Nekromanti [Mortal Coil] Ett första pröve

Simon

Swashbuckler
Joined
10 Oct 2000
Messages
2,602
Location
Malmö/Stockholm
Så, nu ska NilsH och jag testa Mortal Coil, har vi tänkt. Han satte boken i handen på mig och jag fick genast intrycket att det kan vara ett intressant alternativ till Solar System. Skillnaderna är lockande att pröva, och likheterna ser ut som om de gör att spelet passar den spelstil vi är så förtjusta i nu.

Det första min hjärna gör när jag läser ett nytt spelsystem som verkar intressant är att tänka, okej, hur skulle det här fungera med nån av alla tänkbara kampanjer jag är sugen på? När jag läste den här boken så var det framför allt två kampanjer jag bollade med, ingen av dem innehåller "vanliga" övernaturligheter som magi och vampyrer och sånt. Det jag frågar mig är om man kan definiera magi som dels superkrafter, för en tänkt uppföljare till Stormarnas tid, och dels för high-tech i en science fiction-miljö.

Alla mina tankelekar stödjer båda varianterna, så nu är jag jävligt ivrig att börja pröva det.

Jag och NilsH har redan skissat på ett kampanjupplägg för Solar System, med det fräsiga korvtårtenamnet Khelataar 5: Andra imperiet, där vi tagit Skymningshem: Andra imperiets världshelhet, med den nippofila Fedarationen och Vita gudinnans tempel och det, och förlagt handlingen till en diplomatisk rymdstation baserad på Babylon 5, som ligger i ett system en bit utanför Federationen, i solsystemet Khelataar, naturligtvis en kultur baserad på världen till det gamla rollspelet.

I den världen skulle förmodligen magi definieras som den mer exotiska högteknologin som AI:ar, cyborger, portaler, cyberhacking och så vidare. Personer med magiska färdigheter skulle vara tekniker, forskare, hackers och så vidare. Var man skulle dra gränsen mellan high-tech och low-tech vet jag inte, det skulle väl få visa sig. Jag menar, ska vartenda skjutvapen betraktas som magiskt? Kanske.

När det gäller idén till hur man skulle göra en uppföljare till Stormarnas tid, som ju är en hyfsat realistisk nutid med superkrafter, så har jag en tanke som kan vara jävligt kool. Om man går på den där idén från gamla Aberrant, att varje enskild nova (person med krafter) i sig har potentialen att förändra världen, att det alltså inte finns några dussinsupers som inte medför några konsekvenser till spelvärlden, då tänker jag så att man skulle betrakta varje unik nova som ett inslag i världen som ska etableras genom att uppoffra magipoäng. Alltså, när spelledaren vill etablera en ny nova i kampanjen så blir det att hon håller upp ett magipoäng och säger, det finns tydligen en nova som är såhär och såhär och kan det här.

Det tycker jag är en kool tanke.

Well, inspirerad av Kaleidoskops kröniketråd som är en pågående diskussion och inte bara en krönika över vad som redan hänt i spel, så finns nu den här tråden, även om det kanske slutar med att kampanjen aldrig får luft under vingarna. Alla funderingar och erfarenheter kring det här är såklart välkomna, men håll det gärna lite i relation till vad jag redan tagit upp här, så att det inte hör bättre hemma på rollspelsforumet.
 
Top