Tja, mer eller mindre alla medlemmarna i BVSC har släppt egna plattor så de kan du alltid kolla upp. Börja med Ruben Gonzales, Ibrahim Ferrer och Compay Segundo. Ett annat gäng som är minst lika bra som BVSC är Afro-Cuban All Stars.Tipsa mig om musik liknande Buena Vista Social Club
Jag är långt ifrån någon latinoexpert men har i alla fall tillräcklig FV i färdigheten "skivnasarkunskap" för att i alla fall täcka grunderna i genren. So here goes; Willie Colon (vars efternamn blir dubbelt så kul när man betänker att hans initialer är "WC"Det är en salsa-platta då självklart med legendaren Willie Colon.
Vad mer bör man kolla in om man gillar den styleen?
) var medlem i bandet Fania All-stars som jag tipsade Ugglis om, så det är nog ett bra ställe att starta på. Ett annat namn jag missade att nämna är Hector Lavoe som startade som sångare i WCs band för att senare slå igenom som soloartist. Även han har varit med i Fania All-stars. Om man börjar gräva i latinomusiken, framförallt den baserad på amerikanska östkusten på 70-talet (som många anser vara storhetsperioden) så återkommer man ständigt till Fania All-stars, då i stort sett alla som är någon i genren, vid nått tillfälle ingått där. Min personlige favorit är annars Carlos Santana, det kanske för att jag i grund och botten är mer rocksnubbe än salsasmygare. (Med Santana ska man ha de fyra första studioplattorna; Santana (69), Abraxas (70), Santana III (71) och Caravaneserai (72). Även liven från 72 tillsammans med Buddy Miles är bra. Fast det visste du nog redan
)