Nekromanti [Mutant 2089] Attentat: Sypox

Svarte Faraonen

Oenofil oikofob
Joined
12 Oct 2000
Messages
10,713
Location
Värnhem, Malmö
Jajamen, igår slog vi oss ned och spelade introduktionsäventyret till Mutant 2089, Attentat: Sypox. Våra rollpersoner var som följer:

Wilmer spelade Slizer Cop, en förrymd stridsrobot med två vibrokatanor:


Markehed spelade Kalifatos Orbital Weapon Magnoleon, en före detta SVOT-agent:


Jag spelade Hitler Kawasaki Gamma, en kriminell PSI-mutant:


Äventyret började med att vi anställdes av en mutant med det klingande namnet Toytox för att infiltrera en kärnvapenanläggning i ödemarken. Vi hade sjuttiotvå timmar på oss, annars skulle vi bli fiender till honom. Till vår hjälp fick vi med oss en tunglös hacker vid namn Dutch. Dutch betedde sig först lite kaxigt, så Slizer Cop tog på sig att tillrättavisa honom genom att trycka upp honom mot en vägg. Snart snodde han dock en bil åt oss, så vi blev glada. Vi åkte runt i bilen och lyssnade på musik. Till sist tog vi oss till stadsporten (det fanns en sån) och släpptes ut av stadsv... metropoliserna. Vi befann oss därmed i ödemarken.

I ödemarken hamnade vi efter någon dags färd vid en stor förkastning, över vilken den enda vägen var en linbana. Vi betalade vår färd över med en kpist. Inför insikten att vi skulle behöva betala när vi åkte tillbaka också föreslog jag att vi skulle ta fångar när vi befann oss på kärnvapenanläggningen, så att vi kunde sälja dem som slavar till ödemarksborna som skötte linbanan. Det är inte för inte som Hitler Kawasaki Gamma är hjärnan i gänget.

Vi kom snart fram till en så kallad Förbjuden Zon. Vi åkte runt den. Vi informerades därvid av spelledaren att det skulle innebära att vi tog två dygn på oss för att hinna till kärnvapenanläggning, och därmed skulle ha bekymmer med att hinna hem i tid. Det sket vi i.

Efter ett tag såg vi mutanter som anföll en svävare, bara för att åka iväg i sina bilar när vi nådde dit. Dutch ville prompt åka dit och se vad som hade hänt, men Slizer Cop tyckte det var bögigt att hjälpa folk och fick läxa upp det stumma lilla missfostret igen. Detta fick honom på bättre tankar, och vi kom snart fram till det femkantiga kärnvapenkomplexet. Där möttes vi av ett gäng på tre företagsslavar. Den med flest gradbeteckningar undrade vad vi var för ena. "Vi kommer från högkvarteret", förkunnade jag iskallt. Sedan ville han se ID-kort, och då blev det svårt. De tre jobbarna rörde sig in mot dörren igen, så vi fann inget annat råd än att skjuta dem. Jag plockade en, Kalifatos Orbital Weapon Magnoleon tog de andra två, och Slizer Cop sprang in genom dörrarna, vilka stängdes bakom honom. Han försökte där plundra liken på deras passerkort, men av någon anledning funkade inte dessa för att öppna dörren. Vi fick i stället ta till Dutch, som hade en dator som gav +100 på alla slag för att hacka grejer, så han kunde lätt få in oss. Slizer Cop belönade honom genom att sno hans dator.

Ganska snart visade det sig att vi triggat någon form av alarm, och sex stridsrobotar dök upp. Kalifatos Orbital Weapon Magnoleon sköt ihjäl tre av dem, men sedan blev han skjuten i huvudet och dog. Jag gömde mig. När robotarna började kasta granater och därmed sprängde Dutch i luften (tur att Slizer Cop hade hans dator!) beslutade jag och Slizer Cop oss för att skita i jobbet, ta Kalifatos Orbital Weapon Magnoleons dyra laserkarbin och springa. Robotarna förföljde oss i en bil, men vi sköt sönder den. Eftersom vi antagligen skulle få stryk av Toytox när vi åkte hem bestämde vi oss för att i stället söka lyckan i ödemarken ett tag. Med Kalifatos Orbital Weapon Magnoleons laserkarbin och Dutchs dator skulle vi säkert klara oss ett tag.
 

Wilmer

Hero
Joined
9 Jan 2005
Messages
1,086
Location
Grindmaiden
Om jag någon gång skriver ett rollspel ska den definitivt ha en mall man ritar sin gubbe på.
 

Markehed

Warrior
Joined
12 Jan 2006
Messages
257
Location
Lund
Fy fan vilket äventyr. Jävligt roligt var det. Lagom absurt överdrivet rollspelande. En riktig gammal klassiker, brings me back.
 

