Nekromanti Mutant-oraklet

Genesis

Ni dés ni maître
Som jag tidigare nämnt, så tycker jag att orakler är skitcoola. De genererar tuffa utgångssituationer man kan spela ifrån helt utan förberedelser. Jag kan också tänka mig att de, för de som inte diggar förberedelselöst spel, kan användas för att ge inspiration till scenarier. Så därför tycker jag att vi här på wrnu skall skapa ett orakel. Jag tycker även att vi kan börja med Mutant: Undergångens arvtagare. Anledningen är att det är ett hyfsat populärt spel och att det är svårt att använda något av de existerande oraklerna till det (till skillnad från Eon, Neotech, Noir och DoDT, som har hyfsat passande orakler redan).

En fråga är huruvida vi bör skriva det på svenska. Jag är litet sugen på att göra det på engelska, så att jäkarna kan se vilka coola spelvärldar vi har här i Sverige. Men jag tror att man förlorar en del känsla på det, så vad sägs om att göra det både på engelska och svenska? Om ni skriver förslag på svenska, så översätter jag dem till engelska och lägger med bägge två när jag skapar oraklet på Abulafia. Vad sägs?

Orakler är alltså, som ni kan se om ni följer länken ovan, generatorer av situationer. Man slumpar fram några (oftast fyra) olika saker, och tillsammans bildar de då en situation som man kan börja spela i. Såhär kan det se ut, om man använder "Pulp Oracle - Weird Science", till exempel:

The First Subterranean Expedition of the Royal Cartographic Society, trapped deep below ground, in need of rescue.
A band of intelligent gorillas.
Mysterious radiation, previously unknown to science.
An all-female squadron of pilots.

Hjärnan börjar genast skapa kopplingar mellan de här fyra slumpade grejorna och skapa en intressant situation. Gorillorna är anledningen till att expeditionen måste räddas. Piloterna är såklart räddningsexpeditionen. Den mystiska strålningen är antagligen det som givit gorillorna deras intelligens -- vad kommer dess effekt att vara på de stackars fångade forskarna?

Så, nu vill jag alltså ha förslag på olika coola grejor man kan ha i ett M:UA-orakel. Ös på med exempel; ett orakels kvalitet beror till stor del på hur många olika fraser det har att slumpa mellan. Jag kan börja med några själv:

En rubbitkoloni som sjuder av aktivitet.

Ett vapen från forntiden, nyss uppgrävt, som är kraftfullare än något som tidigare skådats, om någon kan klara av att reparera det.

En gammal zonfarare, drabbad av zonröta och gravt alkoholiserad.

Avspärrning och utrymning av ett större landområde av kejserliga agenter.

Fyll på själva. Jag skulle kunna hitta på många fler själv (och jag kommer nog att göra det, allt eftersom), men det blir bättre om vi är många som bidrar. Släng in fräcka grejor som ni har stött på under era egna eskapader, eller gamla rollpersoner, eller hitta på friskt. Kräk ur er, vänner!

Jag drar till med det jag själv gått och tänkt att jag skulle vilja spela om jag fick chansen:

En trubadur som reser från stad till stad för att sjunga sin enda sång, på flykt från de som anklagar honom för att ha mördat sin hustru.

Bonus Feature:
A lonesome balladeer accused of murdering his wife, traveling from town to town to sing his only song.

Jag har väl tid att lämna ett par bidrag:

Handelsmän anländer från en fjärran hamn med varor av sällan skådat slag.

Ett vidunder härjar i trakten, bönderna flyr till stadens trygghet.

En galen android, besatt av att återskapa fornrikets prakt.

Manufakturarbetarna har fått nog, upproret jäser i kåkstäderna.

En karta till zonernas mest vidunderliga skatter, skriven på ett språk som ingen kan tyda.

En predikant från den okända södern anländer med ett budskap om att mutanter och människor är varandras likar.

Asgnagarna i kloakerna har en ny herre -- någon som kontrollerar dem och använder dem för onda syften.

Syraregnet har pågått i fjorton dagar, sargar husen, förstör skördarna och skapar desperation.

En motormarodör på flykt från sina vänner. Han har upptäckt något hemskt.

Ett underjordiskt bunkerkomplex, blottlagt av ett jordskred, fullt med oplundrade skatter.

/tobias

Re: Mutant-oraklet [smått OT]

Fast de balla generatorerna på den sidan är Fantasy Adventure Generator (FAG? *fniss*) som har ett litet annat upplägg.

