Musikminnen från rollspel

Franz

Things aren't different. Things are things.
Joined
4 Dec 2010
Messages
5,912
När jag lirar rollspel nuförtiden är det ju lätt att knåpa ihop en spellista på Spotify med passande musik. Men när man var yngre, innan Spotify och innan internet som det ser ut idag, fick man ju leta runt bland de cd-skivor man hade. Det har ju lett till en del intressanta val av musik när man spelar och det vore kul att höra vilka skivor ni spelat till vilka spel? Här kommer mina:

Gamla Mutant - Det första rollspelet jag spelade. Av någon anledning lyssnade vi alltid på Dia Psalma när vi spelade detta i början.

Sagan om Ringen - När vi började spela detta hade vi en black metalnörd med i rollspelsgänget som alltid envisades med att spela Thyrfing till detta spel. Passade ju typ inte alls. Några år senare när black metalnörden hoppat av spelgruppen varvade vi Bo Hanssons Sagan om ringen-skiva med filmmusiken från Peter Jacksons filmer, vilket blev betydligt mer lyckat!

Drakar och Demoner - Här varvade vi Jethro Tulls Songs from the wood med Magnums on a storytellers night. Tycker än idag att de är stämningsfulla och passar bra till DoD!

Mutant 2089 - När jag spelledde detta spel förr i tiden stoppade jag in PlayStationspelet Alien trilogy i CD - spelaren. Inte vad jag hade valt idag.
 

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
17,483
Dolly Partons sång Holding on to nothing var soundtracket till de bittra och sorgliga delarna av en episk Vampire the Masquerade kampanj jag spelade 2016. Den låten är fortfarande kopplad 100% till den kampanjen för mig. Samma kampanj hade You give love a bad name som låten som spelades när saker var mer episka. Den låten har hur många covers som helst så varje era hade sin egen version. Här är min actual play krönika som jag skrev när jag spelade i kampanjen: https://www.dropbox.com/s/jj5n231lz20mnrv/Vampire the Masquerade Nerva.pdf?dl=0
 

Dr_Dängrot

Myrmidon
Joined
1 Mar 2017
Messages
4,326
När jag har spelat så har det oftast inte varit musik inblandat alls utan dom ljud som varit inblandade har mer varit stämmingshöjare tex så har det satts på stadsljud när som kommit till en stad eller värdshusljud när spelarna besökt ett värdshus eller stridsljud och vapenskrammel när dom varit i strid osv men aldrig musik mer än en gång när vi spelade ur varselklotet så hade jag skapat en Spotify lista med dom mest populära låtarna i Sverige 1986 som fick gå i bakgrunden under spelmötet .
 

ÅkeZorkh

Problematisk fiskhandlare från Bretagne
Joined
16 Dec 2018
Messages
485
Summoning, Pogues eller Ultima Thule kan stundom rulla i bakgrunden.
 

Khan

Kondottiär
Joined
23 Apr 2014
Messages
4,262
Min SL under Western-tiden hade någon skiva med "topp 100 western movie soundtracks" som rullade när vi spelade. Och varje spelmöte började med vårt tema, som jag tyvärr aldrig har fått reda på vad det var för något. Men det lät precis som en dålig TV-serie på en budget från sextiotalet, i samma stuk som Bröderna Cartwright eller Macahan. Fantastiskt.

Och stora slutstriden i Snösaga spelade vi med temat från The Rock på repeat i högtalarna. Säga vad man vill om Michael Bay, men han vet hur man plockar fram det bästa ur Hans Zimmer. Sjukt bra episk stämning. Ödesmättat. Hela världen hänger på våra axlar.
 
Joined
15 Nov 2004
Messages
3,408
Location
Maastricht
Åh, musikminnen från rollspel! Det finns så många. Vilka ska man välja?

Neotech och Fear Factory - Demanufacture är dock ett av de starkare. Vi lyssnade även mycket på någon retro synth som jag inte minns namnet på.
Vampire och Sisters of Mercy. De går fortfarande hand i hand. Annan goth som Fields of the Nephilim spelades också flitigt.
Ledde en kampanj till Werewolf the Forsaken där vi lyssnade mycket på Wardruna som passade väldigt bra. Det är ett hyfsat färskt minne.
Till en annan modern Vampire krönika spelade vi väldigt mycket The Crow - Soundtracket. Många grymma låtar!
Kan fortsätta i en evighet. Jag använder i stort sett alltid musik när jag spelar, så det finns mycket minnen.
 

Ulfgeir

Swashbuckler
Joined
6 Feb 2001
Messages
3,183
Location
Borås, Sverige
Vi hade vid något tillfälle en LP-skiva med gruppen SPK på i bakgrunden när vi spelade AD&D 2e. Efter ett tag började vi tycka, väldans vad lång den här skivan var. Visade sig att sista spåret gick in i sig självt, så den hade nog varit på i en timme innan vi upptäckte det...
 

