Nekromanti Mycket viktigt

Johan K

Gammal & dryg
Joined
22 May 2000
Messages
12,401
Location
Lund
Re: NEJ !!!

Vad är det för coolt att speala en stor fet koboltisk jävel med en ännu större eldkastare som röjer ut allt och lite till ???? Jag skulle vilja sätta en töntstämpel på detta !!

[color:purple]Alea Jacta Est !</font color=purple>
 
G

Guest

Guest
Re: Hårklyverier!

Det har jag helt ärligt inte tänkt på men nu när du säger det har du helt rätt.


/ Med ögon som is har jag nuet och framtiden under uppsikt.
 

Master_Z

Swordsman
Joined
3 Sep 2000
Messages
601
Location
Mölndal, Sverige
sim salabim

För att få en eldkastare måste man ha den speciella förmågan vapenbärare och vara svarta gardet medlem typ.....

/Linus
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
Fantasy är fantasilöst!

Ärligt talat, gör du någon större skillnad på en handburen och en båtburen/släpbar eldkastare ur fantasysynpunkt? Är den släpbara historiskt korrekta eldkastaren mer fantasy än den förminskade handburna modellen? I samma linje, varför anses den senmedeltida helrustningen vara fantasy, medan den samtida luntlåsmusköten inte är det (speciellt som krut faktiskt används av allas vår Farbror Fantasy, JRR Tolkien)?

Fantasy är något av det mest fantasilösa som finns. Avvik det minsta från den givna linjen, använd fantasin mer än en tum från den av konventionen avgränsade linjen, och det är plötsligt inte fantasy längre. Allt för ofta hör man hur fantasy ska vara. Den vanligaste definitionen är Tolkien blandat med medeltid. Men så fort man faktiskt gör vad folk vill, och blandar medeltida eldkastare och miljonstäder med Tolkiens alver så är det inte fantasy längre! Så fort man stoppar in krut i fantasy så är det inte fantasy längre, trots att till och med Tolkien använder sprängeld i slaget i Helms klyfta!

Nähörni, öppna ögonen ett par våningar! Fantasy är inte en mall som måste följas till punkt och pricka, lika lite som att science fiction alltid måste vara Star Wars eller Star Trek. Våga frångå normen, för sjutton!

Det enda objektivt negativa jag kan säga om Catastrophia är svengelskan. Resten av min kritik är subjektiv och sammanfattas med att Catastrophia är en fantasy som jag inte vill spela. Men likförbannat är det fantasy, det är till och med tämligen vågad fantasy, och jag hade höjt det till skyarna om det bara hade passat min smak och skippat svengelskan.

- Krille
<A HREF="http://www.foxtail.nu" target="_new">http://www.foxtail.nu</A>
 

Nathan

Schattenmeister
Joined
5 Jun 2000
Messages
120
Eldkastare kom innan...

...Chronopia. Så vitt jag minns figurerar de i Ereb. Och det betyder väl att Ereb Altor också suger? :)

N.
 

Lachtezan

Veteran
Joined
2 Oct 2000
Messages
58
Re: Fantasy är fantasilöst!

Den historiskt korrekta är inte fullt så avancerad som den bärbara...


[color:red]Odi profanum vulgus et arceo</font color=red>
 

Johan K

Gammal & dryg
Joined
22 May 2000
Messages
12,401
Location
Lund
Re: sim salabim

Skit samma vart man ska vara med. De och de andra sakerna finns där och är MYCKET störande !!!

[color:purple]Alea Jacta Est !</font color=purple>
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
Eldkastaren igen.

"Den historiskt korrekta är inte fullt så avancerad som den bärbara..."

Den medeltida eldkastaren är en simpel övertryckspump. En kolv (eller snarare, två kolvar växelvis) pressar den brandfarliga vätskan ut genom ett munstycke där den passerar en pilotlåga. Den fungerar enligt samma princip som en cykelpump eller en vattenpistol, och hur avancerade är sådana?