A Horror tale where the party attempts to explore a new area. They are drawn in because of legend and rumour. It mostly takes place in a hero's home town, with key events also at a madman's fortress and catacombs. Aided by Merry minstrel but opposed by the Agent Provacateur and his minions, the Inquisitor and the Hard-eyed advisor, the basic plot is A->B->C Quest, ending with Bloody battle. Along the way, they will have to fight a Terrain monster, deal with a Blackmailer, and maybe even avoid getting caught in a Animal pit.
Jag har markerat ut nyckelorden som är med i varje mening. Sådant tycker jag ger mer inspiration än bara få fyra olika företeelser som man ska väva ihop till en berättelse. En annan cool generator är Film Noir Monologue Generator som presenterar fyra saker; plats, hur man blev kontaktad, vem som dog och hur samt reaktion.

Rain. Hard, drumming, pounding rain. It'd been coming down for hours. I had just talked to an aspiring actress, Miss Pauline. She was looking great. She smelled like roses, chocolate, and lust. But then, just as things were getting cozy, she goes and tells me Kim Wallace's been axed. Looks like I've got a new case.
/Han som kan säga att Mutant är en direkt ripoff av Gamma World

Sådant tycker jag ger mer inspiration än bara få fyra olika företeelser som man ska väva ihop till en berättelse.

Det tycker jag också. Men man skall inte väva ihop en berättelse. Tanken är att det skall ha någon betydelse vad spelarna tar sig för, också. Den där äventyrsgeneratorn behöver ju inga spelare. Den är ju redan en färdig berättelse.

Istället skall man väva ihop en situation, i vilken berättelsen tar sin början. Att slumpa ihop ett helt äventyr sådär blir bara platt och tråkigt. Usch och blä. Vill man förbereda ett äventyr så kan man gott utgå ifrån situationen och planera därfrån. Men att slumpa fram hela äventyret är ju att be om ointressant och fragmentarisk handling.

Hjälp till istället för att klaga :gremsmile:.

Genesis said:
Istället skall man väva ihop en situation, i vilken berättelsen tar sin början. Att slumpa ihop ett helt äventyr sådär blir bara platt och tråkigt. Usch och blä. Vill man förbereda ett äventyr så kan man gott utgå ifrån situationen och planera därfrån. Men att slumpa fram hela äventyret är ju att be om ointressant och fragmentarisk handling.
Fast många Mutantspelare (min uppfattning och fördom, förstås) spelar nog rätt linjära spel. Kolla bara på äventyren som Järnringen släpper. Min tanke var att många Mutantspelare snarare alieneras av generatorn och finner ingen nytta den. Det exempel jag gav hade åtminstone en äventyrskrok, med- och motståndare, några delmål, platser samt ett antaget slut. Skippa delmålen och slutet och du har en berättelse att utgå från och som formas av spelarnas initiativtagande.

Om man vill ha en massa företeelser, så borde man ha drivkrafter också eller (förslag på) relationer som binder de samman på något sätt.

Men för att inte misshaga dig, så kan jag väl ge några förslag.

En sjuk noshörning stapplar in i staden. Hans hud bubblar. Efter ett tag börjar andra att uppvisa samma symptom.

Ryktet går i staden att vesslorna har någonting för sig.

Ett ljud från marken har stört de många bosättare den senaste tiden.

En tävling har utlysts för att hitta den rödnäbbade tallborren.

Sup-Kalle, den ökända fyllot som brukar tala om när hans öga blev uppätet av marken, har spenderat väldigt mycket pengar under senaste tiden.

En stor buffel och en liten råtta är på flykt från en farm, där buffeln råkade ta livet av en rödhårig katt.

Automotomen August söker snyftande efter sin ägare, men har glömt vem det är. Ovetandes om det så har han en eldkastare dolt någonstans på kroppen. Hans dekorativa guldfärg har nästan helt flagnat bort.

Armén tågar in i staden och tvångsrekryterar.

/Han som med sin förra signaturkommentar, ville påvisa att utomsvenskt folk kan känna igen Mutant-konceptet

En familj med fattiga getter, nästan slut på munkost.

Älvsuggan flyter sakta fram, det lukar nyrökt knipsare.

Torskofanten visas upp av stolt storjustrare. Den verkar ha svalt en ohemul fornskatt.

Mer kommer strax...

Hehe... jo, jag tänkte när jag skrev det att det blev betydligt mer generiskt än bilden jag har i huvet. Där är trubaduren en getmutant som tydliga Tom Waits-vibbar. :gremsmile:

Back