Nekromanti Motivation hos RP. (Undersökning.)

Zäta

Veteran
Joined
22 May 2000
Messages
75
Location
Göteborg.
Efter att ha läst flera inlägg som mest går ut på att se till att ens spelare inte får för mycket pengar (då lutar de sig tillbaka och pillar navelludd) ställer jag nu den här frågan till alla som konstruerar RP:s:

När ni gör RP:s, vad är den vanligaste drivkraften för dessa så att de ger sig ut och äventyrar?

Att bli rika? Att döda många smutsiga monster? Och så vidare.

/Zäta
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
Plikt

"När ni gör RP:s, vad är den vanligaste drivkraften för dessa så att de ger sig ut och äventyrar?"

Det blir svårt att plocka ut någon enskild motivator som är större än de andra, men plikten är en av de som förekommer oftare än andra. Många av mina rollpersoner motiveras till vad de gör av plikt och heder.

Min nuvarande rollperson, lady Kalia Alexander, tillhör ett adelshus som ligger i krig med grannhuset Fodorev, så det är mer eller mindre självklart att hon är ute och krigar mot Fodorev hon med, och äventyren kretsar till stor del kring den här konflikten. Jag tror faktiskt inte ens att hon har tänkt tanken att inte göra det.

- Krille
<A HREF="http://www.foxtail.nu" target="_new">http://www.foxtail.nu</A>
 

Vindhand

Myrmidon
Joined
17 May 2000
Messages
5,253
Location
Stockholm
Vänner & fiender

Ofta har min karaktär stannat i en grupp p.g.a. vänskap med de andra karaktärerna alternativt gemensamma fiender...
 

Sabelkatten

Swordsman
Joined
7 Sep 2000
Messages
653
Location
Sundbyberg
Tja. Min gamla Eon-karaktär Rufina äventyrar för att 1) Avstyra krig mellan Asharien/Jargien (Hon är jargier men har släkt i Asharien) och 2) För att få ihop en massa pengar (hon vill återupprätta sin släkt i Jargien, och mutor är dyrt...).

Ibland så är pengarna inte ett syfte i sig.

/Henrik
 

Bjorn

Hero
Joined
24 May 2000
Messages
1,221
Location
Stockholm
Mental ohälsa

När ni gör RP:s, vad är den vanligaste drivkraften för dessa så att de ger sig ut och äventyrar?

Tja i mitt fall så är nog det vanligaste att de helt enkelt inte är riktigt "kloka i huv'et". De har ofta rätt så gott manier, phobier, tvångstankar osv.
En annan vanlig motivation är helt enkelt situationens tvång. (RPn är föreldralös, flykting, etc etc)


Några exempel på mina karaktärer på senare tid.

The Dreamster (Champions)
Gravt Mano-depresiv, paranoida tendenser, problem med auktoriteter, aggresionsproblem, svårt att hålla isär olika verkligheter drömar och visioner. (I lekmanatermer "helt bingalen" och en fara för sin omgivning.)

Ezrahim Eilatsson (EON)
Föräldralös 16årig asharisk krigare.
Tja har man blivit föräldralös ett par ggr om så har man väl inte så mycket annat att välja på?

Lt Cmdr Nafu (Star Trek)
Bajoransk flykting, samma sak där, vad har man för val?

Osv ad infinitum, ad nauseum.


/Bjorn
 

Micke H

Veteran
Joined
7 Oct 2000
Messages
132
Location
Uddevalla
Överlevnad

Ibland har rollpersonerna inget annat val än att ge sig ut på äventyr för att komma undan med livet i behåll. Någon farlig skurk kanske är efter dom, eller så har dom ärvt något som den mystiska kulten vill ha, osv.

/Micke
http://www.noctum.da.ru
 

Johan K

Gammal & dryg
Joined
22 May 2000
Messages
12,401
Location
Lund
För min del är det att bli bättre, bli känd eller ökänd..... Sen att pengar styr lite åxå är ju en annan sak...

[color:purple]Alea Jacta Est !</font color=purple>
 

NecTech

Swordsman
Joined
17 May 2000
Messages
647
Location
Norpan
Jag gillar när min Rollpersoner blir indragan i något dom inte riktigt kan ta kontroll över.....Sen flyter det bara på......

Ogillar konceptet med att man sitter på en krog och så kommer det en gubbe och säger...........(ni kan resten).

PS. Om ni gillar lite bögig -80-tals synth med lite skön discokänsla så ska ni tanka med Children Within...Finns på mp3.com........

