[Mutant: År Noll] Från inläsning till första spelmötet

Nion

Warrior
Joined
31 Jan 2020
Messages
305
Location
Göteborg
Efter att ha ställt frågan om vilket spel jag ska införskaffa, för att vidga mina rollspelsvyer, tipsade många om Mutant: År Noll (tråden: https://www.rollspel.nu/threads/vidga-mina-rollspelsvyer.77706/)

Syftet med den här tråden är att samla mina tankar när jag läser igenom reglerna och förbereder mig inför första spelmötet. Förhoppningsvis kan jag också få input av alla duktiga rollspelare och spelledare här, och därmed i slutändan få en bättre spelupplevelse. Inget datum är satt för första spelmötet, min grupp vet inte ens om att vi ska spela Mutant :unsure: Men det har de nog inget emot :D

Hittills har jag snabbläst böckerna Mutanten och Zonen som kom med i grundboxen. Mina första intryck är ungefär:
  • Kul att rulla tärningar på ett annat sätt än vad jag är van vid
  • Jag gillar att spelet spelas på olika nivåer, dvs utifrån rollpersonernas perspektiv och Arkens/Folkets perspektiv
  • Jag har varit sugen på hex-crawls tidigare men det har känts överväldigande, det här blir en slags light-version kanske
  • Perfekt att prepp kan hållas till en lågnivå och spelarna kan vara delaktiga på ett sådant sätt att spelledarens "jobb" minskar
  • Säkert mer som jag inte kommer på nu
Mina funderingar so far (jag har bara läst snabbt en gång så vissa saker kanske står i boken men jag har glömt/missat):
  • Hur rollspelas en zonresa genom en sektor bäst? Är det bara att slå ett slag för Hitta vägen (eller vad det hette), säga att det tog två timmar och att de hittade en artefakt. Eller går det göra mer målande och faktiskt spendera tid av spelmötet i en sektor på ett sätt som känns meningsfullt? Gäller främst en standard-sektor, inte en särskild sektor som är fylld med plot och innehåll.
  • Metaploten för att hitta Eden. Jag funderar på i vilket tempo jag ska introducera den, om jag ska introducera den alls? Känns inte spelet dött efter det att alla kort lagts på bordet? Hur har andra upplevt detta? Första spelmötena blir nog bara att använda Hot mot Arken för att få spel och komma in i det lite.
  • Vad händer om mina spelare lägger Arken på en ö? En Ö en sektor eller flera från land. Står det något i reglerna om båtfärder? Kan man anta att de har en fungerande båt för att ta sig till närmaste sektor på land? Tid för att resa med båt osv. Hur hade ni hanterat detta?
Här näst kommer jag läsa igenom reglerna igen, försöka provspela vissa delar som att pressa slag, simulera en strid, osv. Något jag borde öva extra på? Tänker att jag läser igenom ett kapitel i taget och postar här kring mina tankar, regelfrågor osv.

Allmänna tips på hur man bäst sätter sig in i ett nytt rollspel?

Ursäkta om texten är svajig, har inte tagit mig tid att läsa igenom den och renskriva :)
 

Nion

Warrior
Joined
31 Jan 2020
Messages
305
Location
Göteborg
Varna dem att det blir svårt att hitta krubb och färskt vatten där.
Varför är det svårare då? Om en tänker Göteborgs skärgård exempelvis (eftersom jag misstänker att det kommer utspela sig i Göteborg), vissa öar är stora nog att ha någon form av mat i form av djur/zongastar osv (men rötskadad?), det går väl bygga regnvattensamlare/havsvattenrenare eller något, arken har väl ett lager konserver? Var får RP tag i mat normalt? Om det är genom att raida gamla butiker så blir ju det mer begränsat på en ö.

Men framförallt är det själva resandet när resten av zonen ska utforskas som jag tycker verkar besvärligt.

Just det, regelboken listar väl till och med en ö som en lämplig plats för en Ark. Men då kanske avses en ö som ligger i nära anslutning till land.
 
Joined
1 Feb 2013
Messages
667
Location
Nibiru
Halloj! Kul att höra om era planer. Om ni vill spela i havsmiljö rekommenderas Zonkompendium 2: Det döda blå. Lycka till!
 

BiobunkerVII

Kaoskardinal
Joined
19 Sep 2013
Messages
1,550
Jag brukar nog göra en scen av varje sektor även om de lyckas med Leda Vägen, passa på att lägga in lite creepy grejer som signalerar att Zonen är farlig som satan. Undantaget om de slår massa framgångar på Leda vägen och skyndar igenom på en timme. Har nog aldrig bara gett de en artefakt och sen gått vidare utan det blir alltid nån form av scen, jag tänker att om det nu finns ett jaktgevär ligger det ju knappast mitt i gatan. Även om det inte finns något hot just när de går in, så kan det ju vara temporärt, zonomonstret ligger och smälter den sensate zonstrykaren eller är på jakt i nästa sektor osv.
Om du inte spelat med fail forward tidigare så skulle jag lägga lite tid på att fundera på det, det gjorde inte jag och det blev inte bra i början, upplever att jag nu har lättare att improvisera fram vad det innebär. Och har du spelare som är gamla DoD-rävar så håll tillbaka antalet slag, finns det inget hot i sektorn eller nåt att hitta i en ruin låt de inte slå massa speja, risken är att de pressar och skadar sig och så är ditt svar likförbannat att det inte finns nåt att se.
 

BiobunkerVII

Kaoskardinal
Joined
19 Sep 2013
Messages
1,550
Inser ju nu att du ställde massa frågor jag inte svarade på....

Jag stressar inte fram metaplotten, ett par spelmöten med att hantera Hotkort och komma in lite i Ark-spelet sen droppa en ledtråd och låta det gå något/några spelmöten mellan varje ledtråd (beror givetvis på hur långa spelpass man kör) tänker att du ville testa lite hexcrawl och det försvinner ju lite om de bara skyndar till Eden spelmöte 3 liksom.

Även om man kan hålla prepp på en låg nivå skulle jag förbereda de närmaste sektorerna så behöver du inte bläddra i böckerna in-game innan du är bekväm med reglerna.

En ö funkar säkert, men om du inte har zonkompendiumet skulle jag rekommendera att placera Arken på en ö väldigt nära fastlandet så att de kan gå i nästa sektor, om nu Arken ligger där har de väl nån flotte, roddbåt eller liknande.
 

Nion

Warrior
Joined
31 Jan 2020
Messages
305
Location
Göteborg
Tack @BiobunkerVII för dina svar, verkar vettigt alltihop. Det behöver ju inte vara stora scener men det känns roligare än att bara säga "Ni gick igenom zonen, det tog två timmar". Det går ju också förbereda lite generella scener som inte är sektorsspecifika nödvändigtvis.

/Nion
 
Top