Nekromanti Musik

Kirim

Veteran
Joined
28 Dec 2000
Messages
43
Location
Gislaved
Passar musik verkligen till rollspel?
Personligen älskar jag att lyssna på Era och Enigma när jag spelar och spelleder.
 

Johan K

Gammal & dryg
Joined
22 May 2000
Messages
12,401
Location
Lund
Självklart så passar musik till roollspel. Bara man har det på en bra nivå så agtt det inte störa själva spelet. Sen så vore det bra om det passade lite till vad som spelas, men det är inte lika nödvändigt som att det spelas.

[color:red]Nemo saltat sobrius, nisi forte insanit !</font color=red>
 

Rickard

Superhero
Joined
15 Oct 2000
Messages
17,521
Location
Helsingborg
Musik är inget som jag tycker man ska <EM>lyssna på</EM> med man spelar. Det finns inget värre när spelaren säger "Åh! Den här låten är bra".

Era och Enigma kan väl vara bra. Själv ska jag nu försöka med låtar från datorspelen Alien vs Predator och Half-Life (+Opp. force). Jag har tagit bort alla snabba technolåtar.
Musiken vill jag mest ha i bakgrunden och där passar dataspelslåtar in för de brukar ju mest ligga i bakgrunden.

/[color:green]Han</font color=green> som testat med spelet Revenent också vilket funkade bra
 

Azagthoth

Myrmidon
Joined
7 Feb 2000
Messages
3,548
Location
Stockholm
Musik kan höja stämningen väldigt mycket, bara det inte är någonting som sticker ut för mycket. Instrumentala låtar fungerar oftast bättre, då spelarna inte har en refräng att sjunga med i...

Mina två favoriter är det mesta med gruppen Therion och soundtracket till The Rock. Bägge passar ypperligt till många olika situationer i många olika genrer.

/Azagthoth
 

Vavva

Swordsman
Joined
26 Jan 2001
Messages
529
Location
Malmö
Musik kan vara en underbar stämningsdetalj när man spelar, bara det används rätt.
Man vill inte behöva lyssna på NRG när man springer genom skogarna med sin fantasykaraktär.

Favoritmusik för mig är Soundtracket till The Rock samt Prodigy, i alla fall när jag spelar SF.
Mer fantasybetonad musik är Hedningarna, Garmarna och på det pampigare planet Vangelis 1492.
Ska man vampyra runt sig eller vara gotiskt deprimerad är det svårt att slå Incubus Succubus med Heartbeats of the Earth. Gamla hederliga Sisters of Mercy håller fortfarande och likaså Theatre of Tragedy och Julee Cruise (Twin Peaksmusiken) kan få den gamla ångestnerven att spritta till.

Fler förslag? Mina spelare har börjat tröttna.

Vavva - Den onda kramerskan
 

Eleas

Hero
Joined
31 May 2000
Messages
855
Location
Malmö
"Passar musik verkligen till rollspel?
Personligen älskar jag att lyssna på Era och Enigma när jag spelar och spelleder."


Ah, denna ständigt återkommande fråga. *myys*

Nåväl, för det första är det bara att inse att åsikterna går isär: ska man ha musik med sångtexter eller utan? Eftersom jag lutar åt "utan" så har jag följande favoriter:

Fantasy
* Clannad (Strange Land, trots vocals; Newgrange; Robin - The Hooded Man; Together We; I Will Find You fullversion etc...)
* Gladiator (de flesta spåren)
* The Thirteenth Warrior (allt! Briljant röjfantasymusik)
* Riven - musiken som ren atmos när inget speciellt händer. Mystisk och underbar
* Last of the Mohicans (mer eftertänksam musik, fast väldigt bra)
* Vissa spår ur Vangelis' El Greco (långa och bra)
* Legend - musiken (Tangerine Dreams' version)
* Sleepy Hollow - musiken
* Conan - the Riddle of Steel
* Crouching Tiger, Hidden Dragon (spåren av Yo-Yo Ma är underbara)

Scifi
* Babylon 5 (perfekt scifimusik... mycket stämningsfull och framförallt lång - spåren är upp till 10 min långa)
* Starship Troopers (lite mer röjmusik. Passar bra till hand to förtvivlad hand combat o.dyl.)
* Wing Commander IV - introt (mycket skön rymdoperamusik)
* Wing Commander - filmmusiken (inte jättebra, men helt ok)
* Musiken till spelen Freespace och Freespace II (förvånansvärt bra action / atmos - musik)
* Vangelis' Blade Runner - filmmusik
* Musiken till spelen Homeworld och Homeworld - Cataclysm
* Musiken till Half-Life

Det är allt jag kommer på på rak arm.


