Nekromanti Mushin-manifestet

Genesis

Ni dés ni maître
Joined
17 Aug 2000
Messages
14,617
Location
Göteborg
Manifestet har nu hittat en mer permanent plats som artikel på urverkspel.com. Ni hittar den här.
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,480
Location
Rissne
Måns said:
Snyggt! Jag klippte in din text i InterZone, så kanske krank blir glad :gremsmile:
Det blir jag. Men InterZone är tyvärr fortfarande inte det spel jag hade önskat mig. Men det är lugnt, för vi gillar helt olika saker. Om du fixar så att IX finns till försäljning köper jag ett ex =)
 

Genesis

Ni dés ni maître
Joined
17 Aug 2000
Messages
14,617
Location
Göteborg
För mig är det här inte en extrem på en skala så mycket som slutstationen på en resa. Jag har anammat metoder och principer som alla pekar åt det här hållet under en lång tid och sakta närmat mig det här. Detta känns för mig som den logiska slutpunkten, och alla bitarna förstärker varandra i en sorts synergieffekt. Jag har märkt det i diskussioner med Recca, där jag kastar ur mig mina tekniker och lösningar på problem och hon säger saker som "Ja, det låter intressant och kul, men då uppstår ju det här problemet." och jag svarar "Det problemet uppstår inte för mig eftersom jag spelar såhär." Så den här slutpunkten känns som ett stabilt ekvilibrium där tekniker förstärker varandra istället för att komma ivägen för varandra. Sedan tror jag säkert att det finns andra ekvilibrium på vägen, andra stabila kombinationer av makt, förberedelse och teknik.
Nio år senare kan jag se att jag till stor del hade rätt. När jag läser manifestet idag kan jag fortfarande skriva under på det. Vet inte om det innebär att jag har slutat att utvecklas, men det känns snarare som att det här är hur jag gillar att spela, och att det finns mycket att utforska och förbättra inom ramarna för den spelstil som mushin innebär. Vilket är vad Hantverksgruppen handlar om.

(Vi kom in lite på dessa ämnen i diskussionen i Hantverksgruppen igår, och eftersom det är på modet att väcka upp gamla trådar just nu tänkte jag ta tillfället i akt.)
 

2097

deleta mitt konto tack
Joined
20 Sep 2014
Messages
3,643
I mushin finns ingenting utanför striden. Inga kampanjböcker, ingen spelvärld finns utöver det vi kommit överens om tillsammans. Allt som inte etablerats är tomt utrymme som jag eller du kan grabba tag i och forma något ur. Ingen utanför spelbordet kan skapa mer relevant eller engagerande material än det som skapas av dig och mig, här och nu.
Såhär spelade jag alltid förut och så vill jag aldrig spela nu. Jag älskar när det finns sanning även utanför samtalet. Ett off-screen canon gamestate.
 
Last edited:

2097

deleta mitt konto tack
Joined
20 Sep 2014
Messages
3,643
Jag gick igenom tre faser.

  1. DM hittade på allt. Jag var rädd för att rälsa så jag valde att improvisera allt. Men det blev på ett sätt som jag i backspegeln inser hade noll spelaragens.
  2. Bara samberättande.
  3. All blorb all the time.

2 är mkt bättre än 1 pga då är det iaf flera viljor som kan mötas. Och jag tror det är det som o-sinnet Mushin är ute efter.

I samberättande finns det agens på metanarrativnivå. I blorb är du "i världen" och din agens handlar om vad du gör i den.

  1. "Biofilm"
  2. "Writing workshop"
  3. "Holodeck"
 
Last edited:
Top