Nekromanti Mundana Risätare?

Tell

Hero
I detta mitt inlägg för kvällen undrar jag över mat.
Vilka rätter bedömmer ni som svindyra och därmed populära?
Hur vanliga är de olika grödorna, vilket bröd används och hur vanligt är consegal (rågvetemix)?
Vart kan man producera Ris, Apelsiner, Aprikoser, Fikon och så vidare?
Hur fraktas dessa och andra fuktkänsliga saker (tex kryddor)?
Vad antar ni att kilopriset blir? Inköp, frakt och distribution, resp. försäljning?
Går det mode i maträtter, och i så fall: hur ser en sådan cykel ut?

Tacksam för svar
Orfeus som drar sig till minnes historialektionen om biskopars 90rättersmiddagar och karl XIs kröningsmeny... :gremtongue:

Duddmannen

Hero
Kort svar: Kolla i Geografica Mundana

Vart kan man producera Ris, Apelsiner, Aprikoser, Fikon och så vidare?
Överallt där det är lagom varmt. Skulle gissa att Ebhron ligger bra till, liksom de Cirefaliska öarna. Stora Arkipelagen kan nog vara ett annat bra ställe att leta på.

Hur fraktas dessa och andra fuktkänsliga saker (tex kryddor)?
I torra lådor? Kanske tunnor och säckar. Man kan ju frysa med Kryotropi, så det ska nog inte vara några problem att fixa frysfärsk annanas till kungens födelsedag i Consaber.

Vad antar ni att kilopriset blir? Inköp, frakt och distribution, resp. försäljning?
Högre än normalt? Vad vill du ha, en veckoprislista från grossisterna eller? Herregud, det är ju bara att hitta på vartefter! :gremlaugh:
Om en handelsman importerar något exotiskt som en adelsman vill ha kan han ju ta nästan vilket pris som helst.

Går det mode i maträtter, och i så fall: hur ser en sådan cykel ut?
Japp. Så här: Adelsman äter något han aldrig ätit förut. Adelsman tar med sig detta hem till sina adelspolare. Adelspolarna börjar importera produkten. Priset på produkten sjunker något när mer importeras av trendkänsliga köpmän. Fler börjar äta det. Det slutar vara "fint" när alla kan få tag i det. Nästa adelsman testar något nytt.
Se trenderna Mexikanskt - Sushi - Tapas - Thai som går runt här i västeuropa som exempel.

Tell

Hero
Och den reella hjälp du erbjuder blir mao..? (NT)

råd önskas... Inte sarkasmer.

Duddmannen

Hero
Men du FICK ju råd! Också.

Ta och läs mitt inlägg en gång till så ska du se att du faktist fick råd och tips.

Om det inte framgick kan jag säga att min ENDA på allvar menade sarkasm var den om veckoprislistan.

Resten ÄR faktiskt äkta tips.

Wictor

Warrior
Om du har tillgång till Sjöfarare & Pirater så kolla i avsnittet om handel där. Där finns priser och annat användbart om du vill snickra ihop något själv, orkar inte skriva ned allt här just nu dock.