Christoffer

It's all pig.
Joined
18 Mar 2008
Messages
4,032
Location
Umeå
Haha, ni är ju helt galna! Attentat: Sypox av alla grejer! Fan, koolt! Jag skull inte säga att det äventyret ligger nära mitt hjärta och får mig att småle om du hade frågat mig för ett par dagar sen, men det är precis vad jag gör just nu. Back in the days var vi dock betydligt snällare mot Dutch. Vad kan jag säga, stenhårt! Vad kommer härnäst? Dårarnas Ö? Drakens land?
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,647
Location
Rissne
Wilmer said:
Om jag någon gång skriver ett rollspel ska den definitivt ha en mall man ritar sin gubbe på.
Det har jag missat på flera av mina rollformulär på sistone, oftast för att jag vägrar dubbelsidiga rollformulär och därmed försöker pressa utrymme, men DAMN vilken bra idé det är!
 

Botulf

Hero
Joined
25 Dec 2008
Messages
1,212
Första gången jag spelade det (som spelare när jag var sådär 10 år) så kom handlingen inte längre än till mötet med Toytox som slutade i eldsttrid och gangstermutantens och dennes livakters död. Toytox eldkvastsprutande när han blir avbruten uppfattades som djupt provocerande och anstötligt: "Now who´s the biggest dawgh on the block!"...typ.

Attentat:Sypox , enligt min erfarenhet, bruakr sluta med att rp schabblar bort sig, misslyckas på någon kritisk punkt vid anläggningen och slutar som nomader i vildmarken. Eller jo förresten en gång så slutade det hela med en eldstrid inne på en sylta med Toytox och hans gäng vid äventyrets slut...SPOILER vilket är en del av äventyret att Toytox försöker döda rp rent spontant...tror inte direkt det ges någon exakt orsak (har spelat det äventyret runt 6 ggr genom åren).
 

Thermight

Warrior
Joined
3 Jan 2006
Messages
277
Location
STHLM
SPOILER:
Haha när jag spelade äventyret, och Toytox började jiddra med oss efter att vi kommit tillbaka efter uppdraget, Så släppte min polare ut nervgasbomber han förberett inför mötet, så att Toytox&co dog tillsammans med alla andra som råkade befinna sig i närheten. Och att vi stod och hånskrattade när de dog. Vi var kanske 12-13 år när vi spelade.

När min brorsas kompisar spelade var så klantiga att de blev arresterade av mpol vid stadsporten för att de hade glömt bort att tänka ut någon plan över hur de skulle övertala dem att bli utsläppta ur staden.

Vid ett annat tillfälle hade ett 'perfekt'slag vid slutmötet sett till att Toytox&co kapats av på mitten med pulslaserkarbin. de bössorna var inte att leka med haha.
 

Svarte Faraonen

Oenofil oikofob
Joined
12 Oct 2000
Messages
10,713
Location
Värnhem, Malmö
Jag snackade med Sebbe om att vi borde spela ikväll. Barbia, kanske? Så kan jag skriva en recension på bloggen, det var ju ett jävla tag sedan.
 

Carl Ö

Warrior
Joined
31 Jan 2003
Messages
231
Location
Västerås
En sann kulturgärning av er, att spela gamla "godingar" och posta krönikor här. Tack för en stunds underhållning - och jag ser fram mot eventuella fler krönikor...
:gremlaugh:

/Calle - som blir sugen på att plocka fram några gamla äventyr

(Jag kollade igenom mina skattgömmor nu i helgen i samband med städning på vinden - bläddrade bl.a. i Tvillingbergen (Titan Games 1983) och Svavelvinter (1987) och hittade en handritad spelarkarta över Döda skogen (1985) med omnejd. Men Järnringen (1985) och Bris Brygga (1986) fick ligga kvar i sina OBRUTNA förpackningar ;-)
 

wilper

Gubevars en rätt produktiv människa.
Joined
19 May 2000
Messages
7,932
Location
Nordnordost
Jag vill minnas att ElfQuest-rollspelet till och med har flera versioner av rollformuläret med olika mallar på. Så man kan välja en som motsvarar sin rolls kroppsform och kön.
 

Simon

Swashbuckler
Joined
10 Oct 2000
Messages
2,602
Location
Malmö/Stockholm
Den odödlige kejsaren said:
Jag vill minnas att ElfQuest-rollspelet till och med har flera versioner av rollformuläret med olika mallar på. Så man kan välja en som motsvarar sin rolls kroppsform och kön.
Japp det stämmer. Oj vilka skapelser jag och mina tjejkompisar åstadkom på de där formulären!
 
Top