uppätna bybor. Varulvarna lär ju också försvara sitt revir (alltså sin mat och sin jaktmark) till sista droppen mot andra nattliga parasiter (som vampyrer). Roligare med ngt lite mer originellt än den vanliga "det blev krig för längesen när de två bröderna/vännerna splittrades på grund av sina olika förbannelser blablabla". Eller vad tycker ni?
 

Shale

Veteran
Joined
1 Mar 2009
Messages
27
Location
Vimmerby, Småland
Mordred said:
när det kommer till temat Varulv vs Vampyr: Kan det helt enkelt inte bara vara så att de båda raserna är extremt revirstänkande, snarare än att det finns något uråldrigt krig?..

..Roligare med ngt lite mer originellt än den vanliga "det blev krig för längesen när de två bröderna/vännerna splittrades på grund av sina olika förbannelser blablabla". Eller vad tycker ni?
Jag håller helhjärtat med dig Mordred. Det blir mkt roligare med att använda sig av revirtänkande som bakgrund än att bygga upp allt på filmer och böcker om uråldriga krig. Idén känns mkt fräschare iaf och det öppnar upp fler utvecklingsmöjligheter för hur spelet ska fortskrida.
Thumbs up for you!
 

Feuflux

omjonasson.se
Joined
8 Jan 2001
Messages
4,973
Location
Linköping
Det blir mkt roligare med att använda sig av revirtänkande som bakgrund än att bygga upp allt på filmer och böcker om uråldriga krig

Bra. Då ska jag använda mig av det.

Sen har jag haft ångest för att jag bröt "min" nattstory och vaknade istället för att ge er chansen att skriva nattinlägg som involverade mig mer... men hey, jag lär mig.
 

Shale

Veteran
Joined
1 Mar 2009
Messages
27
Location
Vimmerby, Småland
Ja, det är inte lätt att ibörjan när man är ovan vid att skriva forumsroll veta hur mkt man kan påverka tiden som förflyter i spelet utan att göra andra lidande. Men som du sa; "men hey, jag lär mig." keep up the good work! ^^
 

Halvtand

Warrior
Joined
13 Oct 2008
Messages
250
Location
six feet under.
Visst ja, folk snackar ju med mig...

Jo, om eller när någon får pålen i Essac så får jag ju mer eller mindre känna efter huruvida mitt fortsatta intresse för spelet ligger. Känner jag mig på att fortsätta så får jag ju bygga en ny gubbe (har ett gäng i bakhuvudet). Skulle det luta åt andra hållet så får jag ju tacka för mig och rida in i solnedgången.

Angående vampyr/varulv så är jag med på revir-grejen eftersom det verkar vara majoritet på det, inget gnäll här.

Som ni nog har märkt så händer det inte så mycket från mitt håll. av övernaturliga orsaker, men så fort det börjar skymma så hoppar jag fram igen.
 
Top