Problemet består i trycket och mängden. Vad man vill ha är ett rejält tryck så att den brandfarliga vätskan hinner ut ur munstycket innan pilotlågan fjuttar eld på munstycket. Dessutom vill man ha sådan mängd att det gör skada och har räckvidd. En liten handburen grunka har inte den förmågan.

I princip kan man bygga en stor "soaker" med en cykelpumpsliknande grunka som trycker in en massa luft i en lufttät tank fylld med klägg, och därifrån släpper ut det genom munstycket med en ventil. Den skulle klara av jobbet och vara mer eller mindre handburen. Tekniken fanns för att göra sådant, men det var helt enkelt så att ingen pusslade ihop rätt bitar. Dessutom, när det började bli dags att göra sådana kom de första handkanonerna (mitten på 1300-talet) och gevären (början på 1400-talet), och då var små, handburna eldkastare redundanta.

- Krille
<A HREF="http://www.foxtail.nu" target="_new">http://www.foxtail.nu</A>
 

Sodivra

Champion
Joined
15 Sep 2000
Messages
12,406
Location
Göteborg
Re: sim salabim

SPELA INTE DÅÅ!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

/Hans ansikte är ärrat av ordkrig och personangrepp. En Soldat.
 

Johan K

Gammal & dryg
Joined
22 May 2000
Messages
12,401
Location
Lund
Re: sim salabim

Nej, det ska jag verkligen inte göra !! Jag lovar !!!

[color:purple]Alea Jacta Est !</font color=purple>
 

Sebastian Strix

Veteran
Joined
13 Sep 2000
Messages
92
Location
Borås
Re: Hårklyverier!

Grejen är att vissa saker ses som symboler för myten om medeltiden, etc. Guns är saker som historiskt sett hör hemma i samma tidsperiod som feta helrustningar, de flesta avancerade stångvapen och armborst, etc., för att inte tala om diligenser från 1700-talet, värdshus som är kopior på Mike Hammers barer eller, just det, bibliotek för värdshusgäster. Av diverse skäl - främst, IMO, kopplat till alla spels grund i Dungeons& Dragons - ses just guns i rollspel som oerhört icke-medeltida.

Man måste få _känna_ vad man vill, jag blir bara sur när folk hävdar att de inte gillar säg luntlåsvapen för att de är "ohistoriska". Samma sak gäller jättestäder a la Chronopia - Rom _innan_ den period vi kallar medeltiden hade chronopiska befolkningstal, så det är nog tekniskt möjligt, men halvbildade rollspelare är torsk på vissa enkla defintioner, och en av dem är att alla städer minsann var små "förr i tiden".

Erik
 

Rickard

Superhero
Joined
15 Oct 2000
Messages
17,579
Location
Helsingborg
Re: Mycket oviktigt

Om jag inte minns fel så finns det eldkastare i boken "Svartfolk".

Iaf. Jag tycker Chronopia är en helt sanslöst konstig idé och jag använder själv världen Ereb Altor. Men en gång lät jag RP:na komma till Chronopia genom Grå hallarna. Det var definitivt uppskattat.

Chronopia bidrar inget till den "verkliga" fantasyn men är ett intressant kapitel som man kan (spy över) utforska.

Vissa grejer kan man visserligen ta bort
Axelskydden - Samma princip som i Mutant Chronicles. Bara att ta bort.
Alver som rider på strutsar.
Dvärgar som rider på svin.
Dvärgar som bygger luftskepp - I grundreglerna står det att dvärgar får yrsel/blir illamående om de inte befinner sig med sina fötter <B>på</B> land.

Men vissa grejer är faktiskt bra.
Historien i slutet av grundboken.
Magikerna som har sina trollformler i böcker - En till skola att räkna in bland de redan existerande 17.
Svarta gardet - Mystik.
Troll - Humor.
Alla saker som kan bidra till action.

Så enligt min mening så är DøD och Chronopia två separata spel som använder liknande tärningssystem. Man ska <B>inte</B> ha Chronopia i Ereb Altor.

/Han som är mycket bestämd på denna punkt
 
Top