--
Björn


"Eez not?
Erm, das right. I am not Russian spy; I am as American as apple cake. Tell me secrets and I will pay you many Rrrrrrrubles."
--Chuck Sonnenburg
 

EventHorizon

Warrior
Joined
7 Dec 2000
Messages
223
Location
Stockholm
Hehe. Om jag skulle sätta på Era eller Enigma (om vi nu ponerar att jag ens hade skivor med dem) skulle mina spelare slåh ijäl mig med ett vedträ.
Diskussionen med musik har ju varit uppe ett par gånger (och passar nog bäst på kulturforumet) och jag antar väl att det är upp till var och en vad de tycker. Jag har provat det några gånger för lämnge sedan men tycker inte att det har någon funktion. Om man beskriver spelvärlden bra och ser till att spelleda på ett framgångsrikt sätt behövs inga proteser i form av musik. Det samma gäller ju när man läser en bra bok. Då vill man ha tyst omkring sig.

/ Fly me to the moon and let me play among the stars
 

Azagthoth

Myrmidon
Joined
7 Feb 2000
Messages
3,548
Location
Stockholm
Om man beskriver spelvärlden bra och ser till att spelleda på ett framgångsrikt sätt behövs inga proteser i form av musik.

Här håller jag inte med dig. Jag använder ofta musik för att bibehålla någonting jag redan beskrivit (så jag slipper vara tjatig). Om tex spelarna är jagade så spelar man någonting sådär lagom hetsigt, vilket hela tiden påminner spelarna om att det är någonting farligt och att de måste skynda sig hela tiden.

/Azagthoth
 

entomophobiac

Low Prep High Play
Joined
6 Sep 2000
Messages
8,646
Location
Uppsala
Era och Enigma är lite väl "poppigt" i min mening. Stämningsmusik med lite mer mörk ton är bättre; lyssna gärna på Aghast, Arcana, Protagonist eller Ulf Söderberg från CMI (Cold Meat Industry) - det är mycket bra stämningsmusik som passar i bakgrunden på låg volym.

För mer hektiska spelomgångar kan jag rekomendera Therions A'arab Zaraq eller Deggial - två prima symphonic metal album.
 

Kirim

Veteran
Joined
28 Dec 2000
Messages
43
Location
Gislaved
Om jag skulle sätta på Era eller Enigma skulle mina spelare slå ihjäl mig med ett vedträ.

Men det beror ju också på vilket rollspel man spelar.
Jag spelar bara fantasy tex. DoD och D&D
 

Vavva

Swordsman
Joined
26 Jan 2001
Messages
529
Location
Malmö
Det mesta jag har hört från Cold Meat Industry är bra bakgrundsmusik.

De har gjort några gothic-ambientplattor som verkar gjorda för att spela till.

Vavva - Den onda kramerskan
 

Vavva

Swordsman
Joined
26 Jan 2001
Messages
529
Location
Malmö
Spelmusik är som filmmusik. Det finns där i bakgrunden för att undermetvetet hetsa spelarna/sätta dem i stämning.

En bra bakgrundsmusik hör man egentligen inte. Man lyssnar inte aktivt till den. Den bara finns där och förgyller.

Vavva - Den onda kramerskan
 

wilper

Gubevars en rätt produktiv människa.
Joined
19 May 2000
Messages
7,921
Location
Nordnordost
Poppis ämne det här med musik.. har ältats flera gånger här på forumet (så den riktigt intresserade kan ju bläddra vidare bakåt och hitta en hel del på ämnet).

Mitt tips är musiken från Lain (en anime) vid cyberpunkspel.
 
Top