Jag har lånat min gode väns vackert illustrerade och formgivna böcker till Coriolis 2016 för att kanske köra en serie sittningar under vintern och våren. Jag brukar börja närmandet till ett nytt spel med att läsa ett äventyr innan jag läser reglerna. Denna gång det femsidiga introscenariot "Zhar Baghras statyett" i världsboken Horisontens hemligheter. Och fastän jag vet sedan tidigare att jag förmodligen kommer att bli förföljd av uppretade horder av Fria Ligan-fans (FV 4 på fackla + dynggrep) så måste jag säga att jag är häpen över de grova kontinuitetsfelen här.
Hoppas att det här var ett olycksfall i arbetet. Jag pluggar vidare.
Var är statyetten?
Jaha, så statyetten är både borttappad på en okänd plats i djungeln på en annan planet OCH undangömd på den stora rymdstationen. Men hur får man tag i den traumatiserade arkeologistudenten Tamm för att prata med honom om det här? Det finns ingen ledtråd i scenariot som pekar på hans billiga hotell. Spåren slutar i en antikaffär där allt man får veta är att killen brukar komma dit men inte har synts till på ett tag.Sid. 236: "Nu har den enda överlevande av Baghras expedition återvänt till [rymdstationen] Coriolis med en märklig statyett i sin ägo ... den ende överlevande var den unge arkeologen Lavim Tamm som flydde ut i djungeln och säkerheten. Med sig fick han en märklig statyett, men i den skräckfyllda flykten tappade han den. ... Merez har via sina spioner i gränderna vid Arkeologens kurva fått reda på att Lavim Tamm har återvänt från [den fjärran planeten] Kua med en märklig statyett från Baghras expedition. ... statyetten är kvar på Kua."
Sid. 239: "Statyetten är en av flera, han har koordinaterna till utgrävningsplatsen där resten finns. Han kan visa RP till gömstället ... Lavim kan visa RP gömstället, en bro ovanför Promenaden ... Om de går honom [Merez] till mötes kommer han att förtjust inspektera statyetten"