Mvh
Necrotech
<A HREF="http://www.endarker.net/rollspelszonen" target="_new">http://www.endarker.net/rollspelszonen</A>
 

lave

Warrior
Joined
9 Aug 2000
Messages
340
pengar!

pengar såklart! inte för att köpa större vapen, utan att utöka affärsversamheten, och krossa sina fiender. pengar = makt....

märks det att jag gillar att spela med köpmän `??
 

Wille

Veteran
Joined
7 Dec 2000
Messages
147
Location
STHLM
Olika

Gillar inte början med värdshuset och mannen som kommer in på en löddrig springare. Helst skall det växa fram nya mål..

En av mina spelare vill upprätta en riddarorden
En annan har rikedom och makt.
Sedan kommer hämnd, fiender, lärdomar osv i fallande skala.

Men varför inte kärlek eller helt enkelt upptäckarlust??

Wille

Allt du inte gillar kan du göra om!
 

Wille

Veteran
Joined
7 Dec 2000
Messages
147
Location
STHLM
Kostnader

Obs! En enkel grej... Folk som har börjat få smak för det ljuva livet gör snabbt av med pengar. Min enkla AD&D karaktär som är relativt ny gör av med 30-50 bönder/soldaters lön per år. Det kostar att ligga på topp.

Sedan leder jag spelgruppen och lejer dem för uppdraget. Vad i ärlighetens namn säger att jag skall dela lika??

Wille

Allt du inte gillar kan du göra om!
 

Lindquist

Veteran
Joined
14 Dec 2000
Messages
47
Location
Danmark
Hvem skal motiveres?

Det bør ikke være specielt svært at motivere spillerne (de er jo mødt op at de grunde, som de nu engang har for at spille rollespil) hvorimod det godt kan være vanskeligt at motivere RP'erne (de er allerede store helte, har mange penge, de har dræbt deres fjender etc).

I denne forbindelse tror jeg det er vigtigt at huske på, at spillerne altid har en fordel? fremfor RP'erne, fordi spillerne ved, at RP'erne kun existerer på et stykke papir og i hovedet på spillerne (kanske at der også er en tegning), RP'erne tror derimod, at de virkelig findes.

Min pointe er derfor, at selvom RP'erne ikke bør føle sig specielt motiveret til en given opgave, så ved spillerne godt, at det er spilleders hensigt, at RP'erne skal løse opgaven, og derfor vil de gå i gang med den, også selvom det for RP'ernes synsvinkel ikke er "logisk".

Hermed har jeg ikke sagt, at det er i orden, at alle senarier starter med den gamle mand på kroen, som har mistet noget (af en eller anden grund oftest magisk), det er det langtfra, men jeg har endnu ikke oplevet, at spillerne ikke har forsøgt at løse en opgave, ligemeget hvor dårlig, fantasiløs eller stereotyp indledningen har været på senariet, eller hvor ligegyldig motivationen har været for RP'erne.

Lindquist
 

Eleas

Hero
Joined
31 May 2000
Messages
855
Location
Malmö
Re: Hvem skal motiveres?

"Min pointe er derfor, at selvom RP'erne ikke bør føle sig specielt motiveret til en given opgave, så ved spillerne godt, at det er spilleders hensigt, at RP'erne skal løse opgaven, og derfor vil de gå i gang med den, også selvom det for RP'ernes synsvinkel ikke er "logisk"."

Håller med. En girig RP kommer generellt sett att bli motiverad av guld och ädelstenar. /images/icons/smile.gif Däremot bör man också IMO motivera spelarna, helt enkelt för att det är roligast att spela med spelare som har kul och är - just det - motiverade.

--
Björn


"And lastly, if you're sexually promiscuous, you're hogging more than your fair share of virgins. And that's just a crime, dammit."
--Aron Kherkof
 

Vitulv

Årets spelledare 2011 och 2013
Joined
23 Dec 2000
Messages
6,895
Det har nämnts tidigare men... Jag sätter eld i baken på dem helt enkelt, brukar se till att de hamnar i en väldigt jobbig situation som tvingar dem till ett visst ansvar (rädda världen eller dylikt ;)), sedan slänger jag in ett gäng riktigt läskiga fiender som förföljer dem så attd e aldrig får vila. Mitt nyskrivna äventyr kommer att bli en riktigt otrevlig historia för dem *hehehe*. Måste väl belöna dem en del nu innan de blir manodepressiva och tar livet av sig.

Sadisten Vitulv - spelarnas skräck


"Ägna inte för mycket tid till att vara en bra människa, inte en jävel kommer att tacka dig för det"
 

raphael

Veteran
Joined
23 Dec 2000
Messages
3
Annars kastar SL tärningar i huvudet på dem (NT)

hehehehe .... ;)

/images/icons/wink.gif
 
Top