Gabrielle de Bourg

Gör nördiga grejer
Joined
5 Feb 2018
Messages
1,293
Till Call of Cthulhu har jag spelat en stor mängd soundtracks från John Carpenter-filmer och framförallt Ennio Morricones musik till The Thing. Det passar perfekt till stämningen i Call of Cthulhu, med den krypande och lågmälda skräcken.

Soundtracket innehåller dessutom flera spår som inte är med i filmen, men som i sin tur var med i Hateful Eight, vilket gjorde att när jag och mina spelare såg den sken upp när vi hörde musiken!
 

Brödbane

Kristallkrönikör
Joined
1 Oct 2020
Messages
783
För mig är Finntrolls album "visor om Slutet" starkt förknippat med äventyr i Trudvang. Framförallt låten "Routas Vaggvisa" som jag alltid kommer minnas som soundtracket till äventyr i den enorma skogen Vildhjärta. Finns nog ingen låt som fångar känslan av smådyster, fuktig och uråldrig höstskog.

Men låten The blood of cuchulainn från filmen boondock saints är nog mitt starkaste rollspelsminne. Vi trodde vi skulle påbörja en ny klassisk grottkrälning med en ny grupp rollpersoner under en sommarlovskväll, men vår SL hade planerat något helt annat. Istället för att bege oss ut I världen på jakt efter guld och strid så blev vi alla drängar och pigor i en lantlig liten by. Först trodde vi att det bara var upptakten och att arga troll och bestar strax skulle anfalla. Men efter en timme av att mjölka kor, valla getter och reparera uthus så insåg vi att det här också var en upplevelse i sig själv. En helt annan typ av rollspel. I den riktiga världen passerade timmarna snabbt och gryning började skymta utanför fönstret.
Det hela avslutades efter att den lokala logdansen tagit slut på ett lyckat sätt. Våra rollpersoner låg i det daggvåta sommargräset och tittade upp i stjärnnatten medan de dagdrömde om vad de hoppades vad framtiden skulle ge. En hoppades uppvakta mjölkerskan i grannbyn, en annan ta över sina föräldrars gård och en tredje ville bege sig ut på vägarna och bli vandrande smed. Allt detta till de hoppfulla och lite melankoliska stråkarna i The blood of cuchulainn. Det var en alldeles särskild upplevelse.
The blood of Cuchulainn
 
Last edited:

Genesis

Ni dés ni maître
Joined
17 Aug 2000
Messages
14,714
Location
Göteborg
Jag är inte så förtjust i att ha konstant bakgrundsmusik under spel. Tycker att det bara försvinner och stör mer än det bidrar, men jag är positiv till att använda musik på ett mer explicit sätt. Efter att ha spelat PTA är jag väldigt förtjust till vinjettlåtar som temasånger till kampanjer. Spela en introscen, kör sedan vinjett. Och så en "eftertext"-låt i slutet för att låta stämningen sjunka in efter en schysst slutscen. Här är några låtar som väcker rollspelsminnen hos mig:

Den här låten var den första. Vinjettmusik till en PTA-kampanj om tonåringar som gick i gymnasiet men i hemlighet också var ninjor. Den är så jävla perfekt, och höjde verkligen stämningen.

Den här är från en AW-kampanj jag spelledde. Det var en kampanj som utspelade sig i en översvämmad värld där malströmmen ruvade i det mörka havsdjupet.

I vår Nobilis-kampanj körde vi med "Hallelujah" som intromusik, men outromusiken var tyngre i mitt minne, speciellt som vi hade många sjyssta sista-scener. Nobilis handlar om människor som blivit bestyckade med en skärva av verkligheten själv och fått gudalika krafter. Blandningen av mänskligt, personligt drama och episka krafter gör Nobilis riktigt göttigt, och den här låten sätter den känslan väldigt bra, tycker jag:

En av mina favoritkampanjer var vår Psychodrame-kampanj där vi spelade ett belgiskt elektropunkband som försökte slå igenom i Paris. Vi hade ingen specifik introlåt, och körde mycket olika band som bakgrundsmusik, men Plastic Bertrand var en av referenserna för musiken och blev rätt emblematisk för kampanjen:

Till sist, vår Monsterhearts-kampanj. Minns inte om den hade någon intromusik, men min rollperson var en vampyr som naturligtvis var sångare i ett grunge-band som hette "The Red Dots". En av deras låtar var denna (här i cover-version av Cable35):
 

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
17,007
Location
Ereb Altor
Vet inte om vi lyssnat på så mycket musik när vi spelat, mer lågmäld ambient. Men jag lyssnade vådligt mycket på Kristine Hershs fantastiska Hips and Makers när jag läste Mutant Chronicles så nu tänker jag på Cybertronic, Luna City och smittade kultister när jag lyssnar på den. Vilket är lite märkligt :)